Styra markis med ur OCH brytare.

25 maj 2016 19:09 - 25 maj 2016 20:44 #1 av müssli
Hej!
Jag har fått en lurig (för mig) uppgift. En butik vill att deras markis åker ut automatiskt när de öppnar och in automatiskt på kvällen. Det kan jag lösa med ett 2-kanals ur, se skiss. Blått och rött är två kanaler på uret.

Det som ställer till det är att de även vill kunna köra in eller ut på dagen. Troligtvis om det skulle bli orkan eller nåt annat. Hur ska jag få till det? Jag har tänkt i banor med någon typ av Hand-0-Auto men lyckas inte lösa det.

Andra synpunkter på om jag kan göra på annat sätt med uret mottages också tacksamt. Det här är inget jag klurar på varje dag. B)

Skratta gärna åt mina Photoshopfärdigheter, det bjuder jag på! :P

P.S
Det kanske finns färdiga lösningar för detta, typ styrboxar? Vart får jag tag i det i så fall?


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2016 19:33 #2 av Johan Larsson
kolla med somfy som har lösningen för detta med allt i en enhet

/Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2016 20:13 - 08 jun 2016 20:43 #3 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2016 08:39 #4 av müssli
Bra idé!
Jag trodde inte det var bra att spänningen ligger på ut eller in hela tiden. Det finns ju ett ändläge åt båda hållen så det kanske inte spelar någon roll då.

Jag har hela tiden jämfört med en markisbrytare, då släpper ju spänningen när man släpper knappen. Om det funkar att ha spänning på ena eller andra hållet hela tiden blir allt mycket enklare. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2016 08:45 #5 av Stefan Ericson
Jag tänkte direkt, en liten PLC. Det behövs bara några tidrelä, så blir det billigare.
Jag tänker alltid nödstopp. Jag är tveksam till att markisen får köras automatiskt utan övervakning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2016 13:23 - 08 jun 2016 20:43 #6 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2016 19:43 #7 av Rikard Ågren
Är själv ingen markisexpert men det är väl som vanlig tillverkarens anvisningar som gäller. Sitter den så till att den är utom räckhåll behövs kanske inte så mycket säkerhet

Att ha vindmätare känns ju lite som en ekonomisk självbevarelsedrift, om man nu inte gillar att köpa ny markis varje gång det varit oväder vill säga

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2016 16:50 #8 av müssli
Enligt kunden har de haft markiserna i många år utan någon styrning beroende på vädret. De sitter så bra till att stormar inte ställer till det och de är inte intresserade av att skaffa det heller. Det de har tröttnat på är att behöva trycka på knapparna varje morgon för att skicka ut markiserna och sedan trycka in dem innan de går hem.

Dessutom vill de ha markiserna ute dagtid, alltså så länge det är ljust. Det är en butik som bara har öppet på sommaren så det hade räckt att ha fasta klockslag de månader det gäller.

Jag ska dit nästa vecka och titta själv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2016 17:37 #9 av Stefan Ericson
Om det fins klämrisk, behövs ett klämskydd. Det måste återställas manuelt vid utlösning.
Om det inte finns ändlägesbrytare kan det gå att köra på tidrelä.
Om ett stopp i mitten inträffar, måste det gå att köra manuellt till ändlägena.
Vid automatiskkörning måste ett nödstopp finas som stannar det man ser.
Jag kan ha fel, för jag går bara på mina regler. Jag har aldrig jobbat med en markis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2016 14:51 - 29 maj 2016 14:54 #10 av Stefan Ericson
Ett förslag på ingångar.

1 L+
2 L-
3 EMG
4 FWD
5 REV
6 AUTO
7 TIMER
8 OBSTICLE
9 OBS Reset
10 ljuset tänt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2016 16:42 #11 av müssli
Tack för alla svar, lite kul är det allt att se på olika lösningar. :)
Nu ska jag ändå göra er besvikna, det finns en produkt med ur och väderautomatik färdig. Den är beställd och kommer inom några dagar. Kunden ville inte ha det på belysningen heller så ett ur var ofrånkomligt. Väderskyddet får de "på köpet" eftersom det redan är inbyggt i den färdiga styrningen. Det kan ju rimligtvis inte skada heller.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2016 17:25 #12 av Stefan Ericson
Mussli, du har valt en lösning som jag tänkt föreslå. För att utvekla ett sådant här system skulle bli för dyrt för ett system.
Den här frågeställningen borde kommit tidigare och då har dom tänkt till. Kostnaden är ofta avgörande.
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2016 21:58 #13 av Robin Strandberg
Du får gärna skriva vad det är för produkt samt efteråt om det fungerade bra.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.122 sekunder

Senaste foruminlägg