Strömtransformatorer, summamätning.

02 feb 2016 11:18 #1 av David Fredriksson
Hej!

Är det någon som har koll på hur en summamätning för strömtransformatorer fungerar?

Jag ska nämligen kolla förbrukningen på en gammal "analog" elmätare. Normalt sett tar du ju förbrukningen gånger strömtrafo omsättningen tex. Förbrukning 100kWh, strömtrafo 100A/5A. 100*20=2000.

Men i mitt fall har jag ett par strömtrafos på 600A/5A och ett par på 400A/5A som går i hopp i en låda som det står summa mätning på. 5+5/5, som sedan går till mätaren?

Jag prövar bifoga två bilder.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2016 11:48 - 02 feb 2016 11:53 #2 av Michell Andersson
Du kan alltid ta konstanten för varje system och multiplicera med konstanten för nästa system så länge varje konstant på samma nivå är densamma samt att sekundärströmmen är densamma. Denna konstant multiplicerar du sedan med den slutgiltigt uppmätta strömmen så får du den faktiska strömmen i huvudströmbanan.

Exempel:
Du har en krets som mäts av två system med 200/5A. Konstanten här blir 200/5 = 40. Du ska alltså multiplicera sekundärströmmen med 40 för att få primärströmmen i vardera system.
Du har på dessa kretsar en trafo som mäter sekundären på de första kretsarna. Den mäter med låt säga 10/5. Konstanten för detta system blir då 10/5 = 2.
Dessa två konstanter kan då multipliceras 40*2 = 80. 80 är alltså konstansen för hela systemet. Den slutliga sekundärströmmen ska alltså multipliceras med 80 för att få den första kretsens ström.
Vanligt är att man kanske har två stycken system i första kretsen men så länge dessa har samma konstant och sekundärström så ska du fortfarande kunna göra på detta vis.

Det betyder alltså att man i ditt system inte kan göra på detta vis. Jag skulle t.o.m. våga påstå att det inte går att mäta korrekt så länge inte förhållandet av förbrukningen är konstant mellan 400/5A-systemet och 600/5A-systemet, vilket det troligtvis inte är för då hade man nog inte behövt mäta ens. Det enda man kan säga i detta fallet är att den faktiska strömmen är någonstans mellan 160 och 240 gånger den ström som slutligen mätts upp av summamätningen.

Det är inte så att man vid något tillfälle bytt transformatorerna för något av systemen utan att tänka sig för? Vill du kunna mäta direkt så får du nämligen ha samma konstant för båda systemen av samma grad. D.v.s. byt 400/5A till 600/5A så du får en konstant på 240.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.116 sekunder