+40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc Framtidens nät?

05 apr 2015 19:04 #81 av Torbjörn Forsman
Menar du att Koenigsegg har direktdrift helt utan utväxling mellan förbränningsmotor och drivhjul (modell ånglok, dvs att motorns vevaxel eller motsvarande också utgör bilens bakaxel), eller menar du att det finns en fast kuggväxel eller liknande däremellan, som på t ex tidiga modeller av Phänomobil?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 08:24 - 06 apr 2015 08:38 #82 av Odd Hedberg
Jag kollade upp manicken: att Regera enl. Kungsägg

Dom har visst en slutväxel instoppad mellan bensinmotorn och bakhjulens drivaxlar. Utväxling 2.85:1 [vilket är samma utväxling som jag har liggande ute i garaget till min TR8 dvs alls inget ovanligt till V8:or]... Sedan så har dom ersatt startmotor, koppling och växellåda med en elmotor som tvingar runt/driver bensinmotorn när det behövs ytterligare vridmoment ur vevaxelns drivända. På de två bak-driv-axlarna sitter det ytterligare två elmotorer som hivar iväg ytterligare vridmoment ut till hjulen när så påkallas - men eftersom det inte finns någon automatisk frikoppling [Dom nämner en hydraulkoppling? Men inget om någon frihjulning heller.] så måste V8:an snurra med hela tiden - med 2,85 gånger bakdäcks/axelvarvtalet som med angivna 345/30*20" (dvs ca 2190mm/varv ?) borde bli ungefär 36,2 varv per sekund [~2172 rpm] vid 100km/h. Motorn har sin rödlinje vid 8250rpm, vilket [förutsatt att den varaktigt orkar varva ut vilket jag betvivlar när eltillskottet är slut?] blir vid ~380km/h...

Hm, i en av våra allt fler 30-zoner tvingas V8:an puttra runt med mindre än 650rpm - vilket nog är på eller väl under tomgångsvarvtalet ... så det blir on/off -drift för den där 'hydraulkopplingen' .

Missfoster. Navmotordrift med buffertbatteri hade säkert varit mycket enklare...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 11:51 #83 av Stefan Ericson
Jag har aldrig skrivit att Regera inte har ett kardanhus. Jag har skrivit att den inte har en växellåda. 1,2,3,4,5,6+ back, som på min D5:a.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 12:06 #84 av Stefan Ericson
Odd!
Om du kör i 30 km/h, så går det bra på batterierna, i minst 35km. Då har du bara lite över 450hk. Det borde räcka för dom flesta, när dom ska till ICA. Om strömmen i batterierna tar slut, så kan du ladda dom på 7 min, med bensinmotor. Då driver bensinmotorn, elmotorn, som generator.
Om du vill köra i 90 km/h, går det att köra på bara bensin motorn och inte använda någon el. Om du kör i 250km/h och vill accelerera till 400 km/h. Så tar det 3,8sec och då tar dom ut 1500 hk. Sammanlagda effekten blir 1800 hk, men dom begränsar effekten till 1500hk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 12:11 - 06 apr 2015 13:14 #85 av Stefan Ericson
När det gäller nav motorer, tror jag att det är lättare att hålla elmotorerna rena, när dom sitter mer skyddade vid kardanhuset. Det är mycket kyl luft som ska igenom. Tror också att det är lättare ned tillverkningen. Ytterligare en fördel är att eller motorerna sitter inom fjädringen och slipper sitta ofjädradrade i hjulen. Om man vill ha framhjulsdrift, så är det bara att vända på drivlinan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 12:15 - 06 apr 2015 19:16 #86 av Stefan Ericson
Det som saknas är en uppkopling mot ett nät. Jag tror det lättaste är 2 st skenor på sidan av bilen och en anordning i baken på bilen som fälls ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 19:02 #87 av Torbjörn Forsman
Men om det rör sig om ett fordon som ska ha någon slags nyttig användning, där man t ex vill kunna göra plats för last och/eller passagerare (till skillnad från en ren sportbil som Koenigsegg) så har ju navmotorerna den stora fördelen att man slipper all skrymmande transmission, kuggväxlar mm som man annars får i en traditionellt uppbyggd bil.

På personbilar kan man lätt få tillräckligt vridmoment med direktdrift från navmotorn till hjulet, för några år sedan såg man en ganska elegant lösning på en prototyp till VW Polo med dieselelektrisk drivlina där man helt enkelt placerade permanentmagneter i fälgarna, så fick de fungera som rotor i navmotorerna. Istället för bromsok/bromssköld skruvade man fast en ingjuten stator med plåtpaket och spolar på varje hjulspindel. Det fungerar ju bra när det rör sig om synkronmaskiner där man kan tillåta luftgap på uppåt 5 mm och kanske ännu mer.

På tunga fordon (bussar, pansarfordon mm) brukar man däremot få ordna en nerväxling i varje hjulnav, som regel med en planetväxel, för att inte navmotorn ska få för stor diameter.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 19:29 - 07 apr 2015 20:13 #88 av Stefan Ericson
Det Christian har gjort är inte en hybrid eller en elbil.
Det är en sportbil. El grejerna väger ca 70 kg och sedan får man tabort växelåda och startmotor. Ur dom kg får han 700hk. Han har sålt 10 st innan pressvisningen. Dom kostar över 20 miljoner. Det dom rika vill är att inte bli stämplade som miljösvin. Jag tror det är det han sålt på.
Jag tror inte att vanligt folk kan ha en sådan här bil. Men reducera effekten till 10%, så tror jag vi börjar komma rätt. Jag tror kolfiber är det bästa materialet för att ta in ström till bilen, som bärare och isolator för koppar ledningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 apr 2015 17:07 #89 av Stefan Ericson
Om kärnkraften i Sverige läggs ner, vilket försvar har konsumenterna då?
Enligt mig! Batterier.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 apr 2015 17:14 #90 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Om kärnkraften i Sverige läggs ner, vilket försvar har konsumenterna då?
Enligt mig! Batterier.


Kärnkraftverken må vara skyddsobjekt, men annars har den inget att göra med Försvarsmakten som är vårt yttersta försvar mot hot.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 apr 2015 17:59 #91 av Stefan Ericson
I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 apr 2015 18:36 #92 av Joel Ingolf

Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.


En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 06:42 #93 av Christer Djerf

Joel Ingolf skrev:

Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.


En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?


Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 06:44 #94 av Christer Djerf

Sherlock Holmes skrev:

Joel Ingolf skrev:

Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.


En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?


Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?


Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 08:36 #95 av Anders Svensson

Sherlock Holmes skrev:

Sherlock Holmes skrev:

Joel Ingolf skrev:

Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.


En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?


Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?


Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?


Alla vet ju att poliser och färjetrafik är intimt förknippade med varann.....och även med +40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc och framtidens nät, som topic lyder.
Jag tänker om framtidens nät är ett fisknät, nu när vi ändå är inne på färjor som i sig är båtar och båtar används ju för att fiska med. Poliser har ju även i vissa fall en båtformad mössa...kan jag vara nåt på spåren?

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 12:06 #96 av Stefan Ericson
SVT Text 106.
Rekord låga elpriser.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 15:06 #97 av Christer Djerf

Anders Svensson skrev:

Sherlock Holmes skrev:

Sherlock Holmes skrev:

Joel Ingolf skrev:

Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.


En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?


Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?


Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?


Alla vet ju att poliser och färjetrafik är intimt förknippade med varann.....och även med +40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc och framtidens nät, som topic lyder.
Jag tänker om framtidens nät är ett fisknät, nu när vi ändå är inne på färjor som i sig är båtar och båtar används ju för att fiska med. Poliser har ju även i vissa fall en båtformad mössa...kan jag vara nåt på spåren?


Har även hört att polisen trålar efter torskar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 15:15 #98 av Stefan Ericson
Vet du om Bängen, har 12 eller 24Vdc , i båten, när dom trålar efter dig?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 17:07 #99 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Vet du om Bängen, har 12 eller 24Vdc , i båten, när dom trålar efter dig?


Vet bara att suget efter smarta elnät är stort, om dessa har kommit till pliten än förtäljer inte historien.
Men man har kanske batterier!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 17:15 #100 av Stefan Ericson
Polisbåtarna har 24VDC. Plus landström.
40 Vdc, systemen skulle jag vilja bygga riktigt smarta. Kommunikation innan ström påslag, och apparaterna ska kunna identifiera sig och fatta beslut.
Styras via blåtand på en smartphone.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg