Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Elcentral och Multimedia central

04 sep 2015 19:04 #1 av Martin
Tja.

Håller på med en sommarstuga som jag letar efter en passande elcentral och multimedia central.

Elcentralen tänkte jag kanske ha en 2x18 eller därvid. Infälld givetvis. Finns det några smidiga centraler där det finns färdiga stutsar/muffar där man kan jacka i slangen/rör och vara nöjd eller blir det att montera ett gäng rörmuffar? Det blir ett Kök och 2-3 belysninggrupper och några för el-element.

I media centralen så blir de bara 10cat6 och 5 coax Mer behövs inte just nu.
Men Jag hittar ingen passande multimedia central eller central/kapsling som kan duga till det?

Jag skulle vilja ha separata kapslingar då de inte blir så farligt stora och att man kan hänga dörrarna mot varandra som ett köksskåp.

Har satt många stora kombicentraler som bygger ohyggligt mycket på höjden vilken inte alls är snyggt.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2015 08:59 #2 av Magnus Runeson
Martin,

Se bif. länkar till Eldon Installations hemsida. Kanske en lösning med EDBI342 och en EDBI342M
skulle funka i ditt fall... ? Bara det att EDBI342M inte har en färdig lösning för de Coax du behöver..
EDBI342M har annars 16st Keystone RJ45 uttag samt ett vanligt utv. 2vägs vägguttag och en hylla för modem.
Infällnadslådorna har knockouts för rör. 11st 17mm, 4st 21mm, 1st 26mm och 1st 33m på ovan sida och
21st 17mm, 6st 21mm och 1st 33mm på undersidan av infällnadslådan.

www.eldon.com/160016_EDBI342M-sv_SE-.aspx?site=installation
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2319972
www.eldon.com/155815_EDBI-sv_SE-Infalld_...px?site=installation
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2319415

En annan lösning är vår serie DBI med media kapslingen ITDBI372
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2319945
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2317146

Se även länken till den katalog som finns på våra normkasplingar och Mediacentraler.
www.eldon.com/sv-SE/Installation/Nedladdningar/Broschyrer/

Magnus Runeson
Eldon Installation AB

08 sep 2015 19:10 - 08 sep 2015 19:11 #3 av Martin

Magnus Runeson skrev: Martin,

Se bif. länkar till Eldon Installations hemsida. Kanske en lösning med EDBI342 och en EDBI342M
skulle funka i ditt fall... ? Bara det att EDBI342M inte har en färdig lösning för de Coax du behöver..
EDBI342M har annars 16st Keystone RJ45 uttag samt ett vanligt utv. 2vägs vägguttag och en hylla för modem.
Infällnadslådorna har knockouts för rör. 11st 17mm, 4st 21mm, 1st 26mm och 1st 33m på ovan sida och
21st 17mm, 6st 21mm och 1st 33mm på undersidan av infällnadslådan.

www.eldon.com/160016_EDBI342M-sv_SE-.aspx?site=installation
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2319972
www.eldon.com/155815_EDBI-sv_SE-Infalld_...px?site=installation
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=2319415

Magnus Runeson
Eldon Installation AB

Dessa är faktiskt något som jag tycker stilmässigt är det jag är ute efter.
Antar att det inte är så stort jobb att få dessa kant i kant (monteras jämte varandra)med varandra så att det ser ut som en hel central?
Bottenlådan som det står om. Behöver man den eller är det endast för att ha en smidigare installation som den underlättar? Helst så hade jag velat haft en färdig central med färdiga stutsar. likt denna lösning.

tex art 1420700
www.storel.se/kopplingsdosor/schneider/v...-dct/product/1420700

Men annars får de blir rörmuffar då jag är lite anti att bara släppa in rören en liten bit i centralerna.

Tex art 1400170
www.storel.se/CCTabPage.action?productId=1400170

Att lösa bekymret med coaxial´erna går att lösa smidigt. Tex med dessa (hittar inte motsvarigheten på grossisterna sidor just nu)

www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar...dul-f-kontakt-p95420
www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrus...for-din-skena-p95359

Sen så behöver det inte vara så "seriöst" där då det är tänkt att det ska finnas antenn och en splitter. Men möjlighet för framtiden då att kunna köra tv´n via fiber och smidigt kunna koppla om från modem till splittren och då ta bort antenn en helt. Så just detta är inget bekymmer som jag ser det.

42

08 sep 2015 20:37 - 08 sep 2015 20:47 #4 av Marcus Lundström

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Varför inte en DIN monterad patchpanel i en vanlig normkapsling eller lexcom home kapsling.

www.schneider-electric.se/sites/sweden/s...=25895%26navoption=2

Sedan DIN monterad switch

Hemma kör jag Schneiders home variant med koax, telefon och datanät i samma kabel. Patchas in beroende på funktion.
Bilagor:

09 sep 2015 14:28 - 09 sep 2015 14:29 #5 av Magnus Runeson
Martin,

På din fråga om bottenlådan måste användas så är svaret - Ja.
Man fäster nämligen hela frontpaketet med dörr o allt i botten lådan som i sin tur då fästs i väggen.
Att få dem snyggt kant i kant är inte heller nåt problem då de anpassade för att kunna sitta var sida
om en 45mm regel.

Tanken med våra nya infällda centraler/media är att rören mycket rikigt trycks in i kapslingens utstansade och runda hål en liten bit.

Smart det där som du hittade på Kjell & co. Visste inte ens att det fanns coax för keystone.
DIN-hållarna för keystone var ju inte heller fel .. annars kan man ju ockå då montera coax adaptern i Eldons patchpanel som sitter som standard i mediacentralen.
Marcus ide är inte heller så dum.. men det kanske blir en dyrare lösning.. eller är jag ute o seglar ?

Magnus Runeson
Eldon Installation AB

Sidan laddades på: 0.170 sekunder