Y/D start Kontaktorer

23 aug 2014 16:29 - 23 aug 2014 16:38 #1 av Martin
Tja.

Y/D starten till den "Nya" Kompressorn har börjat småstrula lite.
Då man sällan håller på med Kontaktorer så är man ganska glömsk på området. Var ju nååågra år sedan man satt i skolbänken och kopplade Y/D start och massa sånt där roligt. Skäms nästan att man faktiskt inte kan detta rakt av i huvudet.. erhm

Iaf.













Manövern har tidigare varit plockad via en extern kontaktor som legat på belysningen troligtvis.
Den har jag bara kopplat tillsvidare på stickpropp (inte bra men då bara jag vistas i garaget så är förväxlingsrisken med FAS - Nolla obefintlig. Detta ska kopplas om under hösten med 2polig brytare)

3 Fas matningen matas via separat grupp.

Iaf Körde ett gäng upp starter då jag låg och slipade. Efter att den fått köra kanske ett 30tal uppstarter så drog den plötsligt manöversäkringen när den skulle in på D hörde jag i bakgrunden.

Kollade runt lite och hittade inget utan återställde säkringen. Körde vidare med 10? uppstarter tills jag gick hem.

Dagen efter så fortsatte jag och den löste ut på samma sätt men gick ej återställa. Nu har jag testkört den och sett att det ibland blixtrar till på ovansidan av både Y och D kontaktorn. Inte samtidigt men mer ofta på Y kontaktorn. Kanske bara är gnistglappet som sker när den slår om lindningen.

Nu funkar den perfekt igen men tänkte skaffa mig några nya kontaktorer istället så man inte sitter där nästa dag med en icke fungerande kompressor. Den slår nämligen ifrån även om 3 fas matningen är bortkopplad så det hela är något fel med manöverkretsen.


Vad är det som huvudsaken ska kollas på nya kontaktorer?
400V 5.5kw eller 7,5kw ?Något annat?
Ska man slösa pengar på ett nytt tidur eller är det bara onödigt?
Motorskyddet antar jag att man kan behålla eller ska man fixa ett nytt sånt med? Är det rätt inställt förövrigt?
Antar att man byter alla 3 kontaktorer när man ändå är där och skruvar. Tungorna såg ut att ha lite svetsningar på sig.

Vad händer om man kopplar bort magnetventilen eller ska man bygla den för att felsöka? Antar att i vilket fall så ska man ej köra med den bortkopplad. Det bör ju gå att felsöka även med 3fas matningen bortkopplad antar jag?
EDIT: Det sitter toppklämmor på de icke anslutna ledarna efter kortet togs.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 17:21 #2 av Tomas Karlsson
Allt ser ju fint ut och att det blixtrar lite i kontaktorerna vid omkopplingen är helt normalt. Eftersom felet ligger i manövern är det bara att söka upp var, och det som är troligast är magnetventilen som kopplas in i D-läget. Det skulle kunna vara D-spolen också men det är nog vanligare med fel på ventilspolar. Du har det enkelt som kan köra utan att motorn behöver vara inkopplad, bara att köra start-stopp och se vad som händer. Ventilen kan du koppla bort och se om det går bättre då, det den gör normalt är att stänga avlastningen vid drift så att det kan byggas upp tryck.

Ska du byta kan du lika gärna bygga om allt och sätta tre nya kontaktorer och med "tidrelä" i form av ett hjälpblock på H-kontaktorn istället. Men jag tror inte du behöver göra så mycket, sök vad som felar istället.

Övriga kan ju fundera över vad dioden över hjälpkontakten för D-kontaktorn är till för, inte ofta man ser sånt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 18:15 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Y/D start Kontaktorer
Får ta och tacka för svaret!:tummeupp:

Då kanske jag överreagerar. Det kanske är så att magnetventilen är boven i dramat istället. Isf borde det inte vara någon risk att koppla ur dess kablar och se om felet uppstår. Vågar man kör motorn eller ska man bara köra manövern?

Jag jag har märkt att det är stor strömdipp precis när motorn eller rättare sagt när manöver drar igång. Iofs förståeligt men det känns som att manöver inte borde dra något alls.

Vad dioden har för funktion funderar jag med på. Känns överflödig?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 18:35 #4 av Tomas Karlsson
Du kan köra köra motorn med ventilen urkopplad men räkna med att du inte får upp trycket åtminstone inte speciellt högt. Enklast är ju att prova utan att ha kraften i nu när det är gjort så. Och någon dipp ska det inte bli om du bara kör manöverkretsen.

Prova ventilen genom att koppla den till en stickpropp eller brytare så kan du motionera den rejält och se om den löser ut något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 19:29 #5 av Torbjörn Forsman
Få se nu, dioden sitter ju parallellt med en hjälpkontakt som sluter när kontaktorn har slagit till. Jag skulle gissa på att den är till för att - på ett något fult sätt - ge en liten tillslagsfördröjning för D-kontaktorn, den får ju inte slå till förrän Y-kontaktorn säkert har slagit ifrån och alla ljusbågar har slocknat.

Är man misstänksam mot kontaktorerna kan man prova att lägga spänning på en kontaktorspole i taget via en amperemeter och kolla att alla drar ungefär lika mycket ström. Det är normalt att stötströmmen vid tillslag av en växelströmskontaktor är uppåt 10 gånger driftströmmen.

Tycker man att det gnistrar för mycket i kontaktorerna kan man ordna gnistsläckning med varistorer över kontakterna.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 14:54 #6 av tobi
Svar från tobi i ämnet Y/D start Kontaktorer
är inte diod för att D ska kunna dra men den är ritad fel väg? annars är ju 23 -24D öppen för spole D,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2014 19:21 #7 av Torbjörn Forsman

tobias skrev: är inte diod för att D ska kunna dra men den är ritad fel väg? annars är ju 23 -24D öppen för spole D,


Manöverspänningen är ju en växelspänning i det här skåpet. Så det går inte att få fram några logiska funktioner genom att vända en diod åt ena eller andra hållet, ena halvperioden av spänningen kommer ju fram i vilket fall.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder