Elturbin för vattenkraft

28 jan 2012 12:53 #1 av Daniel Eriksson
Hallå,

Här kommer en, lite konstig kanske, fråga om att utvinna el ur en bäck på gården.
Låt oss säga att man monterar en sådan här: cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&i...VIP:watchlink:top:en
i bäcken som levererar 12V, 1000W. Strömmen på detta blir ju runt 83A och kablar för sådan ström vill man inte dra alltför långt.

Vad skulle man behöva för att direkt vid turbinen omvandla detta till 230VAC och hur många watt skulle man kunna plocka ut på "sekundärsidan"?

Hoppas Ni förstår hur jag tänker, tacksam för alla svar och synpunkter!

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2012 13:48 - 28 jan 2012 13:50 #2 av Johannes Hammarstedt
Du behöver en växelriktare och en trafo. Du kommer kunna plocka ut 1000w minus förluster.
Däremot skulle du gå från 83A till mer hanterbara 4,34A

Behörighet AB

28 jan 2012 16:31 #3 av Marcus Lundström
Kanske ladda ett 12V batteri och koppla på en sådan här?

Ska du transportera strömmen en längre sträcka så behöver du nog ganska kraftiga kablar för att minska förlusterna.
www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162515030

Förmodligen tar det många år innan investeringen betalat sig, men det är ett kul projekt.

29 jan 2012 18:52 #4 av Ola Sjöberg
Kul idé!!

Jag tror att du är ganska rätt ute. Med likströmsgenerator kopplad till batterier slipper man många problem med reglering m.m.
Jag tycker du ska satsa på en rejäl batteribank (även om batterier är dyra) för då kan du klara ett ganska högt momentant effektuttag om du väljer en lite kraftigare växelriktare än Clas Ohlssons. Viktiga prylar är laddningsregulator för generatorn samt underspänningsavkänning för växelriktaren så att du inte laddar ur batterierna samt givetvis överlastskydd.

Nu blev jag riktigt sugen på att "hitta" någon nedlagd kvarn och koppla en fet synkrongenerator på skovelhjulet!

30 jan 2012 08:31 #5 av Johan Ullberg

Ola Sjöberg skrev: Kul idé!!

Jag tror att du är ganska rätt ute. Med likströmsgenerator kopplad till batterier slipper man många problem med reglering m.m.
Jag tycker du ska satsa på en rejäl batteribank (även om batterier är dyra) för då kan du klara ett ganska högt momentant effektuttag om du väljer en lite kraftigare växelriktare än Clas Ohlssons. Viktiga prylar är laddningsregulator för generatorn samt underspänningsavkänning för växelriktaren så att du inte laddar ur batterierna samt givetvis överlastskydd.

Nu blev jag riktigt sugen på att "hitta" någon nedlagd kvarn och koppla en fet synkrongenerator på skovelhjulet!

Åh nej, inte mer konkurrens på den marknaden... ;) jag har letat till och från i ett par år efter någon sådant (eller ännu hellre ett gammalt vattenkraftverk med vattendom etc.). Inte helt lätt att hitta kan jag säga.

sero.se är väl ett bra ställe att börja.

/U

Sidan laddades på: 0.040 sekunder