Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

mjukstart

15 jul 2014 10:40 #1 av Lars Jönsson
mjukstart skapades av Lars Jönsson
Hej
Har en 11kW trefas motor som jag vill koppla in en mjukstart på,
räcker det med en mjukstart på 11 kW eller ska jag välja en större modell på mjukstart,det gäller en fläktdrift som trycker ut granulat

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2014 05:33 #2 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet mjukstart
Som jag ser det beror det lite på driftförhållandena på fläkten. Om det förekommer fluktationer i belastningen, dvs att granulatet inte kommer i jämn ström utan lite grann i "chunks", så gillar inte en mjukstart det.
I det fallet så skulle jag rekommendera en mjukstart med bypasskontaktor, dvs när mjukstarten kommit upp i arbetsvarvtal så slår den till en kontaktor som ligger parallellt över mjukstarten. Detta förhindrar strömfluktationer genom mjukstarten som kan skada den.
Likaså om det förekommer många start och stopp på fläkten, så är det heller inte bra för mjukstarten.

Så, nu över till din fråga. :) Det är aldrig fel att överdimensionera lite men det ska ju vara med måtta. I fallen med belastningsfluktationer och täta start och stopp så hjälper det heller inte nämvärt att överdimensionera.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

16 jul 2014 09:30 #3 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet mjukstart
Fast täta start och stopp är ju just det som en mjukstart kan vara bra på (under förutsättning att man har valt rätt modell av mjukstart förstås), mycket bättre än en kontaktor iaf. Och behovet av bypass-kontaktor hänger ju på hur täta start/stopp man har, ju tätare, desto mindre behov av bypass.
Och överdimensionering är aldrig fel, men är ju beroende på hur pass tung drift det är frågan om också.

16 jul 2014 13:49 #4 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet mjukstart
Kollade precis på Siemens 3RW30 serie och där står klart och tydligt begränsningar i antal starter per timme. Antalet varierar med storlek på mjukstart från 150 på den minsta modellen(3RW30 13) och neråt till 10 på den största (3RW30 47).
Så nog spelar intermittensfaktorn en viss roll... ;)

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder