Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Har försökt använda lettis klammer med två ben för kuloinstallationer när man ska klamra ”fritt”, typ rakt ut i taket mot en lampa. Får det inte riktigt att funka tycker jag. Ska man använda samma don för 8mm enben som 8mm tvåben?
Så det går att spika dem direkt med hammaren?
Japp, jag tror faktiskt att det så är tänkt.
Tar inte lacken skada av det? Det får jag prova
Färgen är faktiskt riktigt stark, men visst, är det ganska hårt underlag man spikar i så skadas färgen ofta.
Jag brukar som sagt använda gula 10mm donet till 8mm tvåbent Letti, så är det löst. Värre då med 10mm Letii.
Ingen som kör med plasthammare vid sådana installationer?
Man borde ju, men jag har nu inte knackat så väldigt mycket letti, särskilt tvåbenta då, och nu verkar det bli allt mindre av den sysslan. Så jag hoppar nog över att köpa ännu ett verktyg.
Man kan dra på tejp på hammaren så skyddar man lite, men tejpen håller ju max någon enstaka klammer innan den är helt förstörd och måste bytas.
8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.
Jag kör elektrikerhammare för att klamra och en liten plasthammare för att kunna slå lite lätt på kabeln för att få den helt slätt jämnsmed foder och lister.
Patrik Hedlund skrev: 8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.
Jag kör elektrikerhammare för att klamra och en liten plasthammare för att kunna slå lite lätt på kabeln för att få den helt slätt jämnsmed foder och lister.
//Patrik
Jag har försökt med det, lägga den 90 grader i 8mm donet. Men tycker inte den går in rakt, då donet är lite vinklat. Kanske är övning som behövs?
Patrik Hedlund skrev: 8 mm tvåbensLETTI funkar i 8 mm LETTI-donet om man vrider klammern 90 grader jämfört med enbensLETTI. 10 mm funkar ej 10 mm LETTI-donet.
//Patrik
Jag har försökt med det, lägga den 90 grader i 8mm donet. Men tycker inte den går in rakt, då donet är lite vinklat. Kanske är övning som behövs?
Ja, alltså det är väl egentligen inte tänkt att man ska använda donet till tvåbensLETTI utan det är bara en lyckosam slump att det funkar. Man får ju dock därför hålla donet rakt för att kunna slå i klammern rätt.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Fram till 1960-talets slut fick man använda blixtklammer för att fästa kuhlo. Därefter försvann blixtklammer. Vill minnas att de blev förbjudna pga olyckor där ena spetsen vände i underlaget och gick in i kuhlon bakifrån. För att slå i blixtklammer använde man en dorn (BILDEN). Öppningen är cirka 9,5 mm med ett djupare spår i centrum. Kanske passar den till tvåbenta LETTI?