CE eller CE märkning?

02 feb 2014 18:19 #1 av Prolle Fröderberg
Hej!
Har kollat runt lite på olika dimmrar och har sett att flera av Vadsbo's dimmrar är märkta med fel CE märkning. Det syns även på deras hemsida. Dom är märkta med "China " märkningen. Är det så eller är märkningen bara fel???
Prolle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2014 20:09 #2 av Torbjörn Forsman
Det är nog bara fel. Och jag är inte förvånad, med tanke på vad jag har sett av hur det brukar gå till på produktägande företag. Det är sällan de skarpaste knivarna i lådan som får i uppdrag att fixa typskyltar, tryckoriginal till förpackningar och sånt.

Det där med "China Export" var menat som ett skämt från början, men sedan har det blivit en vandringssägen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2014 21:07 #3 av Prolle Fröderberg
Var kan man läsa om att det är en vandringssägen?
Jag har sökt och inte funnit det. Att China export CE märkningen finns och används står det dock mer om.
Prolle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 21:44 #4 av Markus Ågren
När jag sökt lite på detta för ett tag sedan då jag upptäckt lite olika fabrikat som hade "fel märkning".
Inte bara inom elbranschen.

Så vissa hade rätt märkning på kartongen eller på hemsidan, men inte på själv produkten. Se hade dokument och allt som jag förstod det färdigt. Så det var bara nog så att man "råkat" ta fel märkning när man gjorde typ skylten.

Sedan så läste jag även att detta med "China Export" verkar vara något som blivit större och större, men vad jag förstått det så är det ingen märkning som man har fastställt i t.ex kina. Det är nog så att företagen som gör "kopior" försöker även härma skylten, men man visste nog inte exakt vad märkningen betyder och man ville då inte kopiera skylten exakt. Då gjorde man en liten ändring för att inte riskera att man gjort en kopia på en märkning som det finns något patent på eller liknande.

Det finns säkert fler här som har bättre koll på detta. Jag är inte så värst insatt i CE-märkning.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 22:09 #5 av Olle Andersson

Prolle Fröderberg skrev: Var kan man läsa om att det är en vandringssägen?
Jag har sökt och inte funnit det. Att China export CE märkningen finns och används står det dock mer om.
Prolle


Günter Verheugen's svar på fråga

Det är en vandringssägen... Det är förmodligen någon som försökt skoja till det på ett retoriskt plan när de försökt tala om falsk CE märkning. Det finns bilder framtagna på den "officiella inofficiella CE märkningen" vilka förmodligen var framtagna i precis samma syfte, att visa på hur lite man kan ändra en logga och få den att se lika ut...

Folk i stort har en väldigt stor benägenhet att hoppa på och tro på historier om de speglar ens egna förutfattade meningar. I detta fall om seriositeten hos kinesiska fabrikanter.
Följande användare sa tack: Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg