Krav på lokalt jordtag?

18 feb 2020 13:53 - 18 feb 2020 13:53 #1 av Marcus
Hej,

Vid anslutning av en ny kundanläggning 12kV så anordnas ett lokalt jordtag. Mina fråga är vart detta krav framgår? Eller är det okej att förlita sig på nätleverantörens jordning?
Har läst i HB 438 & IBH 14 men där uppfattar jag det som att ett lokalt jordtag redan är fastställt. Är det styrt av ELSÄK-FS, SS-EN eller IBH?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2020 18:47 #2 av Mikael Malmgren
Det står väl ingenstans att det är krav på lokalt jordtag?

ELSÄK-FS säger bara hur höga beröringsspänningar man får ha i icke direkt jordade system (som du måste klara själv, tänk på n-1)
IBH 14 säger bara att ett (ev) lokalt jordtag ska kunna kontrollmätas

Däremot har EBR K25:18 en principskiss där enskilt jordtag finns inritat för nätstationer.
Ingår det i ett "sammanhängande kabelnät"? (om inte kan det vara lämpligt med eget jordtag, n-1)
Vad säger nätleverantören?
Behövs jordtag för annat ändamål, ex åskskydd?

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2020 15:54 #3 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Krav på lokalt jordtag?
Det var det jag misstänkte.

När du nämner tänk på n-1 vad refererar du till då?

Nätet ingår i "sammanhängande kabelnät" som kommer från nätleverantör då det är i en stadskärna.

HSP stationen med LSP fördelning är belägen vid tomtgräns för att gå vidare med matning till en huvudbyggnad som kommer att ha ett åskskyddssystem med jordtag.
Frågan är då om det är god praxis att ansluta ett jordtag separat till byggnadens huvudjordningsskena för att sedan sammanbinda detta med stationens jordskena hsp & lsp via byggnadens matningskablage? Eller bör jordtaget anslutas till stationens (huvud)jordningsskena?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2020 19:57 - 21 feb 2020 19:57 #4 av Mikael Malmgren
N-1 = enkelfelskriteriet dvs i detta fall att du har jord från två håll
jordtag och följelina, två följelinor

Det låter som att byggnad och station borde kunna dela jordtag isf.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2020 21:16 #5 av Michell Martic
Jag kan bara instämma i ditt resonemang Mikael.
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg