Är de värt att va me i sef?

02 jun 2011 12:27 #41 av Magnus H

Oskar Larsson skrev:
Jag håller med!
Jag tycker inte att de som väljer att stå utanför facket borde få ta del av de rättigheter vi har i kollektivavtalet.
Se det som att man är ett gäng polare som delar på en back öl.. och alla är med och betalar utom en.. känns inte riktigt okej va?

Men det skulle innebära diskriminering att göra så.. och det skulle innebära att arbetsgivare skulle se ekonomiska fördelar med att anställa en ickemedlem. Vilket många arbetsgivare gör ändå.. för att alla inte har koll på vad man har rätt till.


Vilket trams!
Vadå rättigheter? Det är vell SUNT FÖRNUFT? Behandlar arbetsgivaren arbetstagaren dåligt på något sätt,
ser man väll till och snackar om saken? Och vise versa.
Inte behöver jag ringa och lipa till någon som man inte vet vem de är på facket så blir det ett helvetes uppblåst historia.
Och att icke fackmedlemmar inte skulle få samma rättigheter som ofackliga?
Jo tjena du, jag sitter på högre lön en personer som är i samma bransch som har samma arbete och samma
arbetspass. Det är tudelat dedär vettu.

Lediga dagar tar jag när jag behöver, om jag behöver det vill säga, jag trivs med att arbeta.
Jag är smidig och min arbetsgivare är smidig tillbaka.


Att kalla någon egoist för dom icke är fackmedlemmar är som att gå ut och kalla folk rasister och nazister
bara för att dom har en annan syn på t.ex invandringspolitik.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 19:58 #42 av Åke Gustafsson

Simon Persson skrev: Oj då! Vilken debatt jag råkade skapa :blush:

Någon kanske kan kort sammanfatta för och nackdelar med att vara med i facket?


Ok.. Eftersom ingen annan försökt sammanfatta denna röriga diskussion så ska jag göra ett försök att göra en neutral sammanfattning (fastän jag är lite partisk :S )

Fördelar med att vara med i SEF
  1. Du får div. försäkringar
  2. Du bidrar till att hjälpa svaga anställda på stora företag som inte får rätt arbetsvillkor
  3. Facket förhandlar fram bättre löner/osv (eller försöker i alla fall)

Nackdelar med att vara med i SEF
  1. Du blir överröst av politisk propaganda för ett parti som du kanske inte sympatiserar med
  2. Du blir fattigare när den relativt stora fackavgiften dras varje månad
  3. Facket var viktigare förr, har kanske lite spelat ut sin roll?

Någon som har förslag på tillägg eller ändringar? Vad har jag missat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:09 #43 av Patrik Hedlund
Det där var nog en ganska bra lista med för- och nackdelar. :) Jag vill i alla fall inte lägga till eller ta bort något... eller ja, möjligtvis att en del av ens medlemsavgift går vidare till sossarnas valkampanjer. Men det beror kanske på åt vilket håll man står politiskt som om det är en för- eller nackdel.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:10 #44 av Tobias Karlsson
Hur fungerar det med pappaledigheter och sånt för er som inte är anslutna? Är det bara att säga till i tid och sedan ta ut eller är det massa tjöt?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:12 #45 av Ronnie Lidström
Föräldraledighet får inte chefen neka (om man ansöker om den en viss tid i förväg). Så är det väl för alla? Även andra yrkeskategorier och har väl inget med facket att göra?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:13 - 02 jun 2011 20:16 #46 av Tobias Karlsson
Får och gör är helt skilda saker. Men helt rätt, enligt lag får man inte neka föräldraledighet.
Frågan var dock hur lätt det är att ta den?
Vet nämligen hur folk i andra branscher fått sparken när de velat ha ledighet, vilket är olagligt och man driva processer för att få ersättning från företaget, men hur lätt är det att driva ensam?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:22 #47 av Ronnie Lidström
Vill man vara kvar på den firman?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:22 #48 av Tobias Karlsson
Vill och vill, ibland har man inget val?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:26 #49 av Janne Larsson
Föräldrarledighet är väl styrt från riksdagsnivå och sedan försäkringskassans huvudvärk. det är väl inget fack som har något med det att göra utan det ligger väl på nivå vad som varje lönetagare har rätt till vad man än jobbar med.

Att man kan få hjälp av facket om man blir kickad pga att man vill vara ledig kan väl hända men hur många sådana fall finns samt hur många arbetsgivare av dessa har blivit fällda?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:28 #50 av Ronnie Lidström
Just elektriker har väl oftast ganska bra med val.

Värre för tex sjuksköterskor som oftast bara har en eller två arbetsgivare (landstinget eller kommunen) att välja på. Och vad de än väljer så får de skitlön och skitdåliga arbetsvillkor osv osv.. DE skulle behöva ett starkt/aggressivt fack!

Ursäkta urspårningen.. back to topic :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:34 #51 av Mats Persson
De gäller ju tyvärr alla statliga jobb om du så är brandman, polis, lärare, eller vad som.
Så kanske någon tia mer i skatt för oss i den privata sektorn, så skulle vi kunna ge dem till de... ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:39 #52 av Tobias Karlsson
En hel tia? På hela månadslönen? Du är ju inte klok! Det är ju jättemycket peningar...
Allvarligt talat så borde skatten höjas men det är ett helt annat ämne.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 21:01 #53 av Ronnie Lidström
Tror inte vi ska börja snacka skatter och politik i denna tråd... Risk för total urspårning då!

Tillbaka nu till ämnet gott folk :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2011 07:44 #54 av Oskar
Svar från Oskar i ämnet Är de värt att va me i sef?

Magnus skrev:

Oskar Larsson skrev:
Jag håller med!
Jag tycker inte att de som väljer att stå utanför facket borde få ta del av de rättigheter vi har i kollektivavtalet.
Se det som att man är ett gäng polare som delar på en back öl.. och alla är med och betalar utom en.. känns inte riktigt okej va?

Men det skulle innebära diskriminering att göra så.. och det skulle innebära att arbetsgivare skulle se ekonomiska fördelar med att anställa en ickemedlem. Vilket många arbetsgivare gör ändå.. för att alla inte har koll på vad man har rätt till.


Vilket trams!
Vadå rättigheter? Det är vell SUNT FÖRNUFT? Behandlar arbetsgivaren arbetstagaren dåligt på något sätt,
ser man väll till och snackar om saken? Och vise versa.
Inte behöver jag ringa och lipa till någon som man inte vet vem de är på facket så blir det ett helvetes uppblåst historia.
Och att icke fackmedlemmar inte skulle få samma rättigheter som ofackliga?
Jo tjena du, jag sitter på högre lön en personer som är i samma bransch som har samma arbete och samma
arbetspass. Det är tudelat dedär vettu.

Lediga dagar tar jag när jag behöver, om jag behöver det vill säga, jag trivs med att arbeta.
Jag är smidig och min arbetsgivare är smidig tillbaka.


Att kalla någon egoist för dom icke är fackmedlemmar är som att gå ut och kalla folk rasister och nazister
bara för att dom har en annan syn på t.ex invandringspolitik.


Ja så vi ska sitta och få allt serverat bara för att vi tycker att det är sunt förnuft?
Det är där vi hamnat idag, man har hamnat i ett läge där man tycker att allt är en självklarhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 06:53 #55 av Henric Andersson

Åke Gustafsson skrev:

Simon Persson skrev: Oj då! Vilken debatt jag råkade skapa :blush:

Någon kanske kan kort sammanfatta för och nackdelar med att vara med i facket?


Ok.. Eftersom ingen annan försökt sammanfatta denna röriga diskussion så ska jag göra ett försök att göra en neutral sammanfattning (fastän jag är lite partisk :S )

Fördelar med att vara med i SEF
  1. Du får div. försäkringar
  2. Du bidrar till att hjälpa svaga anställda på stora företag som inte får rätt arbetsvillkor
  3. Facket förhandlar fram bättre löner/osv (eller försöker i alla fall)

Nackdelar med att vara med i SEF
  1. Du blir överröst av politisk propaganda för ett parti som du kanske inte sympatiserar med
  2. Du blir fattigare när den relativt stora fackavgiften dras varje månad
  3. Facket var viktigare förr, har kanske lite spelat ut sin roll?

Någon som har förslag på tillägg eller ändringar? Vad har jag missat?







JAG HAR ETT TILLÄGG......

Jo en sak som många inte tänker på som facket arbetar för är till exempel dom som var en stor punkt i förra avtals rörelsen.

Innan detta avtal för 2011-2012 var satt så kunde din chef skicka dig på ett resjobb vart som helst och hur långt bort som helst utan att behöva ta hänsyn till din situation i livet. Alltså har du barn, hus eller kanske är ensamstående och har en liten på dagis så spelade det ingen roll om chefen ville ha dig på ett jobb tex 60mil från hemmet.
Om du då¨vägrade att åka på det jobbet så räknades det som en arbetsvägran och då fanns det en gilltlig orsak att säga upp dig. Alltså: du får sparken.

MEN detta lyckades SEF förhandla bort i förra avtals rörelsen. Så idag måste chefen se till varje anställds privata förhållanden för att kunna skicka iväg han/henne på resjobb!

Om inte detta är ett exempel på gott fackligt arbete så vet jag inte vad de nej sägare där ute har för förväntningar på facket och fackligt arbete.......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 07:53 #56 av Ronnie Lidström
Känns lite främmande att det överhuvudtaget ska behöva finnas lagar/regler kring detta. Hör väl till vanligt sunt förnuft att man ska se till sina anställdas situation hemma innan man skickar iväg han/hon på jobb långt bort?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 09:53 #57 av Patrik Hedlund
Ja, även jag tycker att det känns lite som en lösning på ett problem som knappt finns eller i väldigt liten skala.
Men vad vet jag, på alla andra firmor kanske det är så där...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 12:10 #58 av Janne Larsson

Henric Andersson skrev:




JAG HAR ETT TILLÄGG......

Jo en sak som många inte tänker på som facket arbetar för är till exempel dom som var en stor punkt i förra avtals rörelsen.

Innan detta avtal för 2011-2012 var satt så kunde din chef skicka dig på ett resjobb vart som helst och hur långt bort som helst utan att behöva ta hänsyn till din situation i livet. Alltså har du barn, hus eller kanske är ensamstående och har en liten på dagis så spelade det ingen roll om chefen ville ha dig på ett jobb tex 60mil från hemmet.
Om du då¨vägrade att åka på det jobbet så räknades det som en arbetsvägran och då fanns det en gilltlig orsak att säga upp dig. Alltså: du får sparken.

MEN detta lyckades SEF förhandla bort i förra avtals rörelsen. Så idag måste chefen se till varje anställds privata förhållanden för att kunna skicka iväg han/henne på resjobb!

Om inte detta är ett exempel på gott fackligt arbete så vet jag inte vad de nej sägare där ute har för förväntningar på facket och fackligt arbete.......


Med tanke på att det inte var någon strejk i år så var nog det inte så svårt att förhandla bort samt att den punkten har nog legat med i avtalet länge i den formen men inte varit prioiterat förän nu när det inte fanns så mycket annat att bråka om.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 12:30 #59 av Tobias Karlsson
Ingen strejk? Väldigt konstigt, för vi elverkare var alla uttagna i totalt 4 strejker.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 19:25 #60 av Janne Larsson
Ok...men då var det väldigt tyst om det, har inte hört ens om strejkvarsel den här våren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Senaste foruminlägg