Behörighetsansvar - hur mycket betalt?

23 okt 2015 19:20 #1 av Gnistan
Hej allesammans!

Jag går idag på en "industri" på dryga 50 000 m2 där vi har 6 st trafostationer där vi brukar ca 5-6kA vid vanlig drift fördelat över dessa trafostationer (HSP-kunder så det är våra egna transformatorer), min poäng är att det är väldigt el-intensivt.

Jag håller på att läsa in behörighet och är så gott som klar och får ut min behörighet i sommar (har då jobbat 4 år).

Idag går jag som ensam elektriker på stället (och gjort i 1,5 år), självklart med en som har överinseende på mitt arbete, men tanken är att jag ska ta behörighetsansvaret så fort min behörighet finns :tummeupp: :cheer:

Hur mycket högre lön ska man kräva? Självklart har ju alla olika löner beroende på hur duktig man är osv, men nått generellt hur mycket extra än den lön jag har idag?
alla man frågar som har behörighet har ju eget och har ingen aning vad dom hade haft som anställda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2015 07:27 - 24 okt 2015 07:27 #2 av Electrum
Den löneökning du max kan få är den som arbetsgivaren är beredd på att betala, så det beror nog helt på vilket värde dom ser i att behörighetsansvaret övergår på dig.


Om det är för arbetsgivaren helt egalt om det är du som har behörigheten eller om det fortsätter som förut så har du typ dåligt förhandlingsläge. De kan ju välja att inte förändra det nuvarande.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2015 08:54 - 24 okt 2015 08:56 #3 av Electrum
Jag inser att det där kanske lät negativt, men så var det inte menat.

Men ett extra lönepåslag är ju som oftast föranlett av att arbetsgivaren i sin tur får något mer för pengarna, dvs att man gör mer än förut, att arbetsgivaren slipper betala någon annan för något, kan även vara att man producerar mer av ickemonetära värden, t.ex. kundnöjdhet, eller trivsel på företaget eller högre effektivitet någonstans.


Men om din behörighet innebär en ren och rak kostnadsminskning någon annanstans för arbetsgivaren så är det absolut inget snack om saken. Då ska ni (typ) dela på vinsten.

Du kommer ikläda dig en annan roll och kanske ett lite högre ansvar, vilken man absolut tycker ska rendera till mer i lönekuvertet.
Men vänder man på det hela och kikar från arbetsgivarens synvinkel så kan det ju vara så att det typ inte förändrar något alls, inte ger dom någon fördel. Och då är det ju inte säkert att dom är så väldigt motiverade att höja på utgiftssidan utan att få något tillbaka på intäktssidan (eller ev ickemonetära vinster).

Så lite beroende på hur din situation är så ska du nog tänka igenom så du har rätt argument för ditt löneäskande samt vässa argumenten efter bästa förmåga.


Jag kan inte nämna någon siffra på vad det skulle tänkas vara värt, men jag tror också att det är nästan omöjligt att ge någon utan att veta mer.



Jag kan också avsluta med att säga att jag tycker du är värd en viss löneförhöjning helt oavsett, även om du inte ens tar överbehörighetsansvaret, dvs inte förändrar något.
Ty du har ju utbildat dig, och är kunnigare nu. Detta är alltid värt en del. Även om man gör exakt samma saker som tidigare, på samma sätt, så gör man förmodligen lite mer rätt och lite bättre - i genomsnitt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2015 19:29 - 13 jun 2016 16:50 #4 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2015 06:17 #5 av Michell Martic
Vill bara påpeka att genomförd behörighetsutbildning även är en kompetenshöjande faktor. Många gånger är det just frågan om att kunna ta ansvar som är på tapeten, medans den faktiska kunskapen som förvärvats, oavsett om man tar ansvar för andras arbete och kompetens eller inte, sällan är ett ämne.

Jag vill påstå att det väl är med behörighetsutbildningen som med all annan fortbildning eller alla andra former av kompetenshöjande faktorer, att det är en absolut självklarhet att detta ska innebära att man ska kunna förhandla upp sin lön, underförstått att kompetensen och utbildningen är med en orientering som överensstämmer med ens arbetsuppgifter eller blivande arbetsuppgifter. Det är just frågor som personligt ansvar och kompetens som är de faktorer som är utgångsläget i en löneförhandling! Man brukar även tala om prestation och utveckling, men även här har utbildningen ett inflytande.

Att skriva att man inte ska ha en enda krona i löneförhöjning för detta är att se ner på den kompetenshöjning som den genomförda utbildningen faktiskt innebär.

Sen är frågan om att ta ett behörighetsansvar eller inte något annat som borde vara en egen post vid en eventuell förhandling.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2015 16:45 - 13 jun 2016 16:52 #6 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2015 19:18 #7 av Joel Ingolf
Jag håller också med om att det är bra att hålla dessa ersättningar "utanför" lönen. Ersättning för till exempel elarbetsansvar ligger väl aldrig inbakat i den ordinarie månadslönen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2015 21:20 - 13 jun 2016 16:52 #8 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2015 06:28 - 26 okt 2015 06:28 #9 av Michell Martic
Delegering av elsäkerhetsledare, tidigare elarbetsansvar, och kontrollansvar vill jag minnas blir reglerade i installationsavtalet. Procentuellt påslag på lönen för vardera roll.

Jag instämmer i att behörigehtsansvaret, om det blir aktuellt, ska regleras som en egen post eftersom det helt enkelt är en separat arbetsuppgift som tillkommer utöver det ordinarie arbetet. Tror inte någon egentligen tycker annorlunda i den frågan, och jag tror inte heller att jag skulle skrivit något som motsade detta... Tvärtom.

Dock så fick jag uppfattningen om att du syftade till en avklarad behörighetsutbildningen generellt, och även om du skriver att du menade något annat nu i efterhand så kan jag ändå inte utläsa detta i det föregående inlägget.

...men oavsett så verkar vi väl vara överens då egentligen.
@ Förhandla om högre lön mot bakgrund av att du har en högre kompetens efter utbildningen. Men som Micke påpekade så beror detta utfall givetvis på vad din arbetsgivare tycker att kompetensen är värd
@ Reglera behörighetsansvaret för andras arbete och kompetens som en separat post då det är en separat arbetsuppgift.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2015 06:52 #10 av Electrum
Ni herrar hjälpte mig att få upp ögonen på det lämpliga i att sätta ersättningen för behörighetsansvaret som en särskild del, inte inbakat i lönen.
Det låter väldigt klokt, särskilt som anledningarna till det blev så bra beskrivet. :tummeupp:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2015 10:41 #11 av Mats Persson
En annan sak att tänka på om du tar ut behörigheten och är ensam med att göra elinstallationer på fabriken så är det i praktiken du som har ansvar endå.
Elsäkerhetsverket gick för ett par år sedan ut med att en behörig elinstallatör kan inte ha överinseende över en annan behörig.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2015 21:09 #12 av Martin
Nu ska vi tänka på att om företag vill "baka in" något i lönen tex elarbets och kontroll ansvar i den vanliga lönen. Då kan man mer eller mindre knalla ner till facket och kräva ut en separat del för nämda ansvar. Sen ska den då dåvarande lönen räknas som sin nya lön. Så man kan göra sig ett par % på sin lön om man ska vara jävlig mot företaget.

Så för att slippa osämja så ska man ha allting specat vid sidan om lönen för de aktuella objekten isf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2015 21:27 - 13 jun 2016 16:52 #13 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2015 08:20 #14 av Mats Persson
Det handlar nog om vad som händer? Om det blir tal om ett brottsmål eller något annat?
Om elsäkerhetsverket tex tycker att ett fel ska ge indragen behörighet (vet inte vad det skulle vara, eller om det ens hänt) så kan man nog inte "skylla" på att man är anställd av någon med behörighet...? Eller?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg