Vad SEF och EIO egentligen borde tycka om förslaget på nya behörighetsregler?

07 jun 2013 06:00 - 07 jun 2013 06:02 #1 av Ronnie Lidström
Som bekant så har Elsäkerhetsverket kommit med ett förslag på ändrade behörighetsregler. Kortfattat så kan man säga att det skulle innebära att varje elektriker måste ha en egen behörighet (elektrikerlegitimation) istället för som idag arbeta under överinseende av en elinstallatör (oftast chefen). Ni kan läsa mer samt diskutera själva behörighetsreglerna i denna tråd på fluxio.

EIO är försiktigt för detta förslag medan SEF är kraftiga motståndare.

Men varför är det så egentligen? Borde det inte vara tvärt om?

Varför SEF borde vara för förslaget
  • Deras medlemmar, elektrikerna, får högre status.
  • Elektrikeryrket blir mer eftertraktat, fler vill bli elektriker.
  • Deras medlemmar får en fin utbildning som förmodligen, helt eller delvis, kommer bekostas av företaget.
  • De kan kräva högre lön för sina medlemmar.

Varför EIO borde vara emot förslaget
  • Cheferna förlorar en del av "makten" över sina anställda då de inte längre står för behörigheten.
  • Elinstallationsföretagen riskerar att förlora kompetent personal då det blir betydligt enklare att säga upp sig och istället starta eget.
  • Företagen måste betala ut högre löner.
  • Företagen måste dessutom förmodligen bekosta stor del av kommande utbildningar samt förlorad arbetsinkomst i samband med detta.

Sanna anledningen varför SEF är emot förslaget?
  • Det kommer att blir mycket enklare att starta eget. Egenföretagare är normalt inte med i SEF = SEF riskerar att förlora medlemmar.
  • Blir det en ny yrkeskategori med "under-elektriker" som jobbar med arbetsmoment som inte längre blir behörighetskrävande (montage stegar osv) så är det ju inte säkert att dessa kommer bli medlemmar i SEF = SEF riskerar att förlora medlemmar.

Sanna anledningen varför EIO är för förslaget?
  • Det blir enklare för elektriker att säga upp sig och starta eget = EIO får fler medlemmar

Vad tror ni om mina konspirationsteorier? ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Janne Larsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2013 08:22 #2 av Bo Siltberg
Ja, helt klart finns det politik med i spelet.
Men vi får ändå hoppas att även elsäkerhetsfrågorna blir belysta i debatten - det är ju en av anledningarna till nyordningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2013 22:17 #3 av Emil C
Är det inte så att SEF är emot det mycket för att ansvarsbiten kommer läggas över helt på arbetstagaren istället för arbetsgivaren, nu måste arbetsgivaren veta att det är kompetent personal han skickar på jobb.

Sen kan antalet elektriker sjunka i landet och det blir kabeldragare och stegmontörer istället.

Så har jag uppfattat det i alla fall.

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2013 23:34 #4 av Michell Martic
Praxis har alltid varit att arbetstagaren är ansvarig om man tittar på domslut. En svensk domstol tar ju inte bara hänsyn till ellagen och elinstallatörsförordningen.

Om anledningen skulle vara en kompetenshöjning inom yrkeskåren så är det ju bara att välkomna, men finns säkert andra motiv från vardera håll.

Har precis avslutat min egen teori och kan bara påpeka att det är inte helt självklart att alla elektriker klarar sig kunskapsmässigt.

Elsäkerhetsverket själv har för avsikt att ändra läroplanen så att hsp biten blir utanför den vanliga PUN001.
Men de talar inte om att det ska finnas någon ABL-light som många trott. Tvärtom så tar de avstånd från detta.

Om man då tar kunskapskraven på allt som inte är hsp så kan jag fortfarande påstå att det är inte alla elektriker jag jobbar med som kan recitera elläran gällande effekttrianglar och faskompensering. Inte heller när det gäller elsäkerhetsverkets författningssamling.

Jag tror det kommer gå åt helvete med alltihopa sen ordnar det sakta upp sig sakteligen de kommande tjugo åren.

Det gick ju skitbra för lärarkåren när de införde statlig yrkeslegitimation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2013 10:09 #5 av Janne Larsson
Såg att det var ett par inlägg som belyste elsäkerhetsverket och elsäkerheten. Jag gjorde i o m en diskussion på BH om detta en förfrågan till elsäkerhetsverket och vad/varför osv de egentligen vill med det hela, men mest för att få svar på debatten om behörighet light.
Tyvärr har min dator med de sparade mailen gått till de sälla jaktmarkerna och för tillfället orkar jag inte leta upp diskussionen på HB där jag lagt upp mailsvaren till ställda frågor (SRF sitter fortfarande kvar i kroppen) Men det går att läsa där eller om nån orkar att ta sig tid att köra en copy/past så går det bra för min del.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg