Optiline matarkanal apparatdosa

15 jun 2016 13:08 #1 av Mikael
Håller på att förbereda en liten belysningsstyrning. Jag ska ha in en Helvar produkt, en DALI panel till att styra belysningen. Den ska passa i en vanlig apparatdosa. Jag vill dock montera in den i en matarkanal/fönsterbänkskanal istället. Märket på den är Optiline. Men jag hittar inga "apparatdosor" till dem... Tyvärr har jag inte brytaren/panelen på plats så att jag kan se hur den ser ut. Och när den kommer ska problemet helst vara löst:)

Så min fråga kort och gott. Finns det apparatdosa till optiline? Hur kan man lösa det annars?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2016 15:09 #2 av müssli
Optiline finns i lite olika varianter men om det är den vanliga (vanlig för mig iaf) kontorskanalen så passa en MIB-dosa. E-nr 1163646.

16 jun 2016 04:09 #3 av Mikael
Jasså, olika varianter? Har bara stött på en:)
Vad jag får fram för info så passar f50 i optilinen jag har och thorsmann dosan du länkade passar i f80. Så är rädd att den är för stor..

16 jun 2016 06:21 #4 av Markus Ågren
Vad jag vet så finns det ingen direkt tomdosa som det finns till thorsmans serien.
Optiline är mer en kontorskanal som man ska använda till uttag och RJ45-uttag, det finns inte lika mycket tillbehör som thorsman om man t.ex vill ha någon HDMI, VGA eller liknande ansl. på kanalen.

Det som finns en kopplingsdosa fast det är en sådan variant som hamnar bakom locket, men ska vara om du vill kapa ur en eget hål i locket. Finns en risk att panelen från helvar inte riktigt kommer hamna jämnt med kanalen eftersom den är lite lutande på sidorna, bara själva lock delen som är rak. Den är 50mm vad jag vet och ramen på panelerna vet jag inte exakt men de är nog säkert runt 80mm? beror på modell och serie från helvar också.

Markus Ågren

16 jun 2016 09:34 #5 av Rikard Ågren
Optiline måste vara den sämsta kanal som finns :)

Projektledare el, styr och automation

16 jun 2016 11:48 #6 av Markus Ågren

Rikard Ågren skrev: Optiline måste vara den sämsta kanal som finns :)

Den är inte så smidig där man vill använda lite mer olika artiklar men har man ett rent kontorslandskap eller rum som endast ska ha uttag och RJ45 så funkar det väl ganska så bra?

Har inte själv jobbat med den men den är lite mindre och diskretare i utformningen i alla fall jämfört med INKA eller liknande kanaler.

Konferensrum brukar nästan var omöjligt att montera optiline eftersom brukar sluta med att man vill ha HDMI ansl. för en projektor. Det beror på hur "modernt" kontor det är, om man använder sig av trådlös anslutning via det olika system som finns för att "casta" över skärmen.

Markus Ågren

21 jun 2016 09:21 #7 av Lars Lindqvist
Hej,

Vi kommer att reducera sortimentet på OptiLine kanaler under senhösten 2016. Vi satsar vidare med Thorsman sortimentet och kommer att vidarutveckla F80 kanalerna istället. OptiLine blir kvar i Alu kanaler, förinstallerat och golvboxar.

Jag har lyssnat på er och håller med er, OptiLine kanalerna har för många brister när de ska användas i verkligheten...

Mvh,

Lars Produktchef Installationssystem på Schneider.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Rikard Ågren, Markus Ågren, müssli

22 jun 2016 19:58 #8 av Mattias Lilliesköld
Kan rekommendera "Special Elektronik", dom tillverkar en del egna CYB fronter som med denna adapter passar i Optiline: www.specialelektronik.se/AV-teknik/51-14.../NTEgMTQwIDMw/D4N3C/

Länk till deras CYB brickor av allehanda slag:
www.specialelektronik.se/sok/?q=CYB&f3=S...ektronik&gui_filter=

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg