Reservkraft vid TN-S

05 okt 2017 15:29 #21 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservkraft vid TN-S
Skydd genom automatisk frånkoppling fungerar oberoende jordtag vid TN-system. Det enda som spelar roll här är att skyddsledare står i förbindelse med genererande punkts neutralpunkt.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 19:10 #22 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Har för mig att UPSerna i detta projekt levereras av Delta, ska kolla med dom!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2017 05:41 #23 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Nu kanske jag har otur när jag tänker, men då hoppas jag mina kära forumkompisar påtalar detta! :tokig:

Om vi inte har ett lokalt jordtag och inkommande kabel blir avgrävd så att vårt system inte längre blir ett TN-system, riskerar vi inte skada våra linjemontörer då när de ska reparera den avgrävda kabeln?
Eller vilken potential kan vi förutsätta att jorden I "vår" ände på den avgrävda kabeln har (med tanke på att vi har en kraftkälla som förser vår anläggning med kraft)?

Allt bygger ju på att vi ska ha säkra elinstallationer, men jag undrar också vad som händer mer när vi går från ett direktjordat system till något annat system genom en automatisk omkoppling.

Annars finns väl också en risk om vi har främmande ledande delar som ej har anslutning till skyddsutjämningsledare!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 okt 2017 16:51 #24 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Lite uppdatering.

Tillverkaren av reservkraftsaggregaten vill ansluta sig TN-C till "vårt" ställverk. UPS-tillverkaren vill ha TN-S (5-polig anslutning både in och ut) och 3-polig brytning av inkommande nät. Ställverket som vi tar kraft ifrån är byggt som TN-S med jordfelsövervakning på alla utgående huvudledningar.

Någon undrade ang automatbrytarna, det är Schneider NSX250F LV431408 med elektronisk utlösare LV431480 och 230V motordon LV429390.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2017 17:49 #25 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservkraft vid TN-S
Liten fundering: Oberoende UPS så är det inte tillåtet att koppla en TN-C-reservkraft på TN-S-servis med obruten neutralledare.
Följande användare sa tack: Fredrik Sjödin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2017 18:19 - 24 okt 2017 18:21 #26 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Nej precis. Ställverket som vi tar ifrån har 4-polig brytning på alla utgående huvudledningar, men det blir väl ändå knasigt att blanda in TN-C "i mitten" av anläggningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2017 14:40 #27 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservkraft vid TN-S
Jag tänkte på att UPS-tjommarna ville ha 3-polog brytning på inkommande. Det innebär att neutralledare och skyddsjordledare fortfarande står i förbindelse i nätägarens ände. Att koppla ihop dessa i din ände också, genom att ansluta reservkraft TN-C, ger att dessa ligger parallellt med anslutning mellan neutralledare och skyddsjordledare i bägge ändar. That's a no no.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2017 18:17 #28 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Nu har man kommit fram till att göra som du skrev för några inlägg sedan Michell, att TN-S kommer att börja först vid utgående grupper från vårt ställverk. Matningen från det stora ställverket till vårt görs alltså om till TN-C.

Det kanske jag inte har skrivit, men hela fastigheten matas med en TN-C-servis, men själva ställverket är byggt som TN-S.

Fick ritningar från reservkraftsfirman nu och det kanske var jag som missförstod för de har ritat en 5-ledare till vår anläggning alltså TN-S. Vad dom menade var kanske att de ville att matningen från nätet skulle vara TN-C.

Som du kanske märker är projektet inte helt hundra projekterat, men det blir nog bra till slut :blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2017 07:06 #29 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservkraft vid TN-S
Som du beskrev nu, det kan funka! :)

...TN-S börjar först i utgående grupper från ställverket där UPS och reservkraft är anslutna. Och jag håller med, det brukar faktiskt bli bra till slut.

Är det du själv som drivit frågan eller kom det från annat håll; att det inte går att mata ställverket med TN-S?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2017 10:34 #30 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Reservkraft vid TN-S
Jippi! :)

Jag kan inte påstå att jag drivit frågan helt själv, men jag har hela tiden varit mån om att alla inblandade verkligen kommer överens om anslutningarna och hur anläggningen ska fungera.

Var i vårt ställverk är det lämpligt rent fysiskt att dela upp till TN-S? Reservkraften och utgången från UPS är ju "ingående" grupper.

Tack för all hjälp och engagemang!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2017 19:14 #31 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservkraft vid TN-S
Det beror på. UPSen va en "online"? I så fall genereras i regel en ny nollpunkt på lastsidan. I så fall ska den väl inte ligga parallellt med lasten utan i serie med lasten?

...men det va inte riktigt så det såg ut på din tidigare bild.

Om den ligger i serie så matar du UPSen med TN-S. Skyddsjordledare och neutralledare till UPS plockas båda två på PEN-skena i samma ställverk som reservkraften är ansluten till. Ska du ha bibehållen funktion av "skydd genom automatisk frånkoppling av matningen" så måste du dock även ansluta skyddsjordledaren på lastsidans neutralpunkt på UPSen.

På online-UPS brukar man i regel enbart ansluta prioriterad last, inte ALL last. Vet du hur ni gör i ditt fall?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2017 06:56 - 29 okt 2017 06:59 #32 av Mattias Lilliesköld
En utmaning med UPS:er är den interna bypass funktionen - ansluter du UPS:en med TN-S kan du inte koppla samman PE och N på växelriktaren då N går obruten genom UPS:en (schema från en Eaton PM93).





Hade uppe denna fråga med Schneider Electric när vi byggde ett datacenter och fick förmånen att välja hur UPS skulle anslutas (en 250kW UPS) till ställverket och deras samlade råd var att om möjlighet fanns ansluta bypass och likriktare med TN-C men utgående matning till ställverk som TN-S enligt detta schema:



Ansluter man UPS med TN-S blir det viktigt att hålla koll på övergången TN-C till TN-S eller fundera på isolationstransformatorer.


En bra skrift från Eaton i ämnet:

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.160 sekunder

Senaste foruminlägg