Hager Noll- och jordbygel eller inte?

27 maj 2016 19:42 #1 av Mattias Sjöholm
Använder ni er av Hagers Noll- och jordbygel när ni ska bygla ihop en eller flera N/PE-plintar i Hagers elcentraler. Eller kör ni med ren RK och byglar mellan dessa? De byglar jag tänker pånär Hagers KN99N och KN99E

www.hager.se/produkter/elcentraler-och-n...kaap/kn99n/53995.htm

Jag behöver igentligen bara en utav varje då jag ska ha dessa till min elcentral i huset som byggs just nu och det känns lite onödigt att beställa ett tiopack av båda sorterna. Kostar på elbutik.se 245/275 kr paketet (10st) och jag får säkert ett mycket bättre pris av firman jag handlar av. Känns ändå lite som att kasta pengarna i sjön när jag får 18 stycken byglar över efter installationen är färdig...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2016 20:26 #2 av Rikard Ågren
Det är väl inget att fundera på. Ta en stump RK/Q6

Projektledare el, styr och automation

27 maj 2016 20:29 #3 av Ronnie Lidström
Jag skulle tippa att de flesta elektriker kastar nån sån där varje vecka ;)

Blir ju normalt över en sån varje gång man installerar en normal central. Sitter ju en mellan jord/nolla som man tar bort.

Tror aldrig jag behövt använda mer än dem som följer med. Är det stor central så är det ju också flera JFB så då ska dom ju inte sitta ihop. Och en stor central så brukar vi sätta en till jord/nollskena där nere så då blir det ju RK dit.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

28 maj 2016 17:27 #4 av Odd Hedberg

Ronnie Lidström skrev: ... Och i en stor central så brukar vi sätta en till jord/nollskena där nere så då blir det ju RK dit.

Så gjordes det i mitt nybygge, en extra jord/nollskena längst ner i vardera centralen - först då gick det att få så många enfasgrupper och JFB som jag ville ha. Anslöts med 10kvadrat RK... :klapp:
(Det blev ändå några personskyddsbrytare monterade, en lösning som jag försökte undvika.) :sick:

28 maj 2016 17:41 #5 av Richard
Vi kastar alltid byglarna. Dom glappar, så det törs vi inte ha kvar. Dvs RQ som bygel när det behövs...

28 maj 2016 21:15 #6 av Bo Siltberg
Glappar!!? Vet Hager om det?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

29 maj 2016 07:07 #7 av müssli

Richard skrev: Vi kastar alltid byglarna. Dom glappar, så det törs vi inte ha kvar. Dvs RQ som bygel när det behövs...

Rätt monterat ska de absolut inte glappa. Jag använder de när de behövs och har inte stött på några problem.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

29 maj 2016 17:05 #8 av Richard
För liten marginal när man kör med bygel. Hänger på 3-4mm. Bygel med rq undviker det. Speciellt om väggen är lite ojämn.

29 maj 2016 18:29 #9 av Mattias Sjöholm
Tack för svar och råd från er alla!

Det blir RQ-bygel efter vad ni skriver, kommer ha en ganska stor elcentral (Hager FW-skåp 120 moduler) så mina plintar kommer placeras där de lämpligast passar. Så RQ-bygel kanske är nödvändigt och att köpa färdiga byglar är onödigt.

MVH
Mattias Sjöholm

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg