Hejsan,
Tänkte höra med vilka överspänningsskydd ni brukar (om ni brukar) montera i fasadmätskåpet för villor? I mitt fall har kunden haft problem i sitt tidigare hus med åsknedslag som slagit sönder elektronik. Det nya huset ligger strax bredvid det befintliga huset, därav anledningen till att överspänningsskydd/åskskydd är aktuellt. Matande station ligger dessutom långt ifrån huset och om jag inte missminner mig ska det installeras ett åskskydd om stationen ligger längre 87 meter från huset enligt 436 40 00 utg. 3.
Fasadmätarskåpet är Garo.
De flesta leverantörer av Normprodukter har idag tagit in egna överspänningsskydd.
Min bedömning är att det inte är allt för stor skillnad mellan de olika fabrikaten, viss skillnad finns det men om den är så avgörande vet jag inte. En del leverantörer marknadsför sina produkter som Multiskydd eller kombiskydd som både klarar grov-, mellan- och finskydd.
Vi brukar oftast föreskriva Elronds produkter, men eftersom det oftast blir en upphandling så byts dessa ofta ut till annat fabrikat som skåpbyggarna använder. Dock så använder vi alltid larmutgång, nu är detta inte villor utan mer större produkter som kontor, skolor eller liknande fastigheter.
OCH när man sysslar med åskskydd ska man vara medveten om att det är en mycket stor "gråzon". Vid en direktträff hjälper inget skydd och vid en träff i elnätet långt bort behövs inget skydd, så man måste göra en bedömning vid varje objekt för att hitta en lämplig nivå.