Jo du kan ha både tjänstebil och servicebil, Du blir då förmånsbeskattad så i slutändan så kostar det dig nästan lika mycket som om du skulle ha köpt den privat, väljer du att firman också skall stå för bränslet så skall det också förmånsbeskattats... Däremot så är det ju lite andra fördelar så som service, reperationer och däck mm som firman betalar. Skatteverket har en rätt så bra tjänst som räknar ut förmånsvärdet på bilar.
Förmånsvärde
Så om du går i nybilstankar så kan det allt vara en bra grej. Total summan för bilen blir ju rätt så hög då du har leasing kostnaden för firman och förmånsbeskattningen privat.
Men läs du på skatteverkets hemsida eller prata med din revisor (Om du har nån) för detta är en djungel och är säkert massa grejer som jag inte har koll på
Blir lite konstig diskussion eftersom en servicebil ÄR en tjänstebil. Det du menar Pelle är förmodligen en "förmånsbil".
Tjänstebil
Tjänstebil är en bil som företaget äger (eller leasar) och som du får disponera. Den får bara användas i tjänsten! Du får köra max 100mil (eller 10 resor) privat, allt utöver detta ska förmånsbeskattas.
Kör du hem bilen så räknas resor från ditt hem till företaget som privat körning.
Förmånsbil
En bil som företaget äger (eller leasar) och som du får använda både privat och i tjänsten.
Om du betalar drivmedlet själv så får du skriva reseräkning till företaget a´ 9,5kr / mil (skattefritt). Betalar firman drivmedlet så blir du förmånsbeskattad för alla privata resor (Ganska dyrt har jag för mig. Är oftast bäst att betala drivmedlet privat, om du inte kör väldigt mycket i tjänsten)
Fördelar:
Du har inga andra utgifter utöver förmånsvärdet och drivmedlet. Försäkringar, service, reparationer, däck, försäkringar osv osv står företaget för.
Du får disponera en, oftast, nyare och finare bil än vad du annars skulle göra (ganska vanligt att man byter bil var tredje år)
Svenne Eriksson skrev: Om du betalar drivmedlet själv så får du skriva reseräkning till företaget a´ 9,5kr / mil (skattefritt). Betalar firman drivmedlet så blir du förmånsbeskattad för alla privata resor (Ganska dyrt har jag för mig. Är oftast bäst att betala drivmedlet privat, om du inte kör väldigt mycket i tjänsten)
Om man vänder på det så att om man kör ganska lite privat och mycket i tjänsten så skulle det löna sig att firman betalar bränslet och så får man skatta på det man kör privat?
Jag använder främst min bil till att åka till och från firman. Skulle jag ha en förmånsbil så skulle jag kunna åka direkt till kund och det skulle då innebära att mina privata resor med bil skulle minska drastiskt.
Ja, precis. Onödigt att åka privatbil 2 km till firman för att sedan byte bil där och åka ut när man kan åka 2 km åt annat håll och direkt vara vid kunden. Den biten från mig till kunden borde ju räknas som arbetstid lika som sträckan från firman till kunden, om jag hade bilen hemma.
Jag har oftast jobb som tar en hel dag eller jobb på annan del i stan, så har svårt att planera jobben så att de passar där jag bor.