Klisterkanaler ej godkända för starkström 230V?

03 jan 2012 04:52 - 03 jan 2012 04:52 #1 av Anonym Gäst
Jag läste på ett annat forum en som påstod att klisterkanaler ej var godkända för starkström.

Tänkte att detta kan inte stämma. Så jag började googla, men hittade tyvärr inget positivt svar:

Panduitkanaler (källa)

PAN-WAY® LD Profile Raceway is a single channel raceway which provides solutions for routing low voltage, data and fiber optic

Schneider Optiline OL minikanaler (källa)

Minikanal OptiLine för stark- och svagströmsledningar, hålslagen underdel. Plastversion för enkelisolerad kabel. Vid tejpmontage endast för svagström. Demontering kräver verktyg. Finns i bly- och kadmiumfri PVC, halogenfri plast och aluminium

Hur gör ni andra? Använder ni klisterkanaler för att förlägga tex EKK?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2012 09:03 #2 av Marcus Lundström
Jag antar att det beror på kabeltyngden, att de inte kan garantera att tejpen håller. Har satt klister-lister för EKK i med gott samvete ändå, handlar då om korta sträckor.

03 jan 2012 18:00 #3 av David Jonasson
Jag brukar oftast komplettera klisterkanaler med några skruvar.

03 jan 2012 20:53 #4 av Ronnie Lidström
Jag måste erkänna att även jag använder klisterkanaler (panduit) för att förlägga 230V kabel. Oftast så sitter denna kanal MINST lika bra som en klamrad kabel. Och kanalen är inte direkt lätt att öppna heller.

Är underlaget dåligt så sätter jag skruv där det behövs, men jag tycker att det är alldeles utmärkt att slippa skruva sönder fuktspärren i badrum tex.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Thomas Hausel

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg