Är de värt att va me i sef?

30 maj 2011 16:34 #21 av Henric Andersson

Patrik Hedlund skrev: Rent prestationsbaserat ska det naturligtvis inte vara, men det ska inte vara motsatsen heller för att det förslappar folk. Man får samma lön oavsett om t.ex. jag jobbar stenhårt så att svetten rinner, medans klas, 34, mest drar benen efter sig.

Som inom det mesta, det ska inte vara strikt åt det ena eller andra hållet utan något mitt emellan.

//Patrik



Precis, detta är ett problem men det är så att om man är anställd på ett företag med kollektivavtal så står det i avtalet att man ska göra sitt yttersta under arbetsdagen. (Exakt så står det inte men det innebär att man ska jobba så hårt man kan under dagen). Är det arbetare som inte följer upp detta så får man lyfta problemet till sin arbetsgivare och ta diskussionen där. Självklart kan inte en som drar benen efter sig komma undan med det. Oavsett om det gäller Janne 56 eller lärlingen Olle 24.....

Och som sagt, jobba på ackord är en form av prestationssättande lön.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:39 #22 av Henric Andersson

Patrik Hedlund skrev:

Henric Andersson skrev:

Ronnie Lidström skrev: Så facket riktar sig bara till de som röstar på sossarna? I dagens moderna samhälle (då det faktiskt inte är självklart att rösta på sossarna om man är arbetare, som det var förr) så tycker jag det vore bättre med ett mindre politiskt SEF!

Att läsa medlemstidningen (speciellt då under val-år) är inte kul! Kanske 1/4 redaktionellt material och resten skräckpropagande på vad som händer om man inte röstar "rätt"!

Kanske lite överdrivet, men SEFs medlemstidning och "Vakttornet" eller vad den nu heter Jehovas tidning, är lite smålika varandra :side:


Nej jag vill inte säga att man måste vara Sosse för att vara med i SEF eller för att vara fackligt aktiv eller bara vara medlem men jag tycker man borde veta om kopplingen mellan SEF och S och mellan LO och S.
Men jag tycker att det är upp till varje medlem att framföra sina åsikter till SEF, skriv motioner till CR, lämna förslag till ledningen o.s.v.... En sak som är väldigt sann är att Facket är vad man gör det till... Vill du sitta hemma, betala medlemsavgift och låta andra vara aktiva så är det en sak, men man kan också ta tag i det själv och sticka upp handen på möten och säga vad man tycker och vad man vill med facket. Därför är jag själv engagerad, just för att kunna påverka mitt fackförbund (som man faktiskt betalar en hel del pengar till).

Läs denna debattartikel. norrteljetidning.se/nyheter/debatt/1.919...ra-politiskt-obundet

"Alliansen är sammansatt av vanliga arbetare som varje dag kämpar för sitt levebröd. Jag är moderat, och det är ingenting jag döljer på något sätt. Tvärtom. Trots det tycker jag att jag ska kunna känna mig hemma på fackliga möten, och inte bli betraktad som högervriden utan som den medlem, arbetskollega och medmänniska jag är. I stället kände jag under den sista tiden som medlem i facket hur jag blev mer och mer utfryst."

"För många år sedan var det säkert nödvändigt att en facklig organisation var kopplad till ett parti. På den tiden fanns det en tuff fiende i form av högkapitalistiska, konservativa och orättvisa arbetsgivare och företagare.
Sådana kan förekomma även nu för tiden, men i mycket mindre omfattning. I dag råder nya tider, modernare tider. Arbetsgivaren har sedan länge insett värdet av att hantera sina anställda humant och rättvist.
Däremot har de fackliga organisationerna avstannat i sin utveckling. De lever i dåtiden. De ser inte att deras medlemmar till ganska stor del består av människor som röstar på alliansen. Istället ”spottar” de på dessa medlemmars ideologiska tillhörighet i sin fackliga propaganda"

//Patrik


Eftersom du är moderat så vet du säker redan detta, men jag vill kontra med en annan länk:



Det är en liten film om M....

Men det är väl så att det var inte detta som var från i detta forum?... Utan om det var värt att vara med i SEF. Den rnt politiska debatten är självklart relevant men den borde tas i ett annat forum under en annan rubrik. För nu gällde det SEFs betydelse och inte vad du eller jag tycker om partipolitiken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:44 #23 av Janne Larsson
Innan det här spårar ur totalt så säger jag med färskt minne hur det slutatde på ett annat forum när just denna youtube film dök upp.....alltså, vi snackar först och främst om högerpolitik som inte förts på mååååånga år men om vi nu ska gå till ytterligeheter så bör en från vänstersidan som "kastar skit" åt höger med historiska orelevanta fakta ta och ransaka vänstersidans historia.....den är inte vacker!!!

Så återgå nu till nyttan av fackets vara eller inte vara utan att gå till ytterligheter som inte stämmer med modern politik för vare sig höger eller vänstersidan har ett "snyggt" förflutet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:48 #24 av Henric Andersson
JAG BER OM URSÄKT!

Jag tänker från och med nu inte ta den partipolitiska debatten i detta forum och efter som jag är den del av att den har startat så ber jag om ursäkt och hoppas vi kan lämna den från och med nu.

Från som gäller är: Är det värt att vara med i SEF?..... mitt svar JA!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 17:02 - 30 maj 2011 18:23 #25 av Patrik Hedlund

Henric Andersson skrev: Det är en liten film om M....

Men det är väl så att det var inte detta som var från i detta forum?... Utan om det var värt att vara med i SEF. Den rnt politiska debatten är självklart relevant men den borde tas i ett annat forum under en annan rubrik. För nu gällde det SEFs betydelse och inte vad du eller jag tycker om partipolitiken.

Hörruduru, jag är inte Moderat... jag är från bonde/företagarsläkten och därmed centerpartist! Väldig skillnad.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 17:19 - 30 maj 2011 18:24 #26 av Henric Andersson
Sorry, läste att den som hade skrivit artikeln nu gav mig var M, well borde inte tagit den diskussionen..... Nu tycker jag vi släpper partipolitikdebatten i forumet och koncentrerar oss på huvudfrågan, är det värt att vara med i SEF?....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 17:33 - 30 maj 2011 18:25 #27 av Patrik Hedlund
Hehe Ingen fara. Ja, det håller jag med om! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 18:28 #28 av Ronnie Lidström
Har rensat bort massa överflödiga citat av text. Citera bara om det behövs för att man ska första vad ni svarar på! Och om ni citerar, rensa bort allt som inte behövs i citatet!

Blir så mycket bläddrande annars! Och så försöker vi hålla oss till topic!

/Moderator

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 18:52 #29 av Magnus H

Mats Persson skrev:
Vilket egoistiskt beteende...
Hela ideen är ju att de som inte har problem endå ska avstå en del av sin lön för att hjälpa de andra som verkligen behöver hjälp.. Hade blivit en väldigt dyr medlemsavgift om endast de som behöver hjälp ska vara medlemmar.

Jag är inte ens anställd i Sverige idag, men betalar endå in en summa pengar till svenska facket varje månad...


Angående det politiska så är det ju helt omöjligt att sympatisera med ett parti som bidrar till sämre vilkor för anställda i sverige.


Att kalla mig egoist bara för jag inte är med i facket är vell lite att ta i va?
Du betalar i faket fast du är utomlands, duktigt, bra för dig om du känner dig bättre.

Såhär ser jag det:
har du dålig arebtsavtal? Varför gå med på dem?
Har du dålig lön? Försök hitta nytt. En arbetsgivare som blir utan arbetare för att han har låglön
måste hajja vinkeln.
Visst, stora bolag är det kanske annat med, men jag jobbar inte åt ett sådant utan ett medelstort
företag som ledningen är av toppenkillar som sköter om mig om jag gör ett bra arbete.

Jag ser ingen nytta med att gå med i facket.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 20:01 #30 av Oskar
Svar från Oskar i ämnet Är de värt att va me i sef?
Här hade ni visst svävat iväg lite väl långt i den politiska debatten.. men precis som Henric sa så kan vi som medlemmar påverka hur förbundet ska arbeta och med vad.

Och jag svarar JA på frågan om det är värt att vara med i facket.
Jag förstår helt och hållet att man inte tycker att det är värt att vara medlem i något som man inte förstår vad det ger.

Den avgift du betalar in varje månad tjänar du igen snabbt då de förhandlar fram en löneökning varje år.
Det finns de som väljer att stå utanför, pga att de ändå får det som facket förhandlar fram. Men ju fler som väljer att stå utanför, desto mindre kraft kommer det vara i förhandlingarna.

Facket finns för att se till att det finns schyssta spelregler i vår bransch.

Inte för att jag är så stort fan av fotboll.. men hur skulle en fotbollsmatch se ut utan spelregler?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 20:04 #31 av Simon Persson
Oj då! Vilken debatt jag råkade skapa :blush:

Någon kanske kan kort sammanfatta för och nackdelar med att vara med i facket?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 20:11 #32 av Åke Gustafsson

Oskar Larsson skrev: Den avgift du betalar in varje månad tjänar du igen snabbt då de förhandlar fram en löneökning varje år.
Det finns de som väljer att stå utanför, pga att de ändå får det som facket förhandlar fram. Men ju fler som väljer att stå utanför, desto mindre kraft kommer det vara i förhandlingarna.


Finns det överhuvudtaget någon elektriker som får fackets framförhandlade "lägsta lön"?

Alla på vår firma (och alla andra jag känner) har flera tusen mer än lägsta lön. Samt får alltid mer höjning än den procent som facket stridit fram.

I år fick vi ca 4% i lönelyft. Facket hade fått fram.. vad var det.. 2,5% eller nåt sånt?

Tiderna har förändrats, och tyvärr har väl inte SEF riktigt hängt med!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 21:35 #33 av Mats Persson

Magnus skrev: Att kalla mig egoist bara för jag inte är med i facket är vell lite att ta i va?


Nej, det tycker jag inte.
Ungefär som att gå med i A-kassan månaden innan man blir arbetslös...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 21:40 #34 av Mats Persson

Åke Gustafsson skrev:
Finns det överhuvudtaget någon elektriker som får fackets framförhandlade "lägsta lön"?

Alla på vår firma (och alla andra jag känner) har flera tusen mer än lägsta lön. Samt får alltid mer höjning än den procent som facket stridit fram.

I år fick vi ca 4% i lönelyft. Facket hade fått fram.. vad var det.. 2,5% eller nåt sånt?

Tiderna har förändrats, och tyvärr har väl inte SEF riktigt hängt med!


Den lön du kan förhandla fram är baserade på vad ackordssnittet ligger på.
Ackordsslistan förhandlar sef fram med eio om jag inte tar fel.
Förövrigt är ackordssnittet i min landsända 202,66 kr/timme... Det är den timlönen som ligger till grund för alla de fasta löner som finns runt om här, något reducerat då.

Den månadslön som står i avtalet är att se som ett förskott. Din verkliga lön får du efter att ha mätt på ATL...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 21:37 #35 av Oskar
Svar från Oskar i ämnet Är de värt att va me i sef?

Mats Persson skrev:

Magnus skrev: Att kalla mig egoist bara för jag inte är med i facket är vell lite att ta i va?


Nej, det tycker jag inte.
Ungefär som att gå med i A-kassan månaden innan man blir arbetslös...



Jag håller med!
Jag tycker inte att de som väljer att stå utanför facket borde få ta del av de rättigheter vi har i kollektivavtalet.
Se det som att man är ett gäng polare som delar på en back öl.. och alla är med och betalar utom en.. känns inte riktigt okej va?

Men det skulle innebära diskriminering att göra så.. och det skulle innebära att arbetsgivare skulle se ekonomiska fördelar med att anställa en ickemedlem. Vilket många arbetsgivare gör ändå.. för att alla inte har koll på vad man har rätt till.

Träffade en klasskompis från gymnasiet en gång och vi pratade lite om hur det var på hans firma osv.. och kom fram till att han inte visste vad ATF var. Han har alltså jobbat i ett antal år utan att få ta ut ATF. Vilket hans chef hade förklarat med att han inte heller visste vad det var.

Man tjänar mkt på att gå en facklig kurs om kollektivavtalet och en ackordskurs är den bästa investering du kan göra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 21:55 #36 av Mats Persson
Ja du sammanfatta det bra där...
Som du sa hade icke medlemmar inte få ta del av förmånerna hade många arbetsgivare anställt utländsarbetskraft med lägre löner... Och det är inte önskvärt.
Nu tror ju jag att det bara är en lite tidsfråga innan vi är där endå, tyvärr.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 22:09 #37 av Patrik Hedlund

Oskar Larsson skrev: Träffade en klasskompis från gymnasiet en gång och vi pratade lite om hur det var på hans firma osv.. och kom fram till att han inte visste vad ATF var. Han har alltså jobbat i ett antal år utan att få ta ut ATF. Vilket hans chef hade förklarat med att han inte heller visste vad det var.

So? Om han inte har saknat det så är det väl skitsamma? Kanske t.o.m tyder på att ATF är onödigt...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 22:15 #38 av Ronnie Lidström
Om vi ska snacka ArbetsTidsFörkortning som jag antar ATF står för?

Jag tycker att det är rätt dumt. Vore bättre då att förhandla till några mer semesterdagar. Varför ha en till sak att hålla reda på/administrera?

Och nu senast då SEF förhandlade till sig några timmar extra vad de nu var (mindre än en hel dag).. Ser ju bara fånigt ut.

Vi som har snackat negativt om facket här är nog inte emot det som facket åstadkommit genom tiderna, och att facket förhandlar för bättre villkor, hjälper arbetstagare som far illa osv.. Är nog knappast någon som är emot detta.

Det är väl snarare att facket propagerar med nästan sektliknande metoder för sina politiska åsikter som sticker i ögonen på alla oss som inte håller med!

Senaste valet så ringde de lokala SEF-gubbarna här personligen upp sina medlemmar på mobilen för att se till att de röstade på sossarna! (de var väl iofs ovanligt desperata i fjol, kanske inte gör så varje val-år :silly: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 07:21 #39 av Patrik Hedlund
Håller fullkomligt med dig Ronnie! Hehe Du och jag verkar ha ungefär samma uppfattning och åsikt om facket. :cheer:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 09:55 #40 av Bo Siltberg
Facket har en viktig roll som alla nog faktiskt borde vara med i, om vi t.ex tänker på den konkreta sidan med sunda arbetsförhållanden etc.
Men deras uppförande med att kalla "de andra" för egoister och osolidariska är mycket märkligt och inger inte mycket förtroende för att det verkligen ligger i deras intresse att tillvarata den enskildes välmående.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg