Vad tycker ni om ackordsjobb? Bra eller dåliga erfarenheter? Nedan följer ett meddelande inskickat via "
Skriv anonymt inlägg
". /Admin
Jag tycker att ackordsjobb förstör sammanhållningen i projekt och driver fram fuskare och luftarbete som inte kunden har nytta av.
Det är ju löjligt att tro att man kan detaljplanera allt! Att hålla på att peka finger om det blir en försening oavsett orsak gör ju ingen glad. Det man vill ha betalt för är sin TID som man lägger ner på sitt förvärvsarbete. Sen kan man ju dela på eventuell extra vinst på projektet. Då ska Projektledaren också få en del då dom ofta jobbat sena kvällar (och har oftast lägre beräknad timlön).
Släpp röda fanan och jobba tillsammans istället!
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Har själv aldrig gått på ackord.
Vinst är alltid svårt. Vad är det som är orsaken till vinsten? Är det "gubbarna" som slitit hårt eller är det kalkyl som räknat bra? Eller blandat?
Vad motiverar personalen och övriga att göra det där lilla extra? Hur delar man ut rättvis bonus?
Många frågor.
Ackordsarbete som ersättningsform har för och nackdelar som hade varit intressant att diskutera eller debattera... Jag tycker det dock är olustigt att ta parti mot eller för en åsiktsspridare som håller sig anonym, speciellt när dennes inlägg bär tydliga politiska värderingar istället för sakfrågan
Min uppmaning till dig, släpp ansiktsmasken och låt oss diskutera öppet med varandra istället.
Min erfarenhet av ackord är blandad.
Jag tycker i det är bra att ackord finns då det ger flexibilitet och kan fungera som morot.
Samtidigt har jag sett hur det skapat osämja och dålig stämning.
Personligen föredrar jag att få ett uppgör om lönetillägg under förutsättning att projektet blir klart i tid.
Ackordet brukar förstöras av dålig planering av tex materials placering osv.
Att ställa materialbodar längst bort från bygget gör inte att motivationen blir värst hög när man springer bort tiden och detta inte kompenseras tillräckligt vid beräkningen.