Isolerad ändhylsa twin

23 aug 2014 15:49 - 23 aug 2014 15:53 #1 av Daniel Andersson
Jag säger hej som nybliven medlem även om jag uppskattat gästfriheten här ett tag! :)

Har en fråga om twinändhylsorna då jag börjat koppla mer och mer skåp så känns det som att
dessa rackare skulle underlätta mycket! Har aldrig haft en ändhylstång innan och före köp tänkte jag hör med er vilken storlek man behöver för att klämma te.x dessa [url=http://http://www.elpress.se/index.asp?l=&p=90&mno=7287-010200 ]http://www.elpress.se[/url]? Om man nu inte vill köpa just deras verktyg för dom hylsorna. Många tänger går ju upp till 6mm2 men antar att det inte räcker?

Kanske även några rekommendationer? Budget runt 1500, max 2000.

Vänliga hälsningar:
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 22:30 #2 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Isolerad ändhylsa twin
Jaaa... En tång som pallar 6mm2 kan pressa en dubbel 2.5.
Egentligen är dubbelhylsorna inte speciellt användbara, det gör omkoppling jobbigt.
Att ha två enkelhylsor, en på varje sida av en kontaktor, är inget problem och helt godkänt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 05:14 - 24 aug 2014 05:16 #3 av Daniel Andersson
Jo, men ifall man vill pressa en dubbel 6,a så krävs? Såg att länken inte verkade fungera riktigt.

Kommer nog inte använda dubbelhylsorna på daglig basis men tänkte det kunde vara bra att tången kunde göra så ifall man vill skarva under en dvärg eller liknande. Är ju ett väldigt omdiskuterat ämne om två kablar in under dessa komponenter. Visst finns det andra lösningar men om man bara vill vidare ett steg så känns det bökigt och dessa hylserna verkar smidiga.

Man vill ju köpa en så mycket lösningar i samma verktyg med en gång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 16:55 #4 av Mats Persson
Jag köpte elpress tång.. tror den ligger inom din budget med.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 17:52 #5 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Isolerad ändhylsa twin
Jag har en Weidmüller PZ6 Roto, den tar 6mm2.

För att pressa en dubbel sexa behöver du en som pallar minst tio.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2014 08:43 #6 av Nils Löfgren
Solar har erbjudande på knipex presstång, den tar hylsor från 0,08 till 16mm. Fyrkantspressning till priset av 995kr
E1660150
:)

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2014 09:49 #7 av Daniel Andersson
Tack alla! :)
Tror det blir en sådan självjusterande knipex med frontinföring. Såg väldigt smidigt ut plus att den tog alla dubbel ändhylsor inom klämområdet.

Tyvärr handlar inte företaget av solar men annars så var det ett bra tips!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg