skiljevägg i infälld takdosa?

20 nov 2013 17:57 #1 av Martin Rydlund
Hej!!!

Har ett projekt där vi har ett antal pendlade dali-armaturer. (Helvar DIGIDIM router system). armaturer skall pendlas från infälld takdosa med dragavlastning. Eftersom det är svagström i installationen ska vi ha en skiljevägg i dosan. Jag hittar produkt med endast skiljevägg (monterad på doslocket). och dosa med endast dragavlastning. men finns det någon produkt/tillbehör för att få båda? eller hur tycker ni man bör lösa det?

Mvh Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2013 21:00 - 20 nov 2013 21:09 #2 av Alexander N
Har bara gjort ett arbete med DALI så är inte alls kunnig måste jag erkänna. Men det vi körde med, tridonic, var godkänt att förlägga ihop med övrig 230V. Vet inte om jag fick fel information eller om Helvars grejer du ska ha är annorlunda? Trodde DALI standarden var samma för alla produkter.

Som svar på dina faktiska frågor: Ingen aning, tyvärr :lol:

EDIT: Hittade detta när jag tittade snabbt, osäker på om det fungerar ihop. Utloppet blir ju bara på ena sidan skiljeväggen med.
Lock med dragavlast 1424790
Skiljevägg 1420694

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2013 21:36 - 20 nov 2013 21:39 #3 av Martin Rydlund
Dali är same same... Det är ok att lägga gemensamt men enl standard är det krav på skilda kopplingsutrymmen (skiljevägg)
De produkter var de ja beskrev, hehe. Det följer med ett lock till skiljeväggen så ja gissar att de bara funkar ihop.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2013 21:57 #4 av Marcus Lundström
Borde det inte vara okej med att skarva DALI-bus med presshylsor och strunta i skiljeväggen? -En skarv är ingen koppling!? En presskarv behöver ju inte vara tillgänglig för kontroll och inspektion.

Annars kan man ju sätta en dosa precis bredvid där man kopplar klenspänningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2013 09:07 #5 av Martin Rydlund
Rätt tolkat?
DALI-busens 2-trådsystem är ingen SELV-krets (enligt DALI protokoll) så därför behöver den bara anpassas för högst förekommande spänning dvs förläggs den med 230v så är det ok att koppla inom samma utrymme sålänge den kopplas på samma sätt som 230v?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2013 09:17 #6 av Olle Andersson

Martin Rydlund skrev: Hej!!!

Har ett projekt där vi har ett antal pendlade dali-armaturer. (Helvar DIGIDIM router system). armaturer skall pendlas från infälld takdosa med dragavlastning. Eftersom det är svagström i installationen ska vi ha en skiljevägg i dosan. Jag hittar produkt med endast skiljevägg (monterad på doslocket). och dosa med endast dragavlastning. men finns det någon produkt/tillbehör för att få båda? eller hur tycker ni man bör lösa det?

Mvh Martin


Jag skulle föreslå att du drar en 5-ledare, PE, N, L, D+ och D- samt använder kopplingsdon som är godkända enligt SS-EN 60998(det bör vara samma koppingsdon ni använder annars också, men ring och fråga tillverkaren om du är osäker).

Utdrag ur SS 436 40 00
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


Står det uttryckligen i Teknisk Beskrivning att du måste ha en skiljevägg skulle jag lägga fram detta som alternativ och få det godkänt som avvikelse. Jävla meck att hålla på med skiljeväggar i dosor, det blir aldrig bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2013 19:52 #7 av Lars Blomkvist
Själv märker jag D+ D- med märktape i dosan. Det viktigaste är väl att dessa inte kan förväxlas?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2013 20:07 #8 av Viktor H
Ja, att de inte förväxlas med L och N är av stor vikt, annars får man en ganska stor vikt av elektronikskrot över :)

+/- har ingen betydelse i enlighet med DALI-standarden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2013 22:22 #9 av Marcus Lundström
De DALI-don jag sett har DALI eller switchdim på samma trådar. Dvs. trycknapp 230V på en av DALI-plintarna. Jag tror inte elektroniken tar så stor skada..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2013 18:17 #10 av Viktor H
Stämmer bra, de flesta don klarar 230V in (har även "testat" med 400V... 3-fasmatning kopplad mot armaturkabel, färg mot färg i dosan... :/ ).

Det gör dock inte routrar, ingångsenheter, reläenheter, närvarosensorer eller styrpaneler :)
(...har jag hört....)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2013 22:26 #11 av Joel Ingolf
Jag kopplade en avsevärd mängd Dali-styrd belysning på ett bygge och vi drog allt med "vanlig" 5-ledare (EQLQ5G1,5) eller mjukledare (Ensto-Net 5G1,5) och vi behövde aldrig använda skiljevägg i kopplingsdosor eller liknande...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2013 12:07 #12 av Martin Rydlund
Tack Olle!

i SS 436 40 00 kommenterad upplaga står de tydligt att det är ok att använda kopplingsdon godkända enl SS-EN 60998 (tex toppklämmor). även wagos samtliga produkter klarar dessa krav. och eftersom det inte är en SELV krets behöver man inte tillämpa 414.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg