Takdosor för rot-arbete?

09 jul 2011 19:30 #1 av Patrik Hedlund
Är det någon som vet om det finns speciella takdosor som man kan använda vid ROT-jobb?
Jag tänker mig att man t.ex. i ett nedreglat tak skulle kunna göra ett hål med dosfräsen och sedan stoppa in en takdosa som har studsarna framtill i stället för jämnsmed dosans botten så att när man stoppar in dosan i hålet i det gamla taket så hamnar studsarna jämns med taket. Då skulle man kunna gå rakt in i dosan när man drar slangar i mellanrummet.

Eller finns det någon annan smart takdosa?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2011 19:34 #2 av Ronnie Lidström
Har också saknat detta.. En ROT-dosa i 80s storlek för att ha som kopplingsdosa. För takdosa kanske det blir svårt eftersom den ska klara massa vikt.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 jul 2011 19:41 - 09 jul 2011 19:44 #3 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Har också saknat detta.. En ROT-dosa i 80s storlek för att ha som kopplingsdosa. För takdosa kanske det blir svårt eftersom den ska klara massa vikt.

Ja, alltså nu tänkte inte jag på en ROT-dosa/senildosa utan en vanlig takdosa fast med studsarna framtill istället för baktill så att den skulle vara rund i botten för att enkelt kunna köra dosfräsen i t.ex. gammalt brädtak med spånisolering och stoppa in botten för att få bort höjden på dosan. Sedan gå in med slangar i dosan i mellanrummet mellan bef. tak och det nya gipstaket som slås på efteråt.

Eller det kanske finns någon extra smal takdosa? Takdosa som inte bygger mer än typ 20 mm.

Edit: Fast en rot-kopplinsdosa hade inte varit helt fel om det också hade funnits . :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

09 jul 2011 19:50 #4 av Ronnie Lidström
Minsta takdosan bygger 35mm.

Fil bilaga:

09 jul 2011 19:53 - 09 jul 2011 19:54 #5 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Minsta takdosan bygger 35mm.

Mm, precis. Äh, jag får väl såga upp ett litet större hål så man får plats med dosan och att även vika in med slngarna i det gamla taket. Inge roligt att tömma taket på (spån)isolering bara.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

09 jul 2011 20:33 #6 av Ronnie Lidström
Eller tvinga snickarna att regla ner 28mm reglar eller vad de nu är dom brukar ha. Bara det blir >35mm totalt till nederkant nya taket :silly:

Fil bilaga:

09 jul 2011 20:58 #7 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Eller tvinga snickarna att regla ner 28mm reglar eller vad de nu är dom brukar ha. Bara det blir >35mm totalt till nederkant nya taket :silly:

Hehe Ja, vi får väl se. :silly:

//Hedlund

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

20 jul 2011 20:29 #8 av Åke Gustafsson

Ronnie Lidström skrev: Har också saknat detta.. En ROT-dosa i 80s storlek för att ha som kopplingsdosa....

JA! Kan någon ta och tillverka detta tack! Och en ROT-dosa med vridbar ring :klapp:

25 jul 2011 20:29 #9 av Janne Larsson
Jag var på ett jobb där det reglades ner med nån plåtregel (kommer inte ihåg mm) men med gipset så var de mindre djupa dosorna perfekta, det passade precis så dessa borrade vi och skruvade fast i betongen helt enkelt innan gipsningen. Skulle det bli annat mått så får man ju hitta på någon distans dosan kan fästas i och så att det sitter ordentligt.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder