Jag har ett störningar med en bärbar flygradio (walki talki). Rummet jag sitter i innehåller 3 st. datorer, 3 stycken skärmar, en skrivare, en 4G router.
Jag upplever att det inte är själva apparaterna som stör utan strömmen, alltså kablarna. Kan man isolera dessa eller har någon en idé?
Förmodligen är det frågan om att sakerna (och framför allt deras switchade nätdelar) sprider mycket ledningsbundna störningar via nätkablarna.
Jag föreslår en genomgång av nätdelarna till att börja med - kontrollmät och om nödvändigt byt åldrade elektrolytkondensatorer, kolla också avstörningskondensatorerna i nätfiltren och byt dem om de har tappat kapacitans eller verkar "skumma" på något sätt. Var misstänksam framför allt mot skumma lågprismärken och mot nätdelar som har varit i drift länge (mer än ett år dygnet runt eller tre år kontorstid).
Se till att minska slingareor genom att bunta ihop t ex nätkabeln till dator och skärm med varandra och dessutom tillsammans med signalkabeln till skärmen.
Ibland kan man också få hjälp genom att sätta stora ferritkärnor runt nätkablarna, så nära de störande apparaterna som möjligt. Välj gärna kärnor med så stort hål att man kan linda kabeln flera varv runt kärnan (som man lindar en toroidtransformator) om nödvändigt.
Flygradio, som ju till skillnad från all annan modern kommunikationsradio använder AM, är ökänd för att vara störningskänslig, man ska inte bli förvånad av störningsproblem om man använder den i omedelbar närhet av utrustning som nätt och jämnt uppfyller kraven för CE-märkning.
Om det går att koppla in yttre antenn till flygradion, så sätt upp en sådan (t ex GP eller dipol avstämd för rätt frekvens) på byggnadens tak och dra en bra koaxialkabel ner till radion.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.