Wago

30 dec 2014 22:01 #1 av Timmy
Wago skapades av Timmy
Hej.
Är det någon som varit med om varmgång i en Wago.
Ringde en i går kväll och det rök i skarvdosan i väggen, matningen var till en tvättmaskin, så den har väl belastats med ca 10A
Hela klämman hade smält helt och några centimeter plast på FK:n
Det gick att se att kopparn var ordentligt intryckt i Wagon.

Har ni varit med om detta? måste ju vara något produktionsfel.. Känns jävligt otäckt, för man har ju använt några tusen wago..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 22:12 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Wago
Hoppas du får tillfälle att studera den orörd, noggrant, och ta en bild.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 22:20 #3 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 22:23 #4 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
inte världens bästa bild, men den är iaf helt intryckt i wagon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2014 09:06 #5 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Wago
Hej!
Jag var på en fräs, spindeln startade åt olika håll. Jag tänkte det verkar gå på två faser. Öpnnade kopplings boxen till motorn. Såg att en av plintarna var nästan helt avbränd. Efter ett tag upptäckte jag att det fattas en plint. Fick plocka fram ledningarna. Hela plinte var helt bortbränd.
Det behöver inte vara mycket fel innan du får den effekte. Jag brukar rekomendera folk att inte belasta väggutag med 10A, det händer snart något liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2014 09:44 #6 av Jörgen
Svar från Jörgen i ämnet Wago
Ta kontakt med Wago, skulle vara intressant att höra vad de säger.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 15:53 #7 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Wago
Var det en skarv med rätt typ ledare åt båda hållen, så ingen försökt med RK? Tänker på att du skriver tvättmaskinsanslutning och då anslutningssladden där.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 18:33 #8 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Wago
Svårt att se om det är Wago 222 eller 773, ser mest ut som en svart pudel !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 22:36 #9 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
Det är en gul wago, 2-hål ej öppningsbar, det är FK som är skarvat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 22:45 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Wago
Ja det hela är ju rätt märkligt.

Och skrämmande också förstås, med tanke på vad många Wagos som monteras överallt.


Jag funderar på ifall det kan vara en Wago där en ledning har lossats och sen återmonterats igen, eller en helt återvunnen Wago som suttit någon annanstans först och sen legat och skramlat i vänster spikficka ett halvår innan den plötsligt installerades här.
Jag är nämligen själv lite skeptisk till att lossa ledare i Wago 773'or och sen återanvända hålet. Det känns som att man måste vålda så jäkligt mycket att kopplingsklämman omöjligtvis kan vara lika bra som en ny sen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 23:07 #11 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
Jag är ganska säker på att den var oanvänd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2015 23:43 #12 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Wago
Bo Stiltberg, jag tycker det ser ut som en 773.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 08:58 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Wago

Timmy skrev: Jag är ganska säker på att den var oanvänd.

Var det du själv som monterat den?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 09:16 #14 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
Ja, jag har monterat den för ca 3 år sedan. Brukar aldrig vrida ur och återanvända en wago, särskilt inte en 2-håls, det är ju liksom ingen idé..
Har kollat på asken nu och wagon heter 773-102

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 15:28 #15 av Mats Lundqvist
Svar från Mats Lundqvist i ämnet Wago
Är själv lite skeptisk till stora belastningar i samband med denna typ av snabbkopplingar.
Blev för ett tag sedan kallad till en kioskbutik.
Där gick fasen till 3st frysboxar via en infälld strömställare med skruvlös anslutning.
Fastråden fortsatte via brytaren tillsammans med jord och nolla till uttagen.
Fastråden var avbrunnen efter strömbrytaren och ledarisoleringen var bortbränd ca en halv
meter.
Jag hade därföre ett antal gånger blivit uppmanad att byta automatsäkringen till 16A, eftersom
10A-automaten utlöste ibland !
Men jag hade vägrat !
Döm om min förvåning när jag då går till centralen för att bryta strömmen.
Ägaren hade tydligen lyckats övertala någon annan att byta till 16A !
Han insåg att han hade en oerhörd tur, att det inte uppstått brand.
Jag fick då i uppdrag att dra fram fler matningar från central.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 16:13 #16 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Wago
"Övertalat någon annan att byta" är förmodligen att han själv pallrat sig iväg till biltema....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2015 17:09 - 02 jan 2015 17:21 #17 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Wago
Det där har jag tänkt på med snabbkopplingar (som ju används allt mer). Det känns ju som att det borde ju va större risk att det blir dålig kontakt än att dra fast kablarna med en skruv iallafall. Man förstår ju ni som gör det yrkesmässigt att man vill att det ska gå fort - men det gäller nog att kolla kvaliten på grejerna då

Mats Lundqvist skrev: Är själv lite skeptisk till stora belastningar i samband med denna typ av snabbkopplingar.
Blev för ett tag sedan kallad till en kioskbutik.
Där gick fasen till 3st frysboxar via en infälld strömställare med skruvlös anslutning.
Fastråden fortsatte via brytaren tillsammans med jord och nolla till uttagen.
Fastråden var avbrunnen efter strömbrytaren och ledarisoleringen var bortbränd ca en halv
meter.
Jag hade därföre ett antal gånger blivit uppmanad att byta automatsäkringen till 16A, eftersom
10A-automaten utlöste ibland !
Men jag hade vägrat !
Döm om min förvåning när jag då går till centralen för att bryta strömmen.
Ägaren hade tydligen lyckats övertala någon annan att byta till 16A !
Han insåg att han hade en oerhörd tur, att det inte uppstått brand.
Jag fick då i uppdrag att dra fram fler matningar från central.


Jäklar - det kan ju inte varit några vanliga frysar (typ såna man har hemma) eller dricka-kylar direkt, om 3 st får en 10 A säkring att lösa ut. Just det där med ledningsarea är ju en farlig grej som många som fixar elen själva glömmer bort/skiter i

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2015 19:39 #18 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Wago
Hur gick det med detta?

Kontaktade du wago t.ex.?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2015 20:32 #19 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Wago
Lyckades att slarva bort klämman, men pratade med en tomte från Wago om detta på elmässan.
Han sa att han gärna hade fått se klämman och skicka den på analys.. Han sa även att klämman är godkänd att vrida ur tråden och stoppa i en ny (nyskalad) ledare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 16:26 #20 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet Wago
Chefen var med om liknande, fast det hade inte gått så långt som på din bild. Det hade börjat smälta lite bara. Allt var enligt boken, avskalade i rätt längd och inkörda till botten. Han pratade med WAGO om det och som vanligt med företag så "har det aldrig hänt förut".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.200 sekunder

Senaste foruminlägg