tillbaka till elyrket

09 mar 2014 18:35 #1 av fred
Hej.Jag har funderat ett tag på att söka mig tillbaka till el yrket.Jag startade min karriär med 5år som vanlig istallatör men slutade och har nu jobbat 9 år som resande mekaniker.Så nu funderar jag på om jag fortfarande har kompetensen kvar,har mycket förändras eller?.Förr skulle det vara perfekt klammning ,snygg najjning ect.Har hört att det är mycket mer tidspress idag så det isåfall inte skulle finnas tid till att vara noga.
Tacksam för åsikter..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2014 19:18 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet tillbaka till elyrket
Jag skulle säga att det beror på var man hamnar och vilka jobb man utför.
Är man duktig och har lite "känsla" att spika en bred matta av kulo så får man ju tänka till lite.
Najningen tror jag aldrig någon lagt ner någon större tid på mer än att bara slå där det behövs typ.
Jag tycker dock att bara gör man på rätt sätt att tex klippa naj/straps på rätt sätt och montera de åt rätt håll så vem bryr sig. Så länge man inte får det i ögat när man sticker upp huvudet över undertaket eller najen är klippt på fel sida stegen.

Dock är fan elektriker eller folk som drar larm och datajäkligt dåliga på att gå upp/ner i en stege på rätt sätt. Ibland har man ju velat klippa av varenda kabel för att de låser upp stegen så att man inte kan dra alt slänga upp sig kabel längs med en lång sträcka bara för att någon var lat och drog kabel på fel sätt. Skoj när man måste mellandra för att någon "tjänade" 2minuter på att göra det fel istället för att alla andra ska "förlora" 30 minuter för att ta sig runt problemet.

Tror annars det är precis som det var när du bytte inriktning. Lite smidigare material tex snabbplintar och bättre verktyg och mer lätt skalad kabel har ju kommit.

42

09 mar 2014 21:15 #3 av fred
Svar från fred i ämnet tillbaka till elyrket
jag skulle helst vilja köra service då trivs med det.Vad ligger ingångslönen för service elektriker på ?.

10 mar 2014 07:07 #4 av Marcus Lundström

10 mar 2014 12:24 - 10 mar 2014 12:32 #5 av Michell Andersson
Men en marknadsmässig lön (på 2014 års lönenivåer) ligger på mellan 29 till 35k i Malmöområdet i alla fall. Och den som går med på att jobba för mindre än 30k ska egentligen ha en pungspark!

Men då är det en förutsättning att man "hållt igång".
I din situation skulle jag lägga förhoppningen på 23-26k. Kan låta lite, men det klingar inte allt för bra för en arbetsgivare att man varit ifrån yrket i 9 år. Går det sen lika bra för dig som för en annan montör så kan det vara motiv till att ta en ny löneförhandling efter ett halv år kanske. Det kan man ju ta upp vid anställningens start.

10 mar 2014 12:40 #6 av Marcus Lundström
Menar du att någon som är 23år gammal och precis avslutat 3:e års montör ska kunna begära 30Kkr i lön? I så fall förtjänar jag rejält med retroaktiva pungsparkar.

10 mar 2014 12:57 #7 av Michell Andersson
På firman jag precis lämnade så låg jag en gedigen bit över det kan jag få be att berätta. Efter samtal med div. servicefirmor kring frukostbordet på Storel (var man drack alldeles för mycket råttgift till kaffe) så är det vanligare med att alla fullbetalda har samma lön. Oavsett ålder! Är man fullbetald så är man.

Dessa löner ligger på mellan 32,5k och 34k ganska exakt. Det är dock inklusive elarbets- och kontrollansvar.
Men nu pratar vi om serviceelektriker. Det är sällan man har jobb som serviceelektriker om man inte redan visat vad man går för på ett eller annat vis.

10 mar 2014 17:12 #8 av Tomas Karlsson

Michell Andersson skrev: På firman jag precis lämnade så låg jag en gedigen bit över det kan jag få be att berätta. Efter samtal med div. servicefirmor kring frukostbordet på Storel (var man drack alldeles för mycket råttgift till kaffe) så är det vanligare med att alla fullbetalda har samma lön. Oavsett ålder! Är man fullbetald så är man.

Dessa löner ligger på mellan 32,5k och 34k ganska exakt. Det är dock inklusive elarbets- och kontrollansvar.
Men nu pratar vi om serviceelektriker. Det är sällan man har jobb som serviceelektriker om man inte redan visat vad man går för på ett eller annat vis.

Du tror inte det är eller börjar bli lite överhettat i din region då? Men det är bara att önska lycka till så länge det håller. Är själv inte montör/elektriker men har aldrig och kommer troligen aldrig att ha dessa lönenivåer.

10 mar 2014 17:28 #9 av fred
Ok ,jag tacksam för alla åsikter, en annan sak jag funderat över är hur en vecka brukar se ut på service .Hur stor jobb är "normalt". Hur många jobb gör ni på en dag?. Jag jobbade mest på byggen .

10 mar 2014 17:33 #10 av fred
Jag förstår ju också att man har en del att bevisa när man varit borta så här länge. Gäller att hitta en bra firma som kan stå ut med några månaders "inkörning". Är det brist eller överflöd på service elektriker tro?

10 mar 2014 18:28 #11 av Michell Andersson

Tomas Karlsson skrev: Du tror inte det är eller börjar bli lite överhettat i din region då? Men det är bara att önska lycka till så länge det håller. Är själv inte montör/elektriker men har aldrig och kommer troligen aldrig att ha dessa lönenivåer.

Det är möjligt att så är fallet. Jag lämnade yrket för en månad sedan och önskar inte återvända än så länge. Man investerar inte i personlig utveckling precis.

För övrigt så är regionen överhettad överlag. Men så länge man kan låna pengar billigt för att betala sina skulder så är allt lugnt. Tillväxt till döds! :cheer:

10 mar 2014 18:39 #12 av Michell Andersson
Det är alltid brist på bra serviceelektriker! Med betoning på bra då.

Allt från 10 jobb till 0,02 jobb per dag va ganska vanligt för min del. Kunde gå på ROT-jobb tre månader och sen skickas på byte av diskbänksbelysningar efter det. Felsöka kylmaskiner och byte av trappautomater förekom mycket. Ja, allt vad du kan tänka dig!

10 mar 2014 18:59 #13 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet tillbaka till elyrket

Michell Andersson skrev: Men en marknadsmässig lön (på 2014 års lönenivåer) ligger på mellan 29 till 35k i Malmöområdet i alla fall. Och den som går med på att jobba för mindre än 30k ska egentligen ha en pungspark!

Har hållit igång i över 15 år och har kommit upp i 27K
El och kontrollansvarsersättning betalas ej för kontroll av eget arbete enligt installationsavtalet. :(

Norrlands inland.

10 mar 2014 19:35 #14 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet tillbaka till elyrket
Kom ut till kusten puttrix. Här ligger vi runt 30:tummeupp:
/Västerbottning

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: puttrix

10 mar 2014 19:38 #15 av Martin
Svar från Martin i ämnet tillbaka till elyrket
Finns de som tjänar 32k och mer därtill fullbetalda elektriker 25åringar eller 50 åringar. Detta i min stad.
Har man jobbat för många år på ett företag utan att få upp sin lön. Ja då är man ju dum. I dagens samhälle måste man visa framfötterna och vara bestämd. Annars flyttar man till en annan firma som vill ha det man kan erbjuda och på så sätt få en bättre lön.

För varför ska man göra samma jobb när man kan få 5kkr mer varje månad hos en annan med samma jobb?
Sen att efterfrågan styr är ju självklart så i en storstad kanske lönerna ligger högre än de borde.

42

10 mar 2014 19:44 #16 av Jens Johansson
Jag jobbar på ett större företag i Stockholm och är 2:a års montör, med alla tillägg så ligger jag i snitt runt 32-33.

10 mar 2014 22:31 - 10 mar 2014 22:50 #17 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet tillbaka till elyrket

Martin skrev: Finns de som tjänar 32k och mer därtill fullbetalda elektriker 25åringar eller 50 åringar. Detta i min stad.
Har man jobbat för många år på ett företag utan att få upp sin lön. Ja då är man ju dum. I dagens samhälle måste man visa framfötterna och vara bestämd. Annars flyttar man till en annan firma som vill ha det man kan erbjuda och på så sätt få en bättre lön.

För varför ska man göra samma jobb när man kan få 5kkr mer varje månad hos en annan med samma jobb?
Sen att efterfrågan styr är ju självklart så i en storstad kanske lönerna ligger högre än de borde.

Glömde skriva att jag är familjeförsörjare och att jobb inte växer på träden här.

11 mar 2014 07:20 #18 av Michell Andersson
Men det är ju ett känt faktum att lönerna stiger i samma takt som avståndet till storstadsregionen minskar.
Men i takt med att lönerna stiger så stiger även levnadskostnader. I vart fall så är det sant när det gäller boendekostnaden.

Sidan laddades på: 0.158 sekunder

Från Facebook-gruppen