Elektriker-lönerna för 2011?

07 apr 2011 08:55 - 07 apr 2011 08:55 #1 av Ronnie Lidström
Har ni förhandlat klart nya lönerna? Ska ju börja gälla 1a april 2011

SEF skrev: Avtalet säger att generell höjning skall ske med lägst 1,27% utgående lön och individuell lönepott utgör 1,27% på de sammanlagda lönerna per den 31 mars 2011.



Hur mycket får ni upp lönen med? Om ni inte vill ange er lön i kronor och ören så ange ökningen i procent iaf :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2011 09:13 #2 av Rikard Ågren
Jag fick upp lönen med 2500 + bil och telefon när jag bytte jobb nu i mars så jag är nöjd

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2011 15:03 #3 av Patrik Hedlund
Jag blev andraårs montör nu i april och pratade precis med personalansvarige på firman som sa att lönerna är inte riktigt färdiga än, men att jag nog kan räkna med en höjning från 18 888 kr till runt 21 000 kr (plus/minus några hundra). Dessutom ska vi tala om att kanske flytta upp mig till fullbetald redan i höst/vinter eftersom att jag åker på service och sköter mig själv och får höra gott om mig. Vi får se vad som händer, detta är ju fortfarande bara "spekulationer"/fingervisning.

En annan sak, hade man varit med i facket och fick bli uppflyttad till fullbetald tidigare än vad som är avtalat med facket så hade man väl blivit återbetalningsskyldig om facket fick nys om det. Jag minns att jag läste för något år sen om två snickare som fick mycket högre lön än vad som facket ansåg var rimligt, de fick betala tillbaka höjningen till företaget efter att Byggnads fått nys om det... Men det var länge sen och jag vet ju inte om det var en viss sanning med modifikation när jag läste det, men det kan ju inte varit något påhittat i alla fall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2011 17:01 #4 av Ronnie Lidström
Låter konstigt.. Facket vill väl att sina medlemmar ska ha så hög lön som möjligt?

Saknar mer fackligt folk här.. Ska ta å bjuda in några snart (+ några från EIO :stubben: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2011 18:31 #5 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Låter konstigt.. Facket vill väl att sina medlemmar ska ha så hög lön som möjligt?

Kollektivet. Om alla inte får det kanske inte någon ska ha det. Vad vet jag. Man kan inte alltid förstå sig på facket. B)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2011 20:50 #6 av Richard
Vad skall en fullbetald elektriker i 30 års åldern tjäna enligt Facket.

/Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 05:58 - 08 apr 2011 06:27 #7 av Ronnie Lidström


Nu är ju detta LÄGSTA lönerna enligt Installationsavtalet . Jag känner ingen som har så här dåliga löner. En fullbetald elektriker i Skellefteå har kring 26 000 - 28 000kr innan den höjning som är nu.

I större städer är säkert lönerna lite högre. Sen har vissa olika bonus-system osv som är svårare att jämföra.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 07:05 #8 av Mats Persson
Den listan ska ses som en förskottsbetalning, vårt lönesystem bygger på att vi jobbar på ackord.
Anledningen till att vissa kan ha så väldigt mycket högre lön än som står i listan är för att vi får vår lönestatistik från ackordsarbete.
Det farliga kommer när de fasta lönerna är så höga så folk skiter i att mäta på ackord.. Då kommer den kunskapen att glömmas bort och vi kommer få en mkt sämre löneutveckling.

Många kör ju redan idag olika former av klumpackord osv, men anledningen till att det funkar är ju pga av den "hederliga" ackordsmätningen.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 07:40 #9 av Ronnie Lidström
Jag har aldrig provat gå på ackord. Ingen på vår firma har heller gjort det. Vet inte om jag ens känner nån som gått på ackord.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 18:43 #10 av Mats Persson
Det spelar ingen roll, för det är endå de som går på ackord som sätter statistiken. Och det är statistiken som ligger till grund för vad fastlönerna kan bli.
Det är ackordet som är lönedrivande.
Snittet för avd 8, sekt 8 där jag är verksam är förnärvarande 202,66 kr.
Och det är den timlönen som ligger till grund för vad de pojkarna som inte mäter kan begära i ersättning på sina jobb.
Under goda tider... Vid dåliga tider kan de inte begära så mycket, då får de allt mäta om de vill upp i samma peng...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 20:53 #11 av Rikard Ågren
Och jag som är nöjd med 25k....

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 22:14 #12 av Richard
Då är 30.000 + bil + fritelefon innan höjning på tokför mycket.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 10:33 #13 av Mats Persson
Räkna inte in fri bil alltför mycket... Skulle skatteverket få för sig att göra en revision på företaget så kan du ligga risigt till det om du inte betalt förmånsskatt, och betalar du förmånsskatt så är det ju inte så förmånligt längre..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 12:32 #14 av Ronnie Lidström
Ni som kör firmabil hem. För ni körjournal då?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 13:10 #15 av Rikard Ågren
Nej men man kanske skulle börja

Kör man inget privat kan de knappast förmånsbeskatta en?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 13:16 - 09 apr 2011 13:16 #16 av Patrik Hedlund
Jag skulle vilja kunna använda min bil privat. Skulle lätt kunna betala 800-1000 kr i månaden för att ha det.
Som jag har det nu så betalar jag ca 1400 kr i amortering på mitt lån och 700 kr i bilfärsäkring varje månad.
Då hade jag kunnat sålt min bil.

Sedan hade det varit bra att kunnat komma till kunder runt kl 7. För nu är man ju tvungen att ta sig upp till firman och hämta bilen och sedan iväg. Kommer aldrig till kund innan 7.30.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 14:08 #17 av Mats Persson
Har du firmabil så börjar din arbetstid 0700 i bilen...
Sen är det nog lite mer än 800kr, finns lista på Skatteverket...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 14:42 #18 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Har du firmabil så börjar din arbetstid 0700 i bilen...
Sen är det nog lite mer än 800kr, finns lista på Skatteverket...

Ja, jo.
En fd. kollega som blev inköpt av YIT betalar 800 kr för sin nya Caddy maxi. Men han kanske har fått något extra bra pris?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 14:54 #19 av Mats Persson
Hur menar du med betalar?

Det jag pratar om är förmånsbeskattning, det är något du reglerar i din deklaration.
Många fuskar med detta och anger inget. Men det man ska tänka på då är att man kan åka på att betala det upp till 5 år tibax i tiden. En kollega jag jobbar med nu var med om precis det, men det är flera år sen nu. Men det blev en ordentlig summa...

Här finns lite att läsa, www.skatteverket.se/privat/svarpavanliga...h.query.allwords=fri bil

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 14:56 #20 av Mats Persson

Rikard Ågren skrev: Nej men man kanske skulle börja

Kör man inget privat kan de knappast förmånsbeskatta en?


Jo det tror jag de kan... Men är lite osäker, kan vara något med att man blir anställd i hemmet... Men jag tror inte vi inom elektrikerbranschen praktiserar det ?

Det är ju en förmån om du jämför med killen som måste ta bussen eller köra sin privata bil till jobb.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.135 sekunder

Senaste foruminlägg