Att ha tjänstebil. Vad gäller? Förmånsvärde osv

06 aug 2011 10:02 #1 av Pelle Svensson
Någon som har bra pejl på vad som gäller? Vilka olika alternativ som finns?

Jag har hört att man kan ha en tjänstebil som man bara använder privat om man betalar förmånsvärde och soppan privatt?

Kan jag som egenföretagare då ha både en tjänstebil och en servicebil som jag kör hem? Vad säger skatteverket om detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2011 10:58 #2 av David olsson
Jo du kan ha både tjänstebil och servicebil, Du blir då förmånsbeskattad så i slutändan så kostar det dig nästan lika mycket som om du skulle ha köpt den privat, väljer du att firman också skall stå för bränslet så skall det också förmånsbeskattats... Däremot så är det ju lite andra fördelar så som service, reperationer och däck mm som firman betalar. Skatteverket har en rätt så bra tjänst som räknar ut förmånsvärdet på bilar.
Förmånsvärde
Så om du går i nybilstankar så kan det allt vara en bra grej. Total summan för bilen blir ju rätt så hög då du har leasing kostnaden för firman och förmånsbeskattningen privat.

Men läs du på skatteverkets hemsida eller prata med din revisor (Om du har nån) för detta är en djungel och är säkert massa grejer som jag inte har koll på :D

Sjöhaga EL AB
Följande användare sa tack: Pelle Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 10:56 #3 av Svenne Eriksson
Blir lite konstig diskussion eftersom en servicebil ÄR en tjänstebil. Det du menar Pelle är förmodligen en "förmånsbil".

Tjänstebil

Tjänstebil är en bil som företaget äger (eller leasar) och som du får disponera. Den får bara användas i tjänsten! Du får köra max 100mil (eller 10 resor) privat, allt utöver detta ska förmånsbeskattas.

Kör du hem bilen så räknas resor från ditt hem till företaget som privat körning.

Förmånsbil

En bil som företaget äger (eller leasar) och som du får använda både privat och i tjänsten.
Om du betalar drivmedlet själv så får du skriva reseräkning till företaget a´ 9,5kr / mil (skattefritt). Betalar firman drivmedlet så blir du förmånsbeskattad för alla privata resor (Ganska dyrt har jag för mig. Är oftast bäst att betala drivmedlet privat, om du inte kör väldigt mycket i tjänsten)

Fördelar:
  • Du har inga andra utgifter utöver förmånsvärdet och drivmedlet. Försäkringar, service, reparationer, däck, försäkringar osv osv står företaget för.
  • Du får disponera en, oftast, nyare och finare bil än vad du annars skulle göra (ganska vanligt att man byter bil var tredje år)

Nackdelar:
  • Det är inte alltid som det blir billigare än att äga bilen själv. Här finns några räkneexempel
  • Om du slutar på företaget så kan det kännas dumt att ha betalt 2000-4000kr / månad för en bil som du sedan inte längre får använda.

Det är bättre för företaget (oftast) att leasa bilen än att köpa den, för då får man lyfta halva momsen (om bilen körs mer än 300mil i tjänsten)

Det är ganska förmånligt att välja en miljöklassad bil som förmånsbil eftersom förmånsvärdet blir betydligt mindre.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Pelle Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 19:11 #4 av Pelle Svensson
Tack för bra svar! Nu har jag lite mer kött på benen! :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 19:28 #5 av Patrik Hedlund

Svenne Eriksson skrev: Om du betalar drivmedlet själv så får du skriva reseräkning till företaget a´ 9,5kr / mil (skattefritt). Betalar firman drivmedlet så blir du förmånsbeskattad för alla privata resor (Ganska dyrt har jag för mig. Är oftast bäst att betala drivmedlet privat, om du inte kör väldigt mycket i tjänsten)

Om man vänder på det så att om man kör ganska lite privat och mycket i tjänsten så skulle det löna sig att firman betalar bränslet och så får man skatta på det man kör privat?

Jag använder främst min bil till att åka till och från firman. Skulle jag ha en förmånsbil så skulle jag kunna åka direkt till kund och det skulle då innebära att mina privata resor med bil skulle minska drastiskt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 19:48 #6 av Ronnie Lidström
Du får inte köra hem din firmabil och köra direkt till kunderna? Utan att använda den privat alltså..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 19:52 #7 av Patrik Hedlund
Hmm, men det är ju idiotiskt?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 19:54 #8 av Ronnie Lidström
Varför då? Så slipper du köra med privatbil till firman varje dag?

Då kan man anpassa jobben så du tar jobb nära hemmet i slutet/början av dagen osv. Bra för dig, bra för firman, bra för miljön.. Ja bra för alla?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 21:43 - 07 aug 2011 21:44 #9 av Patrik Hedlund
Ja, precis. Onödigt att åka privatbil 2 km till firman för att sedan byte bil där och åka ut när man kan åka 2 km åt annat håll och direkt vara vid kunden. Den biten från mig till kunden borde ju räknas som arbetstid lika som sträckan från firman till kunden, om jag hade bilen hemma.

Jag har oftast jobb som tar en hel dag eller jobb på annan del i stan, så har svårt att planera jobben så att de passar där jag bor.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2011 06:30 #10 av Tobias Karlsson
Eller så skaffar du beredskap på jobbet och vips får du ha med dig bilen hem =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg