Travers

23 dec 2013 20:45 #1 av David olsson
Travers skapades av David olsson
En kompis ringde mig idag för det var lite strul med hans travers som han har i sin maskinhall.
Hissa upp och ner funkar fint, även att köra åt sidorna funkar. Men när han kör hela travers bommen fram och bak så går den bra de första sekunderna sen är det precis som den tappar kraft tills den tillslut står still. Väntar han sen ca 30min så kan han åter köra men samma fenomen upprepar sig.
I styrskåpet är det inga konstigheter, två kontaktorer för fram och back med en 48v manöver och jag ligger på stadiga 397v vid motorerna vid drift... Pratade med en kille som besiktigar bl.a. traverser och han trodde att det kunde vara bromsen som låg på men det har vi kollat och det är det ej.

Någon som har någon tips och trix?
Motorerna på båda sidorna beter sig likadant.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2013 20:57 #2 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Travers
Helt spontant; Glapp som orsakar dålig kontakt när motorerna körts en stund? Låter konstigt annars att två motorer skulle drabbas av samma fenomen samtidigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2013 21:49 #3 av David olsson
Svar från David olsson i ämnet Travers
Ja det är just det som stör mig, att det drabbar båda motorerna... Båda har varsin kabel som går direkt till styrskåpet. Det är även hög och lågfart.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 dec 2013 05:49 - 24 dec 2013 05:49 #4 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Travers
Mät ström på motorerna när den börjar tappa fart, så det säkert finns 3 faser till motorerna.

Kan bara se 2 fel; antingen matningen(glapp i kabeln / avtagarskenan), eller bromsarna(matn.fel kan ju drabba bromsarna oxå) . Funkar upp/ner ok när travers-åket börjar sacka?

Vad händer när den stannar, löser msk till åkmotorerna ut, automatisk återställning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg