Rippelström

02 jan 2020 10:41 #1 av Arne Hellberg
Hej
I en anläggning har man en frekvensomriktare och en motor. Matningsspänning är 690VAC och motorn är 420kW.
På DC-mellanledet skall ett kondensatorpaket installeras för att hålla uppe DC-mellanledet i händelse av spänningsbortfall.
Tanken är att om det finns energi i mekaniken så kommer den att regenerera tillbaks till mellanledet som då hålls uppe och driven kommer att överleva så länge att den kan bringa maskineriet till ett kontrollerat stopp. 
(Åt andra hållet finns stora bromsmotstånd som via bromschopper bränner bort överskottsenergin)
Kondensatorpaketet är alltså till för att inte DC-mellanledet skall gå ner så långt att driven löser ut för underspänning innan motorn hunnit börja regenerera.

Jag skall dimensionera kopplingen mellan kondensatorpaketet och DC mellanledet. Min tanke är att kondensatorpaketet egentligen inte kommer behöva ge så mycket ström. Det håller upp spänningen.
Och förloppen är väldigt korta. Nån sekund kanske innan motorn börjar gå som generator.

Men jag har förstått att det kommer finnas rippelström hela tiden när driven är ansluten till elnätet?

Fråga:
Dimensionerar man kablar mm på samma sätt för rippelström som för annan ström? Drivetillverkaren angav att rippelströmmen kan komma att vara 200A.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2020 23:10 - 03 jan 2020 10:05 #2 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet Rippelström
Ja den kommer att värma kabeln precis som driftströmmen.

Här låter det ekonomiskt att försöka begränsa rippelströmmen. Den kan ju också tänkas vara åldrande för kondensatorerna på sikt. En diod i serie skulle halvera rippelströmmen. Jag antar att rippelströmmen är i och urladdning av din cap vid igbt kommutering, kan du kanske introducera nån serie resistans, med tanke på att driftströmmen är låg när du väl skall använda capen?

200A RMS?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.033 sekunder