PM Flex fördragen slang har ändrats!

24 aug 2016 18:33 #1 av Ronnie Lidström
Förut så skulle man vända på rullen för att dra ut slangen. Bra tycker jag!

Nu har dom ändrat så att man ska ha handtaget uppåt och klippa av det! Trist att förlora ett bra bärhandtag..

Ännu mer förvirrande blir det när man får en av varje på samma jobb... :pinch:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2016 18:55 #2 av Patrik Hedlund

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

24 aug 2016 18:57 #3 av müssli
Är det en sån rulle som man kan dra rakt upp utan att slangen korvar sig? Fungerar det bra?
Själv sätter jag en vanlig rulle på ett stativ som snurrar men hela paketet blir rätt otympligt och tar plats på bygget.

25 aug 2016 18:55 #4 av Ronnie Lidström
Ja! Funkar perfekt! Kör bara med tom slang i nödfall :tummeupp:

Fil bilaga:

25 aug 2016 19:34 #5 av Lars Blomkvist
Hur gör ni med tändtrådar mm?
Blir ju inte alltid "rätt" färger.
Har varit och pillat i några installationer där tändtrådar ändrar färg till brun när dom matar typ lamputtag.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

25 aug 2016 19:56 #6 av Joel Ingolf

Lars Blomkvist skrev: Hur gör ni med tändtrådar mm?
Har varit och pillat i några installationer där tändtrådar ändrar färg till brun när dom matar typ lamputtag.

Finns ju både fördragen 6- och 7G1,5 så jag har aldrig haft problem med att färgerna inte räcker. Däremot är det ändå vanligt, som du säger, att det byts färg ganska snabbt eftersom 3G1,5 är billigare.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

25 aug 2016 21:51 - 25 aug 2016 21:55 #7 av Electrum

Jag ser inga större problem med detta. Jag har aldrig själv något problem med att fatta vad som gäller.

Självklart är det lite snajsigare att det är samma tändtrådsfärg hela vägen, och ännu finare om det dessutom är obruten ledare hela vägen och inte en wago-skarv i varje dosa. :)

Men sånt kostar ju kunden reda pengar, kunden är nog inte beredd att betala för mina primadonna-takter. :P

Nu går jag ju själv på ursinnigt få sådana jobb, så jag kan inte ens tala om hur "jag brukar göra", då jag gör det så sällan så uppstår det inte ens något "brukar" ... :lol:
Men vid installationen här hemma kostade jag på mig att dra om alla tändtrådar till enhetliga färger och oskarvad ledare överallt där det gick.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

26 aug 2016 05:27 #8 av müssli
Jag drar färdigdragen slang men rycker ut och byter till "rätt" färger de gångerna det behövs. Ska det slang till lamputtag t. ex. drar jag femledare och drar ur de färgerna som inte ska med.
Just nu går jag på räknat jobb så den lilla extrakostnaden som uppstår får jag ta själv men jag tycker det känns bättre att anläggningen följer standard så gott det går.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, tobi

26 aug 2016 10:02 #9 av Lars Blomkvist
Ponera att man drar 5 ledare från central till första dosan.
Jäkligt rörigt med fasfärger lika som tändtrådar.
I och försig så byter man till brun på L2 & L3 ändå?

26 aug 2016 12:50 #10 av Ronnie Lidström

Rör från brytare till kopplingsdosa/takdosa brukar jag köra tomslang. Rör sen till lamputtag osv kör jag fördraget.. Bara ha lite koll vad som är vad. Jag brukar göra en lite märkning i dosan vad som är vad så slipper man grubbla sen.

Vid kabelinstallationer har du ju brun tråd till allt.

Men bäst nytta gör ju så klart fördragen slang till uttagsslingor och elradiatorslingor

Fil bilaga:

26 aug 2016 15:25 #11 av müssli
Just nu gör jag bara små lägenheter så det är inte aktuellt med 3-fas till första dosan.
Om det hade behövts hade jag inte bytt några trådar, 3 trådar med samma färg känns inte bra alls.

27 aug 2016 10:26 #12 av Lars Blomkvist

Ronnie Lidström skrev:

Rör från brytare till kopplingsdosa/takdosa brukar jag köra tomslang. Rör sen till lamputtag osv kör jag fördraget.. Bara ha lite koll vad som är vad. Jag brukar göra en lite märkning i dosan vad som är vad så slipper man grubbla sen.

Vid kabelinstallationer har du ju brun tråd till allt.

Men bäst nytta gör ju så klart fördragen slang till uttagsslingor och elradiatorslingor

Men i kabelinstallation är det praxis men inte gällande FK.
Men det kanske blir praxis om ett tag :lol:

27 aug 2016 12:25 - 27 aug 2016 12:26 #13 av Electrum
Jag råkar på detta fenomen såpass ofta idag, att jag upptäcker att det använts fördragen slang så alla tändtrådar tenderar att vara bruna att jag tycker det börjar kännas aningen praxis. :)

Bara det inte sprider sig till sånt oskick att elektriker börjar köra med blå tändtråd i fördragen slang från brytaren. :angry:

Men visst, fick jag i uppdrag att göra 1 villa så skulle jag kanske köpa ut en rulle fördragen 3g1,5 och så två rullar med tom 16 resp 20mm slang, och bara köra fördraget på uttagsslingor och matningar.
Så himla lång tid tar det ju inte att dra in lite tändtrådar sen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

28 aug 2016 09:24 #14 av Alexander N
Vi kör bara färdigdragen 3g1,5 till uttag och drar i lös FK med rätt färger till resterande. Tror inte det tar längre tid eller kostar mer om jag ska vara ärlig. Du slipper byta mellan olika slangar att dra samt blir mindre och betydligt snabbare att koppla alla dosorna.
Följande användare sa tack: Electrum

Sidan laddades på: 0.251 sekunder

Senaste foruminlägg