ABB Plastic enclosed EMC safety switches, OTE16...90T

02 jun 2016 09:31 #1 av Jan Wahlberg
Monterad på motorkabeln från en frekvensomriktare.
Kabel samt förskruvning i motor håller full EMC-klass.
Denna säkerhetsbrytare dock?
Dom har ju alla intyg, dom är godkända
Men, en plastkapsling??
360graders omslutningen är utförd med typ en slangklämma innanför förskruvningen..
Sen är det vad jag fattar öppen för "antennverkan " från ledare och brytarinsats innan den övergår i kabeln till motorn igen..

Som sagt, den har alla intyg, förutom CE märkningen.
Måste vara testat ju.
Men jag tycker ändå det måste vara metallkapsling om det ska vara EMC
Eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2016 12:28 #2 av Torbjörn Forsman
Det känns inte helt lyckat. Hur är förbindningarna mellan kabelskärmarna i bägge ändar ordnad? En tunn ledare eller ett brett bleck/fläta som kan väntas ha låg induktans?

En gissning är att om den där brytaren har tendenser att fungera som antenn för att stråla ut störningar, så är den mest effektiv för frekvenser där totala kabellängden per fas mellan förskruvningarna är ungefär 1/4 våglängd.

Det är inte så att plastkapslingen är metalliserad på insidan, och lockpackningen är elektriskt ledande?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

02 jun 2016 14:18 #3 av Johan Runesson
Hela plåten som sitter i botten av kapslingen är förbindning mellan kabelskärmarna.

02 jun 2016 21:20 #4 av Marcus
Har för mig att den är "sprayad" med någon form av koppar inuti? Eller är det K&N som har den lösningen?

03 jun 2016 16:24 #5 av Magnus H
Jag har monterat just dessa lite här och där.
Plastlådan är just "sprayad/lackad" med ett sorts ledande material.
Borde följa med just metall dragavlastare som just är gjorda för mantlade kablar plus då metallskivan som länkar dessa 2 avlastare.

Om du gör detta efter anvisningarna så får du i princip mantel "överdragen" över brytaren.
Om du förstår hur jag försöker formulera mig.:)

Annars om du vill göra det enklare för dig, om du har känslig miljö runt din FQ/Motor, så
installera säkerhetsbrytare före FQ'n.
Det rekommenderas också av vissa tillverkare.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

03 jun 2016 17:06 - 03 jun 2016 17:14 #6 av Jan Wahlberg
"Min" säkerhetsbrytare har jag inte öppnat, den kom i ett projekt/maskin vi fick.
En lustgas-destruktor, vilken nu är i drift så jag kan inte öppna brytaren och kolla.
Tyvärr sitter den efter FRO och är egentligen onödig, om man måste göra ngt med motorn så bryter man hela automatikskåpet vilket säkerhetsbrytaren sitter rygg i rygg med..

Fattar jag Länken och Torbjörn rätt så krävs det ca 25cm "antennyta" för att emittera något?
Så lång är ju inte ledarna i säkerhetsbrytaren så därför funkar det med plast?
Ungefär som mikrovågor i en mikrovågsugn inte hoppar ut genom nätet i dörren.

03 jun 2016 18:43 #7 av Torbjörn Forsman
25 cm skulle fungera perfekt som antenn för våglängden 1 meter, dvs frekvenser omkring 300 MHz. Förmodligen kommer den i praktiken att kunna störa från kanske 100 MHz och uppåt. Sen beror det ju på frekvensomriktaren, hur snabba krafthalvledare som finns i den, eventuella inbyggda filter osv, hur högt upp i frekvens dess störningsspektrum sträcker sig.

EMC-direktivet kräver ju att man har koll på utstrålad störning från 30 (eller i vissa fall 80) MHz upp till åtminstone 2 GHz. Ledningsbunden störning mäts från 150 kHz (utom för belysningsutrustning där man börjar redan vid 9 kHz) och upp till 30 eller 80 MHz.

04 jun 2016 07:19 #8 av Jan Wahlberg
Om man bortser från en elallergiker...:tokig: Hur och i så fall med vad kan man mäta slash detektera eventuell "antenverkan eller läckage"?

04 jun 2016 20:43 #9 av Torbjörn Forsman
Om vi antar att frekvensomriktaren verkligen stör på de aktuella frekvenserna, så är en möjlighet helt enkelt en mottagare som man kan stämma av över det intressanta området. Hör/ser man något som inte är en riktig sändare eller rent brus, så kan man prova att stänga av frekvensomriktaren och kolla om signalen försvinner.
En gammal tv för det analoga systemet, med manuell avstämning (typ de här 4,5" svart/vita batteridrivna apparaterna som såldes billigt på t ex Rusta för 15 år sedan) borde fungera utmärkt för ändamålet.

Vill man göra mer vetenskapliga mätningar så får man nog kosta på sig en spektrumanalysator.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg