Startström och liten säkring

11 feb 2013 14:04 #1 av Johan Runesson
Jag har en motor som är märkt 11,5A vid 400V. Den är märkt 230/400 så den går inte att YD-starta. Jag har en 1,5mm2 matning som jag skulle vilja köra motorn på. Finns det någon mjukstart eller något så att jag kan säkra kabeln med 13A eller 16A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2013 18:19 - 11 feb 2013 18:20 #2 av Peder Myrne
Iom att säkringarna bara kommer att agera kortslutningsskydd så kan du troligtvis säkra upp till 20A utan problem, motorskyddet kommer ju även att skydda kabeln mot överlast. 13A eller 16A kan fungera, men det beror ju på hur tungstartad motorn är.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2013 06:17 #3 av Johan Runesson
Menar du 13-20A vid direktstart? Jag kollade på ABBs mjukstart och om jag läste rätt så skulle mjukstarten som klarade 12A säkras 32A. Det lät mycket tyckte jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2013 17:29 #4 av Christer Djerf
Dimensionering av en direktstartad 5,5kW motor (11,3A) kräver 25A försäkring för att inte riskera att lösa ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2013 22:17 #5 av Ola Sjöberg
OBS att en mjukstart (spänningsstyrning) kan behöva större säkring än vad som krävs vid direktstart p.g.a. det längre startförloppet.
De flesta mjukstartare har ställbar initialspänning så att man kan "choka" med lite högre spänning initialt för att få lite högre startmoment.
Startmomentet är alltså avgörande. Det är ju alltid en fördel att starta avlastat om det går, t.ex. på kompressorer.

Om man har tillgång till ett kvalificerat instrument så kanske det är enklast att mäta startströmmen först, tänk också på att ha lite marginal, smältsäkringar utmattas i förtid om man ligger för nära gränsen.

Annars är frekvensstart en bättre lösning om man har snålt med ström.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg