Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Hej, hur resonerar ni när hushållsmaskiner är stämplade med 3,5 kW enfas. Har en ugn med dessa data och ska kopplas via vägguttag. Jag personligen drar mig för att säkra uttag med 16A (även fast dom är klassade för detta). Hur hade ni gjort? Tycker personligen att det är bättre att fast installera den i dosan.
Jag håller med om att det är vanskligt, även om schuko-vägguttag numera ofta är märkta för 16 A så är det tveksamt om de ens tål 10 A i längden med rimlig säkerhet mot varmgång.
Så jag föreslår fast anslutning, eller - om man kan anse det tillåtet - 16 A CEE-don. Måste man ändå ha ett schuko-uttag, så se om möjligt till att ett brandtillbud i uttaget inte kan sprida sig. Man kan öka chansen för tidig frånkoppling vid ett missöde genom att se till att uttaget matas via JFB, samt att dvärgbrytaren för gruppen har B-karaktäristik.
En ännu bättre lösning är förstås om man kan få tag i en enfasugn med 400 V elementspänning, då kommer man ju undan med knappt 9 A för samma effekt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Hej Torbjörn, tack för svar.
Ugnen är tyvärr redan installerad och driftsatt. Det var 1,5 mm2 framdraget till ett uttag (C10). Jag drog om till 2,5 mm2 och installerade ugnen fast (klippte av stickproppen och bytte säkringen till C16). CE-märkningen kan tänkas försvinna men tycker (precis som du) att detta är en mer säker och robust lösning. Ugnen låg redan under jfb, vilket den fortfarande gör.
Jag brukar sätta ett vanligt 1-vägsuttag för jag tänker mig att om alla tillverkare av ugnar kör med Schuko så utgår jag från att dom testat att det funkar över tid.
Det är ju dessutom inte timmar och åter timmar som en ugn vanligtvis används och är det långkok så brukar man ha en lägre temperatur så jag tänker mig att det borde vara relativt korta stunder som värmeelementen slås på.
Men jag är ingen expert på ugnar, kan naturligtvis ha fel.
Jag gör lika dant, är ugnen försedd med schuko-anslutning så föreskriver jag uttag. Allt enligt tillverkarnas anvisning. Det är inte något ovanligt med sådana ugnar heller. Det har funnits ett tag nu. Hade det varit ett problem så borde det vara allmänt känt vid det här laget.
Värmeelementen är inte påslagna hela tiden. Du har ju normalt sett en liten lampa som indikerar när ugnen värmer. Den värmer tills ugnen kommit upp i rätt temperatur och sedan värmer den bara stötvis.
Det enda jag kan tänka mig är om man ställer upp ugnsluckan och sätter ugnen på max. Men det man ska ha i minnet är att uttagen till ugnar oftast är i ganska gott skick. Inte som motorvärmaruttag som folk laddade el-bilar i som slits pga att dom används mycket. Där var det ju en kombination av konstant last och att uttagen slets som var problemet med el-bilsladdning via schuko. Men uttagen brann ju inte upp på en gång du laddade en el-bil. Det var något som kom med tiden.
Allmänt om uttagen så klarar de 16A alldeles utmärkt om de är märkta för detta. Däremot så testas schukouttagen enbart för 16A kontinuerlig drift under 1 timme.
När det sen gäller lastens karaktär så är den inte kontinuerligt igång i en timme i regel, åtminstone inte på full effekt.
Jag hade föredragit att behålla stickkontakten för att underlätta framtida service och underhåll. Använder vi produkterna så som tillverkaren avsett så ska det egentligen inte finnas några problem med att använda samt installera produkten på det sätt som tillverkaren avsett.
Hej, med facit på hand så kunde jag låtit uttaget sitta. Nu är dock ugnen fast ansluten, men håller med om att jag kunde låtit uttaget vara kvar. Kunden får byta ut dosan mot uttag när dom ska byta ungen om 20 år
Om ett uttag klarar 1 timmer under typprovningen klarar det nog också tre timmar.
Det är dåligt med statistik men det verkar som att de flesta tillbud handlar om gamla uttag, företrädesvis utomhus.
Och sedan finns det mer oförklarliga fall, eller fall där effektuttaget varit stort:
www.fluxio.se/forum/elmaterial/4223-soen...g-glappkontakt.html/
Om det är tillräckligt vanligt att man bör avråda från att använda schuko för strömmar på över 10 A låter jag vara osagt.
Gjutna stickproppar är nog en minst lika stor risk.
Med ett nytt fräscht uttag av känt märke bör man kunna känna sig säker.
Dock får man anta att de rapporter finns kring kring ugnar har använt sig av ett nyinstallerat uttag...
Det är dock helt klart att det finns risker, risker som i Svenska ögon är onödiga bara för att det inte tillverkas produkter för den Svenska marknaden längre. Vi är inte vana att hantera höga enfasströmmar här.
Har för mig att uttagen testas på 20 A i en timme när jag kollade upp detta sist.
En ugn belastas inte med 16A ens när den värmer upp och sen ligger den ju bara och stödvärmer. Så ett schucko har inga problem med denna installation.
Om du tänker på de "norska" flatstiftskontakterna, så var det en tid (ungefär 2015-våren 2019) då ESV lär ha ansett att de inte fick användas i Sverige. Men de tycks vara tillåtna igen från 2019-04-08, då ELSÄK-FS 2019:1 kom ut.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Tänkte kolla lite hur alla fluxers monterar uttagen för häll och ugn?
Jag vet inte hur många jobb man åkt på för att byta häll eller ugn eller båda och man slutar aldrig förvånas..
ett exempel man stött på några gånger är en typ EQQ 5g25 ansluten direkt i häll och så har man även lyckats koppla in ugnens anslutningssladd i hällens kopplingsutrymme tillsammans med EQQ:n... helt galet Just på dessa jobb så ser man dock att snickaren, målaren, rörisen och elektrikern förmodligen är en och samma person men "han var billig" får man ofta höra.
ett annat exempel är när perilex + schuko är monterat UNDER köksstommen. detta är enligt mig oxå helt värdlöst för framtida ingrepp i dessa.
Själv monterar jag alltid uttagen ovanför ugnen. Då kan man ställa ugnen på plats, plugga i den, kontaktera hällen, plugga i och lägga på plats. vid denna placering så är det oxå extremt enkelt att byta vitvarorna vid behov eller felsöka vid eventuellt fel i anläggningen. är bänkskivan inte på plats så kontaktar jag vitvarorna så snickaren kan slänga in och plugga i grejjerna själv vid tillfälle
Jag låter för det mesta trefasmatningen gå in i perilexuttaget (fullkopplat, alltså alla 3 faser), för att där grena ut med 3g2,5 (det har nog blivit 3g1,5 också någon gång) till schuko-uttaget för ugnen.
Får jag plats med en perilex sockeldosa så väljer jag det, för att få gott om plats för kopplingarna. Att sy vidare direkt på anslutningarna på de trånga små perilexuttagen i en dålig arbetsställning ger mig panik ibland.
Var allt hamnar är lite olika, jag håller med om att under ugnen inte känns så bra, men ibland är det dock grymt trångt överallt så det kan hamna där också om jag inte kommer på något bättre.
Ibland är det en utdragslåda under ugnen, får uttagen plats där så är det mycket bättre än under hela skåpet.
Förövrigt, har inte norwesco tagit fram ett kombinerat perilex/schuko-uttag, för sådana här jobb?
Efter flera test så har jag kommit fram till att en spisdosa och en vanlig apparatdosa med infällda uttag på ~750 mm ÖFG hamnar ganska bra. Det blir ungefär på samma ställe som du beskriver.