Frågor ang Automationsyrket och tips på praktikplatser i Göteborg

24 apr 2014 18:13 - 24 apr 2014 19:17 #1 av Newbie
Jag har nu valt inriktning Automationselektriker inriktning (industri) och har lite frågor angående företag i branschen.
Jag hoppas efter avslutad utbildning kunna få ett arbete där jag kommer att få arbeta med tex mycket felsökningar och leta och mäta upp fel, lite hjärngympa med att läsa kretsscheman.

Vad jag hört från andra elever som gått tidigare så har många hamnat på företag där det är endast montörsarbete med installation och skruvande och inga felsökningar eller uppmätningar för att lokalisera fel. Nu inser jag att man kanske inte kan ställa sådana krav från början för man har inte den kompetensen när man kommer ut som färsking, men det jag är ute efter är att hamna i rätt yrkesbana med en gång. Jag har arbetat som fordonsmontör innan och vet hur tråkigt det kan vara att bara få montera och demontera dagar i enda.

Så om någon vänlig själ kan hjälpa mig lite med tex vilka företag som man kan söka bland som pysslar med detta. Jag skall ut på praktik om ett par månader här i Göteborg så om ni har lite tips på företag i Göteborgs eller strax utanför så vore jag jättetacksam. Och gula sidorna hjälper inte mycket har kikat omkring där med, men känner att folk som är här inne kan nog ge snabbare svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 18:30 #2 av Stefan Ericson
Hej på dig Newbie!
Det värsta och mest utmanande är att ge dig på CNC
Maskiner. I början på 80 talet fick jag reda på att det inte var vanliga utan speciella som jobbade inom branschen. Antingen var dom ovanliga eller blir konstiga som jobbar med det.
Jag har diagnos svagt paranoid och lätt form av adhd.
Min tidigare chef kjell sa att om inte jag hittar felet kan kunden kasta maskinen för då hittar inte någon annan felet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 18:34 - 24 apr 2014 18:51 #3 av Newbie
Då jag redan är konstig så är det nog inga problem då :silly:
Har du några bra förslag på arbetsplatser?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 19:39 #4 av Newbie
Jag kanske skulle startat upp detta ämne under en annan huvudrubrik?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder