Varvtalsstyra 24v likspänningsmotor

30 jan 2015 05:18 #1 av JDA
Hur gör jag "lättas" att få ner varvtalet på en 24v likspänningsmotor på 300watt? Belastningen på den kommer vara konstant.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 08:01 #2 av Torbjörn Forsman
Vad är det för typ av motor? Permanentmagnet, serie, någon slags borstlös motor?

Troligen är det enklast att mata den med en lägre spänning än 24 V, även om man bör vara medveten om att startmomentet också sjunker då. En del borstlösa motorer kan ha ett inbyggt underspänningsskydd som stänger av helt och hållet om spänningen sjunker för mycket, oftast brukar tillåtet spänningsområde stå på motorns typskylt i så fall.

Om det inte går att ändra matningsspänningen och man vill ha en mycket billig lösning så kan man prova att lägga ett motstånd i serie med motorn. T ex lämplig kombination av parallellkopplade 24 V bilstrålkastarlampor.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 11:10 - 30 jan 2015 11:13 #3 av Ride84XL
En annan metod (som ger bättre verkningsgrad) är att bygga en PWM-styrning till den
www.dprg.org/tutorials/2005-11a/

Utgången på 555 timern kan kopplas till valfri transistor (måste ju inte va den i skissen). Jag har en sån krets som styr en ugn på 8 kW - då matar den en optokopplare som i sin tur matar en IGBT. För 300 W och 24 V kan dock transistorns gate drivas direkt med 555:an. För att mata 555 timern kan man i det här fallet bara använda en liten spänningsregulator som tar ner 24 V till 15 V.

Det lär dessutom va en billigare lösning än ett motstånd (även om det är lite mer jobb att bygga) - ett motstånd måste ju palla en värmeutveckling på upp till 1/4 av motorns effekt om man vill kunna reglera ner effekten "hela vägen". Det blir minst 75 W (och kan bli mer också om motorn drar mer ström p g a belastningen när den får lägre spänning) - ett sånt motstånd kan ju kosta nån hundring eller 2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 12:32 #4 av Torbjörn Forsman
Jo, visst kan man göra en switchad motorstyrning men det är ju inte alla som vill hålla på med elektronikbyggen. Förvisso, vill man inte bygga själv från grunden kanske man kan låna fartreglaget från en skrotad 18 V skruvdragare och förse det med en kraftigare mosfet. Glöm inte frihjulsdioden (de har de gjort i schemaexemplet), motorn är ju en ganska kraftigt induktiv last.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 13:36 - 30 jan 2015 13:37 #5 av Ride84XL
Jo just det - tänkte inte på att dom glömt frihjulsdioden eftersom jag ändå tänkte att man får modifiera sista steget som man vill ha det - det är ju styrkretsen med 555:an som är själva "huvuddelen". Men självklart måste man ha en frihjulsdiod på motorn, annars kommer inte transistorn hålla länge...

Ett tips på motstånd (om man vill köra det enkla men energislösande alternativet) är ju annars att skrota t ex en gammal hårtork och sen använda en bit av elementet - det blir ett rätt bra motstånd som tål höga temperaturer (och därmed kan avge mycket effekt på liten storlek). Det finns ju även motståndstråd att köpa som tål 700°C kontinuerligt (och t o m ända upp till 1400 när den används för t ex element i ugnar - men då blir ju livslängden begränsad). Men då får man ju vanligtvis köpa en rulle som brukar kosta ett par hundra eller så (och det är ju mer än man behöver här - däremot kan man ju spara för framtida projekt)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 15:50 #6 av Torbjörn Forsman
En annan källa till billiga motstånd är ju förkopplingmotstånden för värmefläktmotorn i gamla bilar. Ofta är de dessutom hopbyggda med en termosäkring, vilket inte skadar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 16:12 #7 av Stefan Ericson
En 70 tals lösning. En likriktar brygga, en tyristor och en "free weeling diod" borde fungera i dag med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2015 21:11 #8 av JDA
Här var massas svar utöver min kunskap.

Motorn kommer ifrån en gammal patient lyft med växellåda med behöver få ner varvtalet mer då jag ska använda den till en hylstummlare och behöver då får ner varvtalet ytligare, när jag väl använder den kommer den vara igång ca tre timmar.

Hur löser man det lättast utan att bygga egna kretskort ;)

Funkar det så enkelt att sänka primärspänningen på transformatorn?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2015 21:40 #9 av Torbjörn Forsman
Har du alltså en transformator och likriktare som bara ska mata den här motorn och ingenting annat?
Prova i så fall med en vanlig dimmer som tål tillräcklig effekt, mellan transformatorn och elnätet.

En annan möjlighet är att prova med en drossel från lysrörsarmatur som förkopplingsimpedans på 230 V-sidan. Om motorn blir för svag med en 36 W-drossel, så lägg flera sådana parallellt tills du får lagom fart på den. Bunta inte ihop drosslarna tätt utan se till att de får luftväxling och sitter några cm isär så de inte påverkas av varandras läckfält.

Och, som tidigare sagt, en annan bra lågbudget-förkoppling är att använda bilstrålkastarlampor på 24 V-sidan. Är man riktigt snål kan man ju använda helljustråden i gamla H4-lampor där halvljustråden har gått sönder.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2015 08:26 #10 av Stefan Ericson
Hej JDA!
Om du har en transformator och den har fungerat på en likströmsmotor, så har du redan en likriktare och frihjuls diod. Då behöver du bara en tyristor och en vrid potentiometer och spängsdelare, för att få det och fungera.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2015 10:41 #11 av Stefan Ericson
En annan enkel lösning.
Ett 12V batteri och en primärswitchad mickroprocessor styrd batteriladdare i powersuplies läge. Så tror jag du kommer dit du vil.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.093 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen