Säkringslåda till strömskena Canalis KU2-EA 43 (Telemecanique)

30 aug 2011 14:05 #1 av Ronnie Lidström
Jag frågade på elgrossisten men de säger att det inte finns att köpa längre. Är det så? Går kanske få tag på begagnat nånstans? Eller något annat fabrikat som har lådor som passar?




Så här ser säkringslådan ut som inte funkar så bra längre :rulla:


Har gått ganska varmt här.. Om ni tittar noga längst upp så ser man hur kopparledaren har smält och det hänger kvar en droppe. Skenan är matad med 250A. Alla tre säkringar hade gått då jag kom dit.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2011 14:09 #2 av Christer Djerf
Denna typ klassades som "Obsolete" 1981 och utgick ur sortimentet 1983 enligt dom uppgifter jag har, så det är inte så stor chans att hitta något begagnat utan man bör nog byta denna!
Att skenorna ligger helt öppna när man demonterar uttagslådan är ju ingen höjdare precis!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2011 14:12 #3 av Ronnie Lidström
Jo den är ju inte lika "petskyddad" som nya skenor. Men det är ju en liten lucka som man ska sätta för då man tar loss säkringslådan.

Finns ju ganska många sådana här och andra liknande strömskenor i bruk. Känns lite hårt att säga "Nä, ni måste byta ut 100m strömskena!"

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2011 14:58 #4 av Patrik Hedlund
Låter inte som ett jätteroligt jobb att byta ut 100 m strömskena heller.. ;) :rulla:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2011 17:13 #5 av Robin Strandberg
Har du några bilder på hur skenan ser ut och hur ett helt skåp ser ut i anslutningen. Min gamla chef har riktigt mycket skensystem modell äldre.

Provade att googla för att hitta bilder men det fanns visst någon modell-liknande tjej som heter Canalis :P

Är det dessa skenor?
www.leboncoin.fr/materiel_professionnel/218082440.htm

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2011 20:20 #6 av Tobias Karlsson
Det ska finnas någon elgrossist nere i Göteborg som har som affärside att köpa in rivningsmatriel, fixa till och sedan sälja igen, vet dock inte vad de heter, men de ska visst ha en jävla massa gammel skit =)

Men lättaste och bäst är väl att byta ut mot nytt?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 05:44 - 31 aug 2011 05:44 #7 av Ronnie Lidström

Tobias Karlsson skrev: Men lättaste och bäst är väl att byta ut mot nytt?


Jag menade ju att jag ville ha en ny säkringslåda, som passar till den gamla skenan. Lite drygt att byta en 250A strömskena som går runt en hel industri :rulla:

Nu löste det sig i detta fallet. Kunden hade lådor över (har inte varit dit än, hoppas det är rätt lådor :side: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 08:22 #8 av Tobias Karlsson
Ah kanske inte läste så nogrant innan nag postade...men skönt att det löste sig =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 09:51 #9 av Christer Djerf
Grattis!

Man bör nog upplysa kunden om att budgetera för ny strömskena om man vill ha hög driftsäkerhet iallafall.
Är det svårt att hitta reservdelar idag blir det inte lättare imorgon!
Och säkerhetsmässigt så är det ju bara en välgärning att byta ut den, jag hade aldrig monterat/demonterat en låda utan att hela skenan varit spänningslös!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 12:11 #10 av Ronnie Lidström

Christer Djerf skrev: ...Och säkerhetsmässigt så är det ju bara en välgärning att byta ut den, jag hade aldrig monterat/demonterat en låda utan att hela skenan varit spänningslös!


Njae, alltså dom är ju gjorda för att sättas i/ur utan att bryta strömmen till skenan. Själva lådan blir inte spänningssatt förrän man stänger luckan.

Är nästan idiotsäkert, och väldigt bra system för verkstäder industrier osv! Det sätts ju sådana här skenor nu också, enda skillnaden är att själva hålet som blir till skenan då man tar bort en låda är petskyddat i nya. Och att lådorna fästs på lite annorlunda sätt.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 19:10 #11 av Christer Djerf
Jo, det är ju där den stora skillnaden ligger.
Den gamla typen är ju helt ok när du bara ska vara i lådan och jobba, då bryts allt när du öppnar locket, men det finns inga styrspår för anslutningsblecken på samma sätt som i moderna skenor när du ska montera en ny låda på skenan.
Och när du öppnar luckan på skenan för att montera en ny låda (eller tar bort en befintlig låda) så ligger hela skenpaketet avsäkrat 250A helt öppet, inte jättesvårt att kortsluta mellan två skenor om man kommer snett med lådan eller så.
Om jordblecket är konstruerat för att först gripa tag i jordskenan vet jag inte, men det är den på nya skenor.

Gör en ordentlig riskbedömning innan du börjar jobba bara så går det nog bra!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 20:11 #12 av Tobias Karlsson
Riskbedöming och riktig AMSutrustning så går det garanterat galant, med andra ord, släng tejpade verktyg =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.169 sekunder