Rymligare gruppcentral? (dvs mer plats runt normapparaterna)

06 nov 2015 06:59 #1 av Electrum
Denna fråga är inte sprungen ur något jag håller på med just nu, men lite då och då så ska jag (man) sätta upp en gruppcentral där det utrymme centralen stjäl och hur den i sig ser ut inte spelar så stor roll.
Men däremot vet man att det ska mörsas in rätt mycket material och framförallt kabel, och som alla vet så blir det snabbt tungjobbat och svåröverskådligt i en liten Hagerkapsling.

Så nu undrar jag över lite tips på centraler som erbjuder lite mer space runt normkomponenterna och blir mer lätjobbade. Centraler som man troligare sätter upp på kontor, storkök, verkstäder osv än i hem.

Jag antar vidare att valen kan falla på olika lösningar och märken beroende om det ska vara 50 DIN-platser eller 500.
Men alla förslag är välkomna.
Skriv gärna om ifall lösningen passar bäst till stora eller små centraler, ifall något sådant är fallet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2015 15:05 #2 av Claes Börjesson
Det finns dvärgbrytare av flera fabrikat med 2 separata säkringar i samma Modul.

SELGA 1+1

Tar då bara halva platsen.

10 nov 2015 21:41 #3 av Molly
Liknande Elektroskandias Spektra är du ute efter.
Följande användare sa tack: Electrum

11 nov 2015 19:34 - 13 jun 2016 16:49 #4 av Borttagen användare

11 nov 2015 20:11 - 11 nov 2015 20:13 #5 av Electrum
Jag hittar väldigt snålt med information på nätet om Spektra.
Men det finns tydligen en serie, Spektra Basic, som kanske är en god ersättare till de vanliga Hager, garo m.fl centraler man brukar klämma upp.

Jag ska spana lite på det när jag är på E-skandia någon dag, och inte fullt så bråttom som det varit hela veckan nu.

@Andreas Öhr
Ja nästa steg är ju plintade kapslingar av olika slag. Men jag tror en sådan rejäl doning skjuter lite över målet ibland, som jag tänkte mig när jag startade tråden.

Jag kan säga att varför jag fick funderingen och startade tråden var för att jag var på en liten lokal restaurang förra veckan.
Och där satt det två Hager-kapslingar kloss bredvid varandra som gruppcentral för allt.
Och det var ju knökfullt med kablar och svårjobbat som tusan däri.
(Så dubbla säkringar i ett modulmått är alltså ingen lösning - det innebär ju dubbelt så mycket kabel i kapslingen som redan var för knökfull - detta adresserat till Claes Börjessons inlägg)

Och förra månaden satt vi upp en liknande Hager dubbelkombo i en liten närlivsbutik, och fast dessa kapslingar bara var bestyckade till drygt hälften (astrour och manöverbrytare i DIN-format och lite sånt var också en del av innehållet) så började det redan bli lite knöligt med sladd därbakom. Inget problem nu, men när den centralen har byggts ut lite mer så kommer den också vara tråkig att jobba i.

Så jag började tänka att det måste väl ändå finnas bättre kapslingar att använda när man gör sådana här anläggningar. Där minsta möjliga storlek eller design inte är viktig på samma sätt som det kan vara i ett hem.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

11 nov 2015 20:43 - 13 jun 2016 16:50 #6 av Borttagen användare

11 nov 2015 20:47 #7 av Electrum
Ja bara att sätta en 3-raders med plint på översta raden gör nog lådan bra mycket mer lättarbetad och överskådlig.

Och en treraders kostar nästan inget mer än en tvåraders, så det är ju bara plintarna som kostar extra, typ.

Följande användare sa tack: Borttagen användare

12 nov 2015 05:44 #8 av Rikard Ågren

13 nov 2015 19:58 #9 av Urban Holmlund
På tal om Hager.. du har inte provat deras FW kapslingar/centraler..? Upp till 336 moduler samt att du kan använda en sektion till media eller dylikt.. satte in en i en fjällstuga(inte 336M dock);) men med lite överspänningsskydd och elmätare och annat blir det ju snart trångt..Har dock normalt sett börjat använda 18 modulers bredd, mer och mer..

Holmlunds Elektriska

Sidan laddades på: 0.096 sekunder