Vilken batteriskruvdragare/borrmaskin är bäst för elektriker?

29 okt 2013 09:50 #1 av Svenne Eriksson
Vi har en sorglig skara batteriborrflugor av alla möjliga fabrikat och modeller på firman.

Bäst vore så klart om alla montörer hade likadan maskin. Eller åtminstone samma fabrikat och volt-styrka på batteriet så man kan låna mellan varandra.

Bra är ju också om samma batteri passar mellan olika typer av batterimaskiner. Liten "borrskruvdragare", batterislagborrmaskin, tigersåg osv..

Vad är bäst? Behöver inte nödvändigtvis vara billigast, utan viktigast är kvaliten på funktion och hållbarhet.

Vilket fabrikat ska vi ena oss om att använda? Vad kör ni för maskin?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 11:03 #2 av Janne Larsson
Från det jag var anställd till det jag körde egen firma med anställda så är det Hilti som gällt i alla väder för alla maskiner med undantag av en liten liten skruvdragare som var en Panasonic. Jag vet egentligen inget annat så jag kanske inte ens ska svar på frågan......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 14:58 #3 av Ronnie Lidström
Vi har också kört med Hilti de senaste maskinerna (Förutom vanliga batteriborrmaskiner så har vi en tigersåg och två slagborrmaskiner som är batteridrivna).

Hilti har funkat bäst hittills. Förutom att de håller bra kvalitet så är servicen bra. Om något går sönder så anmäler man online och så kommer en kille och hämtar paketet samma dag. Vi har fått tillbaka prylarna väldigt fort.. 3-5 dagar typ. Och så har de en bra säljare här lokalt som kan komma ut med låneprylar väldigt snabbt om det skulle behövas.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 16:53 #4 av Michell Martic
Jag skulle vilja slå ett slag för Panasonic.
När det gäller batteridrivna så fungerar de utmärkt.
Det underlättar också att det går att få slag och skruvdragare med samma batteri.
Om man köper en slag och en skruvdragare så har man 4 batterier och två laddare. Sällan man behöver låna batteri av en kollega då.
Går även att köpa maskin utan batteri vilket då blir billigare förstås.
Nä, överlag så är det j-igt bra maskiner. Dammtåliga som f-n också.
Kör man sladd så är det dock Hilti som gäller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 18:14 #5 av Jörgen
Panasonic :woohoo: vet inte hur dom nya med automatväxel är men de lite äldre(grå/svarta) har dålig konstruktion på lagren vid chucken där de fort blir glappa och börjar "kugga" över. Knäckte nummer ett på ung ett halvår, nummer två höll lite längre (men under ett år) så jag tror inte på måndagsex. Har Makita nu och har inte upplevt något negativt trots lika användning men med över ett och etthalvt års hård körning. :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 18:28 #6 av Ronnie Lidström
Precis.. Vi hade Panasonic innan Hilti. Tror att varenda en är trasig nu. Skrot! (Funkar bra om man inte belastar dem så hårt. Alltså om man bara skruvar och inte borrar med plattborrar/hålsågar)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 18:45 #7 av Christoffer W
Hilti är det enda man kan lita på, funkar alltid, bra service och tål att misshandlas rejält. Har borrat så det börjar ryka ur maskinen men det är bara att köra vidare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 18:49 #8 av Christer Djerf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 20:17 #9 av Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 20:40 #10 av Michell Martic

Jörgen skrev: Panasonic :woohoo: vet inte hur dom nya med automatväxel är men de lite äldre(grå/svarta) har dålig konstruktion på lagren vid chucken där de fort blir glappa och börjar "kugga" över. Knäckte nummer ett på ung ett halvår, nummer två höll lite längre (men under ett år) så jag tror inte på måndagsex. Har Makita nu och har inte upplevt något negativt trots lika användning men med över ett och etthalvt års hård körning. :tummeupp:


Den serie som kallas IP Tough Tool ( också grå/svart men inte den du syftar på) hos Panasonic har jag än inte upptäckt några problem med.Jag vet att den gamla serien klyddade när det gällde skruvdragarna. Det räckte att man tittade på dem så sprack de i handtaget. Att chucken glappade va också välkänt. Men som sagt, mina maskiner får ofta lida och de jag har nu har lidit i alla fall 2,5 år. Slagen ligger runt 4k och skruven runt 3k. Sen tycker jag att de ser fräsiga ut också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 20:44 #11 av Michell Martic

Ronnie Lidström skrev: Precis.. Vi hade Panasonic innan Hilti. Tror att varenda en är trasig nu. Skrot! (Funkar bra om man inte belastar dem så hårt. Alltså om man bara skruvar och inte borrar med plattborrar/hålsågar)


Till slagen får man till en SDS-Bits konverter. Då kan man köra speedoborr på stora maskinen :)
Men kanske är gamla serien som sagt. Att den va en katastrof råder det inga tvivel om.
Antagligen därför den är ersatt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2013 20:51 #12 av Christian
Har använt Hilti de senaste 10 åren, och är inne på skruvdragare nr 3.
Som någon sa tidigare i tråden, de kan börja ryka men bara att köra vidare!!
Men man använder ju maskinen bra mycket hårdare än den är avsedd för...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 18:11 #13 av Martin
Kör Dewalt skruvdragare och slagborr. Dewalten slår det lågor om man kör lite hårt med ett 10ans borr i trä/tunn plåtregel. Lyckades elda den med ett 60mm dosfräs i gips så pass att den inte gick att hålla i över 2 timmar och att den "kuggade över" och gick hemskt dåligt. trodde aldrig den skulle vakna till liv igen men chuken börjar bli bra sliten nu mera.

Slagborr maskinen är helt okey. Verkar tåla bra med "hänga som en oxe över den" Nackdel är lådan som den levereras i som verkligen är för liten. Köpte till en dammsugare som man får koppla till en grovdammsugare. Verkar funka riktigt fint faktiskt. Jag hade dock förordat den lite "större" versionen med inbyggd damsugare som är helt delbar så att man slipper springa runt med en extra grovdammsugare jämt. Den kör på det vanliga batteriet och batteritiden är förvånansvärt bra faktiskt.

Tänk på dammet! det kan ta dagar innan partiklar har lagt sig så en dammsugare och munskydd bör starkt användas! Står dessutom i avtalet att alla slagborr ska ha någon form av damsugare, annars får de inte användas.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 19:06 #14 av Marcus Johansson
När det kommer till dom batteridrivna skruvdragarna så föredrar jag Panasonic. Dom "känns bättre" på nåt vis än Hilti och Dewalt. Dewalt har jag endast provat men känslan är att man betalar mycket för namnet. Hilti har jag idag, verkar fungera väldigt bra men saknar små grejer som Panasonics "platta" batteri och av/på för lampan.

När det kommer till slagborrar har jag alltid kört Hilti, det är dom bra på! Testat någon Hitatchi och Dewalt men alltid hållit hårt i min Hilti!
Följande användare sa tack: Niklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 20:00 #15 av Lars Engblom
Körde förut tidigare som andra på jobbet med Hitachi 18V serie. Andra borrmaskinen gick sönder och dom fanns inte mera att få me den typen batteri alla andra har så jag fick börja leta runt efter nya grejer. Valet föll på Milwaukee och blev en omgång 28V maskiner. Borrmaskin, mutterdrager och tigersåg. Än så länge är jag riktigt nöjd, borrar utan att klaga 26mm hål i sura stolpar och mutterdragaren drar allt jag kan erbjuda utan att klaga :P Jobbar som linjemontör så sakerna skall hålla tuffa tag, och orka med allt den behövs i stolparbeten.
Har hört av andra elektriker klagan om att dom är tunga att använda, men i linjearbete lider man inte så mycket av det iom man inte använder den allt för ofta sist och slutligen och bara kortare spurter. Hoppas bara den håller länge, men service/affären var dom är köpta är bara ca 5 km från jobbets kontor så är lätt fixat ifall något går sönder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 20:03 - 30 okt 2013 20:11 #16 av Jörgen

Jörgen skrev: Panasonic :woohoo: vet inte hur dom nya med automatväxel är men de lite äldre(grå/svarta) har dålig konstruktion på lagren vid chucken där de fort blir glappa och börjar "kugga" över. Knäckte nummer ett på ung ett halvår, nummer två höll lite längre (men under ett år) så jag tror inte på måndagsex. Har Makita nu och har inte upplevt något negativt trots lika användning men med över ett och etthalvt års hård körning. :tummeupp:


Glömde att länka i mitt inlägg

Den här höll halvåret www.panasonictools.se/produkt/ey7441le2s

Den här höll knappa året www.panasonictools.se/produkt/ey7441lr2s

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 20:28 #17 av Janne Larsson

Martin skrev:
Tänk på dammet! det kan ta dagar innan partiklar har lagt sig så en dammsugare och munskydd bör starkt användas! Står dessutom i avtalet att alla slagborr ska ha någon form av damsugare, annars får de inte användas.


Damsugaren till maskinen använda man ju bara för att inte skräpa ner hos kund, knappt det för den tar sån jäkla plats..... ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 20:50 #18 av Billan
Köpte ny maskin i början på året då min laddare och extrabatteri vart stulna på ett bygge! :pinch:

Vart ett kit från Makita med 1st borrmaskin och 1st skruvdragare med slag och snabbchuck för diverse bitsar.
18V. båda batterierna passar till båda maskinerna.

skönt med hängbygel på så man bara kan hänga av sig den snabbt i brallan när man står på stege etc.

Supernöjd!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2016 06:34 #19 av Johan Andersson

Richard skrev: Festool...

:tokig:


Ursäkta om jag svarar på en gammal diskussion.. Men aktuellt ämne på vår firma just nu.

Vilken maskin från Festool använder du?

För mig så är Festool mer för finsnickare än för elektriker som våldsborrar med dosfräsar i solida träväggar. Håller dom?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2016 14:11 #20 av Richard
Det håller.
www.festool.se/Produkter/Pages/Product-C..._akkubohrschrauber_t


Elektriker fin skruvar ju i köksskåp mm. Där är vinkel och special schuken grymm. Man kan skruva/borra i hörn mm.

Sedan har man ju sticksåg/dammsugare cirkelsåg med skena från festool oxå.

Bra killar ska ha bra grejer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg