Funderar över tjänstbil.
Vi planerar barn snart och funderar då på att sälja min A6a för att få lägre månadskostnad. Då det alltid bara varit jag och tjejen så har det funkat men nu kanske det inte går längre när det blir barn och huset måste färdigställas.
Så min tanke är att säga till chefen om jag kan få en Amarok som nästa jobb bil. Just nu har jag en skåpbil och vi har ett muntligt avtal att jag får köra bilen privat men inga överdriva sträckor. Då jag har en egen bil så har jag inte gjort det, endast ett fåtal gånger om man hjälpt nån polare med eljobb osv.
Jag har aldrig behövt betala något för bilen men vi har pratat förut om en Amarok och då har de sagt att jag skulle behöva betala en slant då, min fråga är hur mycket? För även om den kanske är dyrare än tex en Caddy (skiljer ca 100 - 150000 kr men däremot så är Amarokens hela moms avdragsgiltligt) så skulle jag igentligen behöva betala för Caddyn då det är en förmån för jag får använda den privat?
Hur är det tex med bränsle? Har en polare som sa något om att han betala bara ca 50% av bränslekonstaden för sin tjänstebil när han reste privat, stämmer det?
Kör du privat måste du betala förmånsvärde (till staten, inte till chefen) och så måste du betala drivmedlet själv. Man kan antingen tanka privat och skriva en körjournal med de tjänsteresor du gör som du sedan får betalt av firman för (9kr / mil skattefritt för bensin, 6kr / mil för diesel). Eller så kan firman betala drivmedlet och du betalar i efterhand för det du kört privat..
Vad som blir enklast beror på om majoriteten av dina körda mil är privat eller i tjänsten.
Jag är absolut ingen expert inom området så det finns säkert någon som kan detta bättre.
Jag kan nämna lite kort vad våran fackliga kontaktperson berättade om att använda bilen privat.
Vi har beredskap var 5:e vecka och har under dessa perioder med oss arbetsbilen hem. Detta räknas ej som en förmån. Men om vi stannar på vägen hem och handlar privat på t.ex. ica, även om det är på vägen till/från arbetsplatsen utan omväg blir bilen plötsligt en förmån.
Fick även reda på att skatteverket, som ansvarar för kontroll och beskattning av ev. Förmåner använder sig av en schablonberäkning av förmånsskatten om du blir kontrollerad utan att angett förmånen.
Den ser ut såhär:
Förmånsskatt per månad: 2000kr
Automatiskt beräkning är 10år tillbaka(!)
10år x 2000kr månaden = dyrt.
Detta är vad SEKOs fackliga informerade oss om iaf.
Resulterade i att inte många ville ha hem bilen mer än nödvändigt.
Jag har också hört det om att man inte får svänga in om affären på vägen hem..
Men när man kollar på skatteverkets sida om bilförmån i ringa omfattning så står där följande:
För den som haft bilförmån bara i "ringa omfattning" är förmånen skattefri. Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen och högst 100 mil per år, och avsikten med frigränsen är man inte ska beskattas för rent bagatellartade körningar.
Om man däremot utan någon större omväg stannar till för ett privat ärende, till exempel vid mataffär eller dagis, under en pågående tjänsteresa räknas det inte som ett sådant tillfälle.
Tommy skrev: Jag har också hört det om att man inte får svänga in om affären på vägen hem..
Men när man kollar på skatteverkets sida om bilförmån i ringa omfattning så står där följande:
För den som haft bilförmån bara i "ringa omfattning" är förmånen skattefri. Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen och högst 100 mil per år, och avsikten med frigränsen är man inte ska beskattas för rent bagatellartade körningar.
Om man däremot utan någon större omväg stannar till för ett privat ärende, till exempel vid mataffär eller dagis, under en pågående tjänsteresa räknas det inte som ett sådant tillfälle.
Vad gäller förmånsvärde för fritt bränsle ska värdet på detta räknas upp med 20 % över marknadspris.
Exempel:
Tjänstebilen har gått 100 mil en månad varav 10 mil var privat körning. Företaget får en faktura om 1000 kr inkl moms för bränslet.
Förmånsvärdet för bränslet blir 10*1000*1,2/100 = 120 kr
Arbetsgivaren behöver dock bara betala arbetsgivaravgifter för den faktiska bränslekostnaden, dvs 100 kr.
Isak Rönnqvist skrev: Jag kan nämna lite kort vad våran fackliga kontaktperson berättade om att använda bilen privat.
Vi har beredskap var 5:e vecka och har under dessa perioder med oss arbetsbilen hem. Detta räknas ej som en förmån. Men om vi stannar på vägen hem och handlar privat på t.ex. ica, även om det är på vägen till/från arbetsplatsen utan omväg blir bilen plötsligt en förmån.
Fick även reda på att skatteverket, som ansvarar för kontroll och beskattning av ev. Förmåner använder sig av en schablonberäkning av förmånsskatten om du blir kontrollerad utan att angett förmånen.
Den ser ut såhär:
Förmånsskatt per månad: 2000kr
Automatiskt beräkning är 10år tillbaka(!)
10år x 2000kr månaden = dyrt.
Detta är vad SEKOs fackliga informerade oss om iaf.
Resulterade i att inte många ville ha hem bilen mer än nödvändigt.
Isak Rönnqvist
Det blir normalt alltid billigare om man är ärlig och tar upp det fastställda förmånsvärdet för bilen från början. Om man som jag kör mer än 3000 mil per år i tjänsten behöver man endast ta upp förmånsvärdet till 75%. Så kör mycket i tjänsten så blir det billigare att ha förmånsbil.
Har börjat kolla runt lite och det är fan inte billigt!
Jag betalar nu ca 6700kr i mån för min A6a Avant Quattro 3.0TDI från 2010 och då räknar jag med lån, skatt, försäkring och service. Skulle jag köp en Amarok eller en Navara med lite utr så skulle jag betala 5000kr i förmånsvärde. Visst, det är på bruttolönen så netto blir det ca 3500kr och sen kommer jag betala ca 9kr liter för diesel när jag åker privat, så visst kan man säga att det blir billigare men jag trodde att jag skulle betala kanske 2000kr i mån och inte 5000kr.
När tror ni vi kommer att krävas på förmånsvärde för verktygen som följer med hem?
Skulle jag ta ut en Audi som jag har nu skulle jag betala 8500kr (det är galet).
Hej på er!
På alla möten jag varit på med service avdelningar har det varit tjafs om tjänste bilarar.
På 80 talet tyckte min kärring att bilen kostar inget. Företaget betalade bensin och allt annat. Det var nog en förmån.
En kommunal chef här i komun hade en tjänstebil. Den hade frun och köra ungarna till dagis med. När han behövde en bil i jobbet gick han och hyrde en bil. Det var nog också en förmån.
Det är så olika beskattning av tjänste bilar i olika kommuner. Det beror på hur skattmasen använder regler.
I Västerås ville inte ABB betala förmånsvärde. En advokat kom fram till att om ett bolag köper bilen och hyr ut den till det andra bolaget, så är det inget förmånsvärde. Det lär inte fungera någon annan stans.
Det fins 5 saker som kan leda till fullt förmånsvärde utan att man kört med bilen privat.
1 Ingen körjournal.
2 Skattmasen tror inte på körjournalen. Ex skrivet i Exel.
3 Bilen körs hem.
4 Du har ingen privat bil.
5 Du har gjort ett privat ärende, på vägen hem. Inte under tjänsteresa.
Ett extrem fall. Du har kört bilen 1 km 10 gånger= 1 mil. Fullt förmåns värde.
Om man kör en privatbil mycket i tjänsten, så blir det dyrt.
Om man kör en tjänstebil mycket i tjänste och lite privat. Så får man ganska lätt en kostnad på 3000 kr per mil privat.
Om man har 2 st bilar, en tjänstebil och en privat. Samma märke och är stationerad i hemmet. Inte kör med tjänstebil. Inte har med sig fru eller barn i bilen någon gång, skriver körjounal med kilometer noggrannhet.
Så går det att ha 2 st bilar och låta räkningarna gå till företaget och man betalar ingen privat.
Om man inte har familj, och kör tjänstebilen lite privat. Då får man betala bilen, en gång i företaget, en gång privat och en gång i skatt.
Om man leasar bilen så betalar man bara halva momsen på bilen. Om du köper en bil på företaget, så går det inte att dra momsen på en privat bil. Har momsen en gång betalats går det aldrig mer dra det. Moms liftad bil.
Om man köper en bil på företaget utan att låna, så blir den första dyr. Den andra kostar lika mycket som om man lånat. Den tredje börjar man tjäna på det.
I England så betalar dom några tusen i månaden de 2 första åren, sedan ingetting.
En 2 sittsig bil ska det inte vara förmånsvärde på om den inte har en hård top över flaket. Det här är en regel som komunern ville ha för att slippa betala förmåns värde på många av sina bilar.
Det brukar vara svårt att lura skattmasen på bilen. Det är dom som lurar en.
Rulle skrev: Har börjat kolla runt lite och det är fan inte billigt!
Jag betalar nu ca 6700kr i mån för min A6a Avant Quattro 3.0TDI från 2010 och då räknar jag med lån, skatt, försäkring och service. Skulle jag köp en Amarok eller en Navara med lite utr så skulle jag betala 5000kr i förmånsvärde. Visst, det är på bruttolönen så netto blir det ca 3500kr och sen kommer jag betala ca 9kr liter för diesel när jag åker privat, så visst kan man säga att det blir billigare men jag trodde att jag skulle betala kanske 2000kr i mån och inte 5000kr.
När tror ni vi kommer att krävas på förmånsvärde för verktygen som följer med hem?
Skulle jag ta ut en Audi som jag har nu skulle jag betala 8500kr (det är galet).
Du betalar inte förmånsvärdet utan du betala skatt på förmånsvärdet. Om din normala lön är 30 000 kr före skatt och du skaffar en bil med förmånsvärde på 5000 kr så kommer du att betala skatt som om din lön vore 35 000 kr.
Att beräkna vad en privat bil kostar / månad är kanske inte så lätt. Du måste ju även ta i beräkning att du måste betala service/reparationer/sommardäck/vinterdäck/slitage/värdeminskning osv. Detta betalar ju företaget om du har en leasad förmånsbil (Företaget kan ju däremot kräva ersättning av dig för detta.. Eller att du avstår någon annan förmån).
Ok. Men nu har jag fått reda på av chefen att om förmånsvärdet på bilen är 5000kr så kommer bilen att kosta mig 5000kr efter skatt och att bränslet kommer dessutom kosta mera är vad jag betalar privat.
När jag räknar på min Audi så räknar jag med lån, service, försäkring och skatt. Att räkna med värdeminskning är ju skumt då jag inte kommer att tjäna nåt på förmånsbilen utan det är som att hyra den dessutom kommer ju min bil vara avbetald om några år då betalar jag endast skatt, försäkring och service. Sen har man det där med reparationer och däck. Men nu pratar vi om en Amarok för 400 och min privata A6a som kostar kring 600 ny. Skulle jag köpa en ny A6a skulle det kosta mig runt 8500kr i förmån, varför ska det vara så dyrt?
Rulle skrev: Ok. Men nu har jag fått reda på av chefen att om förmånsvärdet på bilen är 5000kr så kommer bilen att kosta mig 5000kr efter skatt och att bränslet kommer dessutom kosta mera är vad jag betalar privat.
När jag räknar på min Audi så räknar jag med lån, service, försäkring och skatt. Att räkna med värdeminskning är ju skumt då jag inte kommer att tjäna nåt på förmånsbilen utan det är som att hyra den dessutom kommer ju min bil vara avbetald om några år då betalar jag endast skatt, försäkring och service. Sen har man det där med reparationer och däck. Men nu pratar vi om en Amarok för 400 och min privata A6a som kostar kring 600 ny. Skulle jag köpa en ny A6a skulle det kosta mig runt 8500kr i förmån, varför ska det vara så dyrt?
Men kör på en Skoda Fabia, då slipper du dessa bekymmer billigt som fan.
Åka runt i en Fabia funkar inte. Vill inte behöva tömma hela bilen för att åka och handla.
Enda sättet detta kommer att funka är ifall jag får en pickis. Frågan är bara ifall nån människa vet hur mycket det kostar.
Såhär ser det ut om man tjänar 35000kr i mån och ska köpa en Amarok med förmånsvärde på 5000kr
Man tar sin lön på 35000kr och plusar på förnsvärdet som i detta fall är 5000kr
Det blir alltså 40000kr. Nu kollar man hur mycket skatt man ska betala enligt den skattetabell man använder och drar den skatten på sin 35000krs lön. Och om man får den privata soppan betald så ska man lägga på det på lönen som en förmån. Tex, har du förbrukat 100l privat så ska man räkna det x marknadsvärde och vi säger att det är 14kr så det blir alltså 1400kr sedan ska man multiplicera det med 1.2 det blir ca 1600 som du ska lägga på lönen, det blir alltså en lön på 41600kr du ska skatta för.
Det blir ca 2000kr netto man betalar för en bil som har 5000kr i förmånsvärde.