När börjar det bli dags att fundera på övertoner?

29 sep 2015 20:11 #21 av Electrum

Michell Andersson skrev: Förresten, jag tog även upp biten om att olika övertoner associeras med olika spänningsfall. Exempelvis 3:e övertonen till nollföljden, 5:e till minusföljden, 7:e till plusföljden, 9:e till nollföljden... Ja, ni kanske ser mönstret. Men då detta togs upp så nickade man bara instämmande. Jag vet ärligt inte riktigt vad jag ska tolka det som. Bryr sig inte, förstår man inte, är det något obekvämt associerat att diskutera dessa saker med någon som tillverkar just LED-armaturer och LED-ljuskällor, eller är jag bara ute och cyklar?

Oj, kändes det inte som att det här ramlade in inom subjektet för en annan intressant tråd som du drivit på bra. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 20:23 #22 av Michell Martic
Jo, kanske du har rätt i! Men tänkte inte på det när jag skrev det... :unsure: Ska snart dyka ner i mina böcker igen och kommer då fortsätta på tråden om komponenterna.

29 sep 2015 20:44 #23 av Torbjörn Forsman

Rikard Ågren skrev: Uppdatering

Det blev problem med övertoner i fastigheten jag nämnde i början. Energibolaget har hört av sig och sagt att halterna är över deras gränsvärden och att det måste åtgärdas

9 och 15 övertonen var bovarna

En lömsk sak när man mäter övertonsströmmar är ju hur de påverkas av spänningsövertoner som existerar i nätet och som härstammar från främmande håll.
Om spänningen innehåller 9 och 15 övertonen, så kommer de ju också att återfinnas i strömmen till en rent resistiv last. Och om lasten är kapacitiv så blir strömmar från övertoner av högre ordning ännu mer framträdande, även om lasten själv är helt oskyldig till dem.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Sidan laddades på: 0.028 sekunder