Hej.
Vilken kabel brukar ni använda för att ansluta led trafons primärsida. En vanlig treledare med runt tvärsnitt rymms ej, så det måste vara en oval kabel med två parter. Det är utanpåliggande installation ngn dm från dosa till trafo.
Mvh/ Johan
Ja det är jag.
Brukar inte syssla med belysningsinstallationer av detta slag.
Pga att ansl på trafons primärsida har väldigt begränsat utrymme vid anslplintarna och en platt kabelgenomföring och dragavlastning så går det ej med en vanlig rund 3G1,5.
Tänkte mig därav en tvåledare av ovalt tvärsnitt, men har bara FKX 90 tillhands, denna är ju dock avsedd för flyttbara bruksföremål och därav tveksam för klammring/ fast förläggning.
Därför undrade jag vad ni som har erfarenhet av dessa installationer använder för kabel?
/ Johan
Avsedd för flyttbara bruksföremål? Jag trodde det var en värmetålig anslutningskabel. Avsedd för precis det du frågar om. Jag brukar köra med den. :tummeupp:
Citerade bara från NTK's hemsida ang användningsområdet för kabeln. Det enda jag kan tänka mig vid klammring är väl att man behöver klammra tätare då den inte är lika styv som t.ex. EXQ. EXQ rymms förövrigt inte i trafons genomföring och dragavlastning.
Det är inte kabelnstyp som avgör om den får klamras. Det är om den är ansluten till en stickpropp som avgör. Det är nog en regel som Svenne Svensson inte känner till och skiter i så det svider i skinkorna utan konsekver.
Ronnie Lidström skrev: Det finns tyvärr ingen trafo/drivdon som är konstruerat med hänsyn till installatörer.
Jag brukar köra med lös fk i skyddsslang om det är nära dosa/rörutlopp .
Eller också är de konstruerade med hänsyn till installatörer som arbetar i länder där platta kablar för fast installation är vanliga, standardiserade och gångbara på marknaden (t ex Norge, Polen, USA, ev även Tyskland).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Ronnie Lidström skrev: Det finns tyvärr ingen trafo/drivdon som är konstruerat med hänsyn till installatörer.
Jag brukar köra med lös fk i skyddsslang om det är nära dosa/rörutlopp .
Eller också är de konstruerade med hänsyn till installatörer som arbetar i länder där platta kablar för fast installation är vanliga, standardiserade och gångbara på marknaden (t ex Norge, Polen, USA, ev även Tyskland).
Nja.. Går knappt rymma pls 2x1,5. Speciellt om man ska in med två kablar samt push tråd. Det skulle vara en generell regel att den som konstruerar en elpryl måste prova att installera den.