Söker smidig "multimedia central"

06 nov 2013 18:32 #1 av Martin
Tja.

Ska evt köpa mig en lgh och renovera och vill då har någon form av central så man kan sätta lite RJ45 och kanske en coax plint så man garderar sig lite.

Jag har kört mycket med Hagers elcentraler och hade varit nice om det fanns en motsvarighet som blir lika fin på utsidan.
Jag efterfrågar främst infälld central. Dock går även en "kombo" central där den vanliga elcentralen sitter tex till höger och multimedia till vänster bakom separat lucka.

Klarar mig på en 2x13 / 2x18 tror jag.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2013 19:07 #2 av Johan
Pratade med Hager för en månad sen för att klaga på deras dåvarande/nuvarande infällda volta mediacentral, då pratade han väldigt varmt om deras nya kombicentral som bla har färdigdragen kraft ner till mediadelen från kraftdelen. Den lovade han skulle vara mkt smidig att jobba med och se bra ut med möjligheten att stänga dörren istället för att få ha den på glänt som med så många andra mediacentraler.

Kolla med hager eller din elgrossist så tar dem säkert fram broschyrer på det.

06 nov 2013 19:26 #3 av Martin
Är det den centralen jag såg i sommars så byggde den väl rätt mycket både på bredden och dessutom dubbla höjden? dvs rätt fult enligt mig.

42

06 nov 2013 20:58 #4 av Richard
Emedius.se

11 nov 2013 15:49 #5 av Magnus Runeson
Kan inte låta bli att tipsa om vår Media lösning.. ännu en gång....
Väljer man MED lösningen så använder man sedan vanliga DB-plåt för att få ihop det med
sin elcentral. Allt sedan inne bakom samma dörr..

www.eldon.com/sv-SE/Produkter/?category=Mediacentraler-130699

04 dec 2013 12:09 #7 av Mikael Hallonqvist

23 feb 2014 18:07 #8 av Eric Ericsson
Lyfter tråden, håller på att planera ett centralbyte och vill ha antingen en central där jag kan komplettera i framtiden med en mediacentral med enhetligt utseende. Alternativt en kombinerad media/elcentral.

Har kikat runt på nätet och fastnat lite för Garos lösningar med plats för 42moduler för att få plats med bland annat några astrour och andra DIN monterade komponenter.

Har ni några favoriter eller motsvarande tips?

23 feb 2014 21:39 #9 av Mats Persson
Tänk på att välja en multimediacentral, som släpper igen wifi på ett bra vis :)
Har varit med om helt plåtklädda dörrar, där man fått ha dörren öppen för att signalen skulle ta sig fram...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

03 mar 2014 08:00 #10 av Christian
Lånar tråden med en egen fråga!

Jag behöver förslag på infälld central, den ska innehålla kraft och media.

Har tidigare använt Hager's FW-kapslingar, men har inte direkt någon
begränsning på djupet och då känns 110mm futtigt.

Bredd på centralen ~500mm antal moduler ~100 (kraft)

.
.
I I
I I
I KRAFT I
I I
I I
I
I
I I
I I
I MEDIA I
I I
I I
I I
`
'

I mediadelen kommer det sättas RJ45 uttag, plats för kundnod
till fiber, switch, antennutrustning etc.

Färg på dörr får gärna vara vit o plast, bekymret med plåtdörr och wifi har jag råkat ut för själv :)

04 mar 2014 20:06 #11 av Christian
Ingen?

05 mar 2014 17:05 #12 av Magnus Runeson
Christian ,

Ska du ha ca: 100 moduler norm ?
Om du är ute efter att ha kraft o media ovanför varandra så blir det en väldigt hög central.

Vad har du för max mått ?

Vi kan kanske ha en lösning för dig med våra MED centraler men då blir det en modell med plåt dörr..

Kan du tänka dig att sätta 2 kapslingar sida vid sida Kraft i en och Media i den andra ?
Skulle då bli en bredd om 910mm utv. mått.
Annars om på höjden blir den 455mm bred och två kapslingar om totalt en höjd av 1820mm yttermått. .
1st H1160mm (kraft) + 1st H660mm (media) Totalt 98 moduler för kraft i en kapsling och sen en kapsling för media med plats för media i ett utrymme om: B300xH590mm och ett djup om 82 mm med plats för 16 patchuttag.

Om du behöver större media (B300xH840) och 28 patchuttag så sticker den totala höjden till 2070mm utv. mått

Hälsningar
Magnus

05 mar 2014 17:25 #13 av Christian
Tack för svar Magnus!

Har inte de exakta måtten i huvudet, men ska ut till bygget imorgon för att kolla!

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg