Arbetstid

16 feb 2012 17:14 #1 av Jens Johansson
Hej, jag har lite frågor om arbetstid som jag inte riktigt kunnat förstå när jag själv läst installationsavtalet, och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig.
För tillfället har jag ingen firmabil och jobbar väldigt ofta på en plats långt från kontoret 2-3mil. Det jag då undrar är börjar min arbetstid när jag är på plats hos kund och avslutas den då efter 8 timmar? Eller får man räkna in restid på något sätt i arbetstid? Vad säger installationsavtalet för er som förstår det? Restid från kontoret till kund är ca 30min.

//Mvh Jens

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 17:29 #2 av Johan Runesson
Svar från Johan Runesson i ämnet Arbetstid
På firman jag jobbar på så skriver man restid+kilometerersättning från kontoret om man använder privat bil och är hos kunden 8h.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 17:31 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Arbetstid
Jag har ingen aning om vad som står i avtalet men jag bjuder på restiden hem, alltså försöker jobba på till kl 16 hos kund

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 17:42 #4 av Jens Johansson
Svar från Jens Johansson i ämnet Arbetstid
Nu förstod jag inte riktigt hur du menar? Bjuder du kunden på restiden hem? Det var anställdas tid jag undrade över. Fast jag kanske missförstod vad du menade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:01 #5 av Johan Svensson
Svar från Johan Svensson i ämnet Arbetstid
När jag jobbar på service så är det sju från firman och så är jag tillbaka 16 igen, blir det längre kan jag sluta tidigare nästa dag eller ö tid beroende lite på situation och tror firman debiterar en lite lägre tim taxa till kunden för just restiden men inget som påverkar min lön. Men är det ett längre bygge eller så och chefen vill vi jobbar 7-16 på plats så får jag restid utom arbete för resa till och från platsen, tror de ligger runt 100kr h.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:11 #6 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Arbetstid
Johan: Restiden är baserad på din timlön, tycker 100kr/h låter lite väl lågt, kolla upp det.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:31 - 16 feb 2012 18:37 #7 av Johan Runesson
Svar från Johan Runesson i ämnet Arbetstid
Tror jag har samma. Lön för restid är 96,21kr enligt avtalet från och med 1 april 2011.

Jag kom på att det här gäller för installationsavtalet. Enligt kraftverksavtalet så gäller 1/165 av månadslönen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:37 #8 av Johan Svensson
Svar från Johan Svensson i ämnet Arbetstid

Tobias Karlsson skrev: Johan: Restiden är baserad på din timlön, tycker 100kr/h låter lite väl lågt, kolla upp det.


Enligt installationsavtalet: För restid utom ordinarie arbetstid utbetalas kr/tim tredje året i yrket och därefter 96,21. Restid inom arbetstid betalas som vanlig arbetad tid.

Sen vet ja inte om det är minimum och man brukar få högre liksom man får högre månadslön mot vad avtalet säger?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:39 #9 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Arbetstid
Ah my fault.
Ni har inte samma vad gällande restid som jag har, kollade igenom avtalet och den summan du nämner är rätt om du jobbat tillräckligt länge.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 19:27 #10 av Sebastian
Svar från Sebastian i ämnet Arbetstid
Måste ställa en fråga, reser ni på restid även om det är 8-10 mil till kunden? Har ni någon maxtid för restid per dag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 19:37 #11 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Arbetstid
Kan inte svara på den frågan, jag jobbar nästan enbart åt en stor kund, så vi reser utanför arbetstid nästan varje dag.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 19:37 #12 av Johan Svensson
Svar från Johan Svensson i ämnet Arbetstid

Sebastian skrev: Måste ställa en fråga, reser ni på restid även om det är 8-10 mil till kunden? Har ni någon maxtid för restid per dag?


Bara varit på ett jobb åt min nuvarande firma som låg längre bort och då var det restid utom dit på måndag sen 40tim arbete och sen restid utom hem igen på torsdagen. Men vi fick dra av hälften av restiden ca av dom 40 så blev ju lite dubbelt på ett vis, alltså att vi kanske arbetade 36h men fick för 40 ändå..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 20:08 #13 av Jens Johansson
Svar från Jens Johansson i ämnet Arbetstid
Men har ett företag rätt att kräva att sina anställda är på plats hos kund 07.00-16.00 även om det tar en timma dit från kontoret och en timma hem?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 20:10 #14 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Arbetstid
Det tror jag allt de har, inte säker på erat avtal.
Men du får ju restid för tiden du reser utanför arbetstid, dock får du ingen pension på den.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 22:03 #15 av Jens Johansson
Svar från Jens Johansson i ämnet Arbetstid
nedu, det har jag nog allt inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg