Tja.
Y/D starten till den "Nya" Kompressorn har börjat småstrula lite.
Då man sällan håller på med Kontaktorer så är man ganska glömsk på området. Var ju nååågra år sedan man satt i skolbänken och kopplade Y/D start och massa sånt där roligt. Skäms nästan att man faktiskt inte kan detta rakt av i huvudet.. erhm
Iaf.
Manövern har tidigare varit plockad via en extern kontaktor som legat på belysningen troligtvis.
Den har jag bara kopplat tillsvidare på stickpropp (inte bra men då bara jag vistas i garaget så är förväxlingsrisken med FAS - Nolla obefintlig. Detta ska kopplas om under hösten med 2polig brytare)
3 Fas matningen matas via separat grupp.
Iaf Körde ett gäng upp starter då jag låg och slipade. Efter att den fått köra kanske ett 30tal uppstarter så drog den plötsligt manöversäkringen när den skulle in på D hörde jag i bakgrunden.
Kollade runt lite och hittade inget utan återställde säkringen. Körde vidare med 10? uppstarter tills jag gick hem.
Dagen efter så fortsatte jag och den löste ut på samma sätt men gick ej återställa. Nu har jag testkört den och sett att det ibland blixtrar till på ovansidan av både Y och D kontaktorn. Inte samtidigt men mer ofta på Y kontaktorn. Kanske bara är gnistglappet som sker när den slår om lindningen.
Nu funkar den perfekt igen men tänkte skaffa mig några nya kontaktorer istället så man inte sitter där nästa dag med en icke fungerande kompressor. Den slår nämligen ifrån även om 3 fas matningen är bortkopplad så det hela är något fel med manöverkretsen.
Vad är det som huvudsaken ska kollas på nya kontaktorer?
400V 5.5kw eller 7,5kw ?Något annat?
Ska man slösa pengar på ett nytt tidur eller är det bara onödigt?
Motorskyddet antar jag att man kan behålla eller ska man fixa ett nytt sånt med? Är det rätt inställt förövrigt?
Antar att man byter alla 3 kontaktorer när man ändå är där och skruvar. Tungorna såg ut att ha lite svetsningar på sig.
Vad händer om man kopplar bort magnetventilen eller ska man bygla den för att felsöka? Antar att i vilket fall så ska man ej köra med den bortkopplad. Det bör ju gå att felsöka även med 3fas matningen bortkopplad antar jag?
EDIT: Det sitter toppklämmor på de icke anslutna ledarna efter kortet togs.