Hej, ska koppla på en ny givare på skotern, och stiftkontakterna som sitter original är tydligen bortklippta, så nu undrar jag om det är någon skillnad i motstånd mellan dessa två typer på bilden.
För vistt är det så att givaren mäter motståndet för att avgöra temperaturen?
Vad du väljer för kabelsko är mindre relevant för att du ska få ett bra värde från din givare. Är det bara en vanlig tempgivare så bör det kvitta. Finns dock utrustning som kan plocka upp störningar vid felaktiga kablage och skarvar.
Det som snarare är bättre är att göra en bra kontakt som är skyddad från fukt och annat tex olja och vibrationer etc.
Tänk dock på att de där rundstiften finns med minst två olika diametrar, tror det är 3,2 respektive 4 mm eller något sånt, och se till att välja rätt. Om jag inte minns helt fel (ids inte gå upp till kabelskolådan i garaget när det är så här sent) så förekommer båda diametrarna på röda kabelskor (avsedda för 0,5-1,5 mm²) medan blå kabelskor (1,5-2,5 mm²) bara finns med den större diametern.
Den spetsiga typen till vänster på bilden är gammal japansk standard som man numera även ser på kinatillverkade prylar, medan den avrundade till höger snarare är engelsk/amerikansk standard.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Man ska ha maximal otur för att få övergångsresistans (eller kanske snarare märkliga galvaniska fenomen) som ställer till problem i ett sånt här sammanhang. Men det har hänt. T ex på en del franska bilar (i synnerhet Citroën) från början av 80-talet, det var några år då de köpte in kabelstammar från en underleverantör i Jugoslavien. Flatstiftskontakterna i de jugoslaviska kabelstammarna hade en konstig ytbehandling som inte var riktigt kompatibel med förtennade flatstift, där strömmen gick i riktning från hylsa till stift kunde det bli nästan totalt avbrott fastän kontaktytorna såg fina ut, ruckade man lite på kontakterna så kunde det fungera några månader tills det hade bildats ett osynligt oxidskikt igen, osv osv. Men i kontakter med omvänd strömriktning (från stift till hylsa) var det aldrig några problem.
I det här skoterfallet så förmodar jag att det är en tempgivare för insprutning eller något sånt? Förmodligen ett NTC-motstånd med 2,5 eller 10 kohm vid +25 °C. Det brukar vara ganska lagom för att bli mycket immunt mot både övergångsmotstånd och överledning orsakad av fukt. Rör det sig däremot om en givare för en analog tempmätare så kan den ibland vara mycket mer lågohmig (kanske runt 300 ohm i rumstemperatur respektive 20-30 ohm då motorn är varm), då kan det vara mer kritiskt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Men eftersom jag byter stift och hylsa på både givaren och ifrån datorn så ska det inte vara några problem, antar att stift och hylsor från samma tillverkare är kompatibla:)
Ja, du har helt rätt, det är till insprutningen, jag kollade ohm tabellen för givaren och du var relativt nära, 2100ohm vid 24 grader.