Milersättning när man använder sin egen bil?

08 nov 2011 20:26 #1 av Anonym Gäst
Tjena.

Vilka krav kan arbetsgivaren ställa på mitt fordon när jag kör egen bil i jobbet?
Kan han kräva dragkrok och möjlighet att lasta långa saker tex?

Var regleras milersättningen?
Hittar inget i installationsavtalet om det?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:00 #2 av Tobias Karlsson
Konstig chef som kräver (verkar som iallafall) att du ska ha bil med dragkrok mm?

Tycker att du ska slå SEF ett samtal och fråga dem, de borda kunna svara snabbt och enkelt på dessa frågor?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:04 #3 av Ronnie Lidström
Hittar inget speciellt om detta i Installationsavtalet.

Men reglerna från skatteverket säger att den skattefria ersättningen för resa i tjänsten med egen bil är: 18,5kr/mil. Sen brukar nog företagen betala ut mer.

Det är så sällan vi har någon som kör privat bil. Men har för mig att vi betalt upp till så man får 30kr/mil efter skatt sist.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:19 #4 av CA
Vet inte hur/om det finns medtaget i inst.avtalet. Men finns det inte medtaget där - är det upp till dig/er och förhandla fram det. Upp till 18.50kr/mil är skattefritt och avdragsbart för företaget. Därefter skattas det för som vanlig lön. Körde egen bil i många år och dom sista åren fick jag 18.50+18.50.

Krav på drag. Har jag aldrig hört - men egentligen kan väl alla möjliga krav ställas - sålänge det inte bryter mot ev. gällande avtal eller lagar.

Jag valde själv att köra egen bil. Det tjänade företaget på - och klagade aldrig när jag inte fick in allt i bilen - utan löste det på annat vis åt mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 21:25 #5 av Mats Persson
Det finns ingen som kan ställa krav på att du ska ha egen bil...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 22:56 #6 av CA

Mats Persson skrev: Det finns ingen som kan ställa krav på att du ska ha egen bil...


Nog kan väl arbetsgivaren kräva tillgång till egen bil? Men kravet skall ju givetvis finnas innan anställningen påbörjas. Däremot kan han såklart aldrig begära det i efterhand...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 06:03 #7 av Mats Persson
Tvivlar på att han ens kan kräva det innan anställningen börjas!

Grundregeln är att man ALDRIG kan förhandla till sig en försämring av kollektivavtalet. Och kollektivavtelet säger inte att man kan krävas på att hålla med egen bil. Kollektivavtalet pratar om kollektivtrafik,,,
Vad händer om du skulle förlora körkortet pga sjukdom eller andra annledningar får du sparken då?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 06:29 #8 av Ronnie Lidström
Ja? Förlorar du körkortet pga sjukdom så är du ju sjuk. Dvs sjukskriven. Förlorar du körkortet av någon annan, självförvållad anledning så får du ju garanterat sparken.

Kryllar ju av jobbansökningar i tidningar osv där det krävs B-körkort.

Men att kräva att man ska använda privatbil i jobbet tror jag inte man kan göra. Den anställde får väl ta sig till jobbet hur han/hon vill? Om det sen är bil, buss, tunnelbana eller cykel måste väl vara upp till var och en?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 16:05 #9 av joacim Håkansson
Vad jag har förstått är man inte skyldig att köra material och verktyg i privat bil.
På min firma har vi kommit överens om att enbart köra handverktyg i privat bil. Personligen kan jag köra mindre material i min bil ifall det skulle behövas, men skulle aldrig få för mig att lasta in ex. en stege.

För övrigt har vi ca 31kr/mil (18,50 skattefritt) samt 96,21kr/timme för restid utanför arbetstid enligt avtalet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 16:31 #10 av Mats Persson
Varför skulle du nu vara sjukskriven bara för att du inte får ha ditt körkort kvar? Det finns ju epilepsi och andra sjukdomar där man får indraget körkort, men inte blir man sjukskriven?

Jo kör du lastbil så är nog körkortet ett krav, men här pratar vi väl om elektriker under installationsavtalet? Tvivlar på att det är giltig annledning att sparka någon pga förlorat körkort?
Som sagt finns ju andra sätt att ta sig till jobb än med bil.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 17:46 #11 av Patrik Hedlund
Angående körkort så får man väl ändå ta till beaktning vad personen i fråga jobbar med. Installation, service, industri osv. Jobbar man på en mindre firma som enbart har självgående serviceelektriker så blir det nog svårt att vara kvar om man blir av med körkortet, men om man däremot jobbar inom installation och cyklar till bygget varje dag så kan det ju inte spela så himla stor roll om personen har körkort eller ej.
På vår firma så har vi en kille som tidigare varit på installation, men nu är på industrin och saknar körkort. Det går ju utmärkt, förutom när han ska flytta verktyg från ett avslutat bygge till ett nytt.

Firman hade dessutom en flakmoppe förut för en annan kille.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 19:00 #12 av Ronnie Lidström
Precis. Har man ett jobb där man måste köra bil hela dagarna, och sedan förlorar körkortet så kan man ju inte längre utföra sitt jobb!

Vi skulle aldrig kunna ha en anställd som inte har körkort.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder