Jag är snart klar med min behörighet, men har lite frågor jag inte kan hitta svar på, så jag försöker hos er.
Det hade varit matnyttigt för mig att veta vad ni får för tillägg för denna kompetens.
Får ni det i en separat post på löne specifikationen?
Nyttjar ni det i ett företag ni är anställda i, är ni egenföretagare, " hyr " ni bara ut eran behörighet som konsulter?
Vad får ni för ersättning för detta?
Vad för arbete bedriver ni i praktiken med era egenkontroller, hur ofta har ni möten, vad för egen kontroller använder ni er av, EL-VIS eller egna t.ex?
Är införstådd med att det är många olika parametrar, företagets storlek, behovet, din nuvarande lön, arbetsuppgifter m.m men det hade ändå varit intressant och matnyttigt då jag själv inte har den blekaste vad som är skäligt att äska.
Själv har jag 33500 innan skatt, arbetat i 5 år, är för tillfället anställd som service elektriker åt en fastighetskoncern där ett behov av allmän behörighet finns, då vi hyr in detta externt just nu. Han som är inhyrd vill inte delge hur mycket denne tar för detta.
Ni behöver inte ange några exakta siffror om det känns blottande, ange procentuellt eller liknande så kan jag iallafall få ett hum om vad man kan äska för sin kompetens.
Hej!
Jag står lite i samma sits.
Jag har hört mig omkring och fått följande svar:
Facklig org sa såhär - "när en arbetsledare som har behörighet blir förfrågat om at nytta denna får vi oftast inte in dom siffrorna då han oftast är medlem i en annan organisation! = ingen statistik"
I et branchledande företag i en mellanstor stad(100.000 pers +) vet jag att en arbetsledare blev erbjudit detta, för 3000 kr/månad............
Jag har det såhär - Vill min arbetsgivare behålla mig och göra nytta av min behörighet får dom göra som ditt firma faktisk gör - bara med mitt privata rådgivnings/konsulentbolag. funderar på:
jobba som anställd 4 dagar i veckan mot samma lön som dagsläget, den 5 dag är jag på bolaget igen dock i andra kläder åt eget bolag inhyrd för denna behörighet.
Detta gör mer nytta, då du inte kommer skatta så mycket, "vinsten" kan stanna i dit egna bolag tills behov uppstår.