Arbetstidsförkortning

31 mar 2014 16:56 #1 av puttrix
En elektriker blev anställd 1 Augusti 2012 och fick således inga ATF-timmar 1/1-2013 eftersom han inte varit anställd i 6 månader.

1/1-2014 får han 23 timmar ATF.

Han blir uppsagd och slutar sin anställning 1/5-2014 och får då bara utbetalt cirka 9,5 timmar pga följande:
"För arbetstagare med kortare anställningstid avsätts tid i proportion därtill" enligt Kap 4 paragraf 10 i installationsavtalet.
Arbetsgivaren väljer att tolka avtalet som att ATF 23 timmar är ett förskott för pågående år i och med att tidbanken nollställs vid varje årsskifte.

Elektrikern har alltså arbetat nästan 2 år och får endast 9-10 timmar ATF.

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta, helst någon från SEF ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2014 18:35 #2 av Michell Andersson
Kanske skulle kontakta dem, SEF då alltså. Frågan kan säkert diskuteras här, men vill du ha säkra kort så kanske det är en idé att ringa den lokala avdelningen. Alternativt så åker man in dit bara och snackar med dem. Brukar ingå en kopp kaffe ;)

31 mar 2014 18:53 #3 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Arbetstidsförkortning
12 mil enkel resa på en kafferast ;)
Ringt har jag naturligtvis redan gjort men svaret blev som oftast inte helt rakt och tydligt.
"Ja det är ju det där vi krigat om i avtalsrörelsen men vi kommer ingen vart... Hävda att han ska ha 23 timmar och säger chefen emot så får vi kalla till en förhandling och försöka lösa det"

Frågade här för att höra om det finns liknande fall som man kan lära sig av.
Vill minnas att vi har haft representanter från Sef här på forumet tidigare.

31 mar 2014 20:27 - 31 mar 2014 20:28 #4 av Michell Andersson
Njae. Inte skoj när det är så långt.

Om det nu är från föregående år så ska din vän ha utbetalt för hela 2013 (21 timmar) samt den proportion som han arbetat in av det nu gällande året (9,5 timmar). Alltså ska han ha ut 30,5 timmar. Varken mer eller mindre. ATFen funkar på samma sätt som semestern. Du arbetar in den föregående år. Skillnaden blir istället det här med att om du varit anställd från 1juli så har du inte "arbetat" in någon ATF alls att utnyttja nästkommande år men är du anställd någon gång under perioden 1 jan - 31 jun så har du "arbetat" in ett fullt år i ATF som du kan utnyttja nästkommande år. Året du slutar funkar med ATFen på samma sätt som semestern för den pågående semesterperioden. Den tid du hunnit arbeta har du rätt till i proportion av den ATF du hunnit arbeta in, den som skulle blivit tillgänglig vid nästa årsskifte om du fortsatt vara anställd.

Har han jobbat ett helt år så har han ju minst rätt till ATFen för hela det året. Ska han ha en andel av det pågående också så plusas det på.

Maila närmsta avdelning med det påstående du själv kommer med och be dem svara skriftligt på frågan: Hur många ATF timmar har min vän rätt till?

Har arbetsgivaren kollektivavtal med SEF så får man ju stå för det man avtalat.

01 apr 2014 22:18 - 01 apr 2014 22:21 #5 av Fredrik högberg

puttrix skrev: En elektriker blev anställd 1 Augusti 2012 och fick således inga ATF-timmar 1/1-2013 eftersom han inte varit anställd i 6 månader.

1/1-2014 får han 23 timmar ATF.

Han blir uppsagd och slutar sin anställning 1/5-2014 och får då bara utbetalt cirka 9,5 timmar pga följande:
"För arbetstagare med kortare anställningstid avsätts tid i proportion därtill" enligt Kap 4 paragraf 10 i installationsavtalet.
Arbetsgivaren väljer att tolka avtalet som att ATF 23 timmar är ett förskott för pågående år i och med att tidbanken nollställs vid varje årsskifte.

Elektrikern har alltså arbetat nästan 2 år och får endast 9-10 timmar ATF.

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta, helst någon från SEF ?

Hej!

Din väns snart före detta chef tolkar det helt fel eller läser inte Kap 4 § 10 tillräckligt noga då den lyder
"§ 10 Arbetstidsförkortning Arbetstagare som den 31 december har uppnått 6 månaders
sammanhängande anställningstid i företaget är kvalificerad för
arbetstidsförkortning.

För heltidsanställd arbetstagare avsätts 21 timmar för tiden 1 januari-31
december i arbetstidsförkortning. För arbetstagare med kortare arbetstid
avsätts tid i proportion därtill. Intjänad arbetstidsförkortning överförs till
arbetstagarens individuella tidbank enligt 4 kap § 12. "

Jag tolkar Kap 4 § 10 att eftersom din vän inte uppnått 6 månaders anställning från 1/8 2012 till 31/12 2012 så ska han inte få ut några ATF timmar för 2012. Precis som du skrev, hade han däremot haft 8 månaders anställning så hade han fått ca 14 timmar om jag inte är ute och cyklar, dock inte relevant nu.

Men om han jobbade hela 2013 så har han rätt till nya ATF timmar som går in på hans tidbank för 2014, och denna tidbank nollställs vid varje årsskifte och nya ATF timmar och kommande övertid läggs in i tidbanken.

Och eftersom den 1/1 2014 kom en ny lydelse av Kap 4 §10 så har han rätt till 23 ATF timmar att ta ut under 2014 eller att få ut när anställningen upphör.

Sen tolkar jag det som att eftersom man får 23 ATF timmar in på sin tidbank 1/1 varje år och inte att man får in 1,91 timmar varje månad så är det bara det som redan finns i tidbanken din vän kan få ut, med andra ord 23 timmar.

Jag kan vara helt ute och cykla men det är så jag tolkar reglerna kring Kap 4 § 10 ATF och Kap 4 § 12 Tidbank Installations avtalet.

Lycka till

02 apr 2014 19:16 #6 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Arbetstidsförkortning
Ja det är precis så jag också tolkar det.
Om man bara "förtjänar" 1,91 timmar/månad så finns det ju ingen anledning att ha 6 månaders "karens" så jag tycker man kunde få ett tydligare svar ifrån Sef.

Ska göra som Michell skriver och dra iväg ett mail till Sef, kanske nån lite högre upp i hierarkin.

Tack för era åsikter.

06 aug 2015 07:08 #7 av Jörgen Wikström
Arbetstidsförkortningen får man den 1/1 varje år förutsatt att man har varit anställd den 31 dec året före och arbetat minst 6 månader. Mamma/Pappa/tjänstledighet i mer än 6 månader medför att man inte får någon ATF timmar alls året efter.

Således, om man kvalificerat sig för arbetstidsförkortning 1/1 2015 men slutar sedan den 1/5 2015 så får man utbetalt alla de timmar som finns kvar alltså 25 timmar (2015) om man inte tagit ut några.

Texten om kortare arbetstid gäller för de som jobbar mindre än heltid te.x deltid eller så.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Sidan laddades på: 0.125 sekunder