Snygg hörnbox metall eller annan lösning.

30 okt 2013 12:52 - 30 okt 2013 12:56 #1 av Simon Slotte
Håller på att proja ett kök. Apparater är vit renova som jag själv tycker är skitfult men det hör inte hit.

Arkitekten är benhård på inga "fula" hörnboxar i plast.
Inga uttag på väggen pga glasskiva istället för kakel (går att ta hål i glas men kostar skjortan).
Att fälla in apparatdosor i överskåpen går bort lika så att ha förhöjningsramar.

Är på jakt efter snygga hörnboxar i metall. Har sett ett par sånna i ett Puustelli kök för några år sedan.
Någon som vet vad det är för tillverkare... Har googlat mig blå efter dom.

Har sneglat på sånna utagstubbar som går ur bänkskiva eller överskåpen men det snor mycket plats och är ett sista alternativ.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 14:55 #2 av Janne Larsson
Jaha....finns det alltså arkitekter och elprojektörer som fortfarande (när det inte är glas eller dyligt) som föreskriver uttag på väggen istället för hörnboxar?

Hur som, att hitta själva boxen i metall verkar svårt men plast i metallutförande går ju att lätt få tag på eller i svart om inte annat samt ramar i olika material om man inte vill ha plast. Det enda jag kommer på nu så här på rak arm är ELKO-plus grejerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 16:00 - 30 okt 2013 16:01 #3 av Patrik Hedlund
Det kan jag tänka på är Exxact hörnbox i plast och Exxact Solid-ram i borstat stål. Hörnboxen är ju fortfarande i plast, men...
Jag har aldrig testat kombinationen så vet inte hur pass snyggt det blir. Någon annan kanske har?







//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 18:10 #4 av Janne Larsson
Fast....hur snyggt är det att blanda Renova med annat överlag egentligen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 18:15 #5 av Martin
www.bauhaus.se/elko-plus-hornbox-alu.html#full-description



Skulle inte denna funka? verkar dock som att det är plast med fusk alu.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2013 20:23 #6 av Richard
Fäll in i glaset istället, 500 /hål.

Tror jag har sett rostfritt hos Malmbergs, clasohlson eller jung.de.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 07:07 #7 av Ronnie Lidström
Precis.. Det enda rätta är ju att fälla in renova. Konstigt att blanda olika serier.

Kanske går att bygga nån speciallåda/ram i hörnet där du kan fälla in renova?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 07:27 #8 av Simon Slotte
Har kollat på plast "metallic" box med exxact solid bortat stål ram.
Men arkitekten vill inte ha plast.

Själv tycker jag att en diskret vit hörnbox inte stör det estetiska för den syns kanppt under överskåpen och är det alternativ som harmoniserar bäst ihop med vit renova.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 18:34 #9 av Martin
Jag kanske är dum men ibland sitter verkligen inte kunskapen hos någon annan än just den yrkesgruppen som utför jobbet.

Jag tycker att man gott väl kan lägga fram det så här.

1. Billigt och smidigt att montera. lätt att komma över reservdelar i framtiden. Välkänt av ALLA.
2. Dyrt och krångligt. Kanske svårt att hitta reservdelar och beställningstid.
3. Vem i yrkesledet skadar det vid en annan montering? Elektriker? glasmästaren? snickaren?

Tänk på att ibland är det bättre att lägga ner någon krona mer på att göra jobbet vettigt än att tänka enkelspårigt.


Kan inflika med att en av de större drakarna renoverade lägenheter. De ville ha på reglat i köket för att dra rör. De fick nej. De skulle lägga i sparklådan mm.
Efter ett enstaka fåtal lägenheter så fick de som de ville. Varför? Det blev ju dyrare material för snickaren men elektrikern jobbade snabbare. De som satte köket mm och alla andra yrkesgrupper som kanske kom i kontakt med en trävägg istället för en betongvägg fick det lättare och kunde arbeta snabbare och smidigare så i slutändan blev det billigare att lägga ut mer pengar på material än vad antalet timmar istället hade kunnat uppgå till.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 20:16 #10 av Janne Larsson
Precis som Martin skriver.
En av de första saker man ska lära sig som projektör/elkonsult är att tala om för arkitekter vad som är möjligt och inte. De har sina visioner utan någon som helst tanke på det praktiska gällande elen oftast.
Bara en sån sak som när man börjar projektera ett helt nytt hus så får man i 9 ggr av 10 bråka om storlekar på elschakt och utrymme för fastighetsel. Man får "lära" sig en typ av akitektförakt som konsult kan jag säga.....fast många är ju bra och förstående när man väl berättar läget, iaf de som varit med ett tag FÖRUTOM inredningsarkitekter för de har ingen förståelse alls för praktiska ting så att deras slutliga vision ska funka.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 20:19 #11 av Urban Holmlund
Renova är ju plast??:tokig:

Bänkbelysning med uttag i ? Visserligen inte godkänt då dessa inte "räknas"som uttag, men du får väl skriva in ett undantag p.g.a arkitekt.

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 20:24 #12 av Janne Larsson
Nu blev jag nyfiken på allvar....räknas inte uttag i bänkbelysning som uttag? Var kan man läsa om det? Det har jag aldrig reflekterat över, kan ju vara bra isf att tänka på vid författning av systemhandlingar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 20:32 #13 av Martin
Jag har också för mig att armaturer under köksskåp mm inte räknas in som just uttag även om det sitter ett eller flera brunnar där i.

I alla mina ritningar jag har haft har jag endast haft en symbol för armaturer. Sen om det kanske bara är något som faller mellan stolarna då det är "under förstått" att det är eller kan vara så.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2013 08:41 - 01 nov 2013 08:41 #14 av Olle Andersson

Janne Larsson skrev: Nu blev jag nyfiken på allvar....räknas inte uttag i bänkbelysning som uttag? Var kan man läsa om det? Det har jag aldrig reflekterat över, kan ju vara bra isf att tänka på vid författning av systemhandlingar.


Det är en paragrafryttarfråga... Om det i AMA text finns både ett Belysningsystem (63.F) och Elkraftsystem (63.B ) så kan det vara så, i det fall Bänkbelysningen är beskriven i Belysningsystemet och uttaget i Elkraftsystemet, att du inte uppfyller kraven. Bänkbelysningen tillhör då antingen Belysningsystemet eller Elkraftsystemet, men inte båda. Alltså har du bara fyllt kraven för en av dem.

Finns det andra förklaringar som gör att det inte räknas även om det inte finns en AMA text?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2013 15:58 #15 av Martin
Är det snarare inte så att man ska betrakta ett uttag i en bänkarmatur som just högst tillfällig användning och övriga uttag som "fasta förbrukare"

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2013 22:31 #16 av Janne Larsson

Martin skrev: Jag har också för mig att armaturer under köksskåp mm inte räknas in som just uttag även om det sitter ett eller flera brunnar där i.

I alla mina ritningar jag har haft har jag endast haft en symbol för armaturer. Sen om det kanske bara är något som faller mellan stolarna då det är "under förstått" att det är eller kan vara så.


Till ritningarna finns (ska finnas) en tillhörande armaturförteckning som talar om vad för typ av armatur det är och om det då innefattar ett uttag, därav ingen symbol med uttag på ritningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2013 22:35 #17 av Janne Larsson

Olle Andersson skrev:

Janne Larsson skrev: Nu blev jag nyfiken på allvar....räknas inte uttag i bänkbelysning som uttag? Var kan man läsa om det? Det har jag aldrig reflekterat över, kan ju vara bra isf att tänka på vid författning av systemhandlingar.


Det är en paragrafryttarfråga... Om det i AMA text finns både ett Belysningsystem (63.F) och Elkraftsystem (63.B ) så kan det vara så, i det fall Bänkbelysningen är beskriven i Belysningsystemet och uttaget i Elkraftsystemet, att du inte uppfyller kraven. Bänkbelysningen tillhör då antingen Belysningsystemet eller Elkraftsystemet, men inte båda. Alltså har du bara fyllt kraven för en av dem.

Finns det andra förklaringar som gör att det inte räknas även om det inte finns en AMA text?


Ah....just det ja, så klart. Fast det där är ju ett "problem" man egentligen aldrig stöter på då man sätter ut ett uttag (läs i mitt fall hörnbox) på varje arbetsyta som överstiger 60 cm i vilket fall som helst. Men det var ju kul att veta något man aldrig reflekterat över, kan ju vara bra att tänka på vid besiktning någon gång om man nu vill vara en jobbig besiktningsman.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2013 13:16 - 04 nov 2013 13:19 #18 av Simon Slotte
Blir LED spots som bänkbel. Så tyvärr ingen möjlighet att få med uttag i bänkarmatur.
Dock intressant diskution om uttagen i bänkarmaturerna.

Får se hur det slutar har kollat alla tipsen om ljung, malmbergs osv och googlat vidare och inte hittat något.

En anna sak när vi ändå kastar skit på arkitekterna.
Varför ständigt dessa pdf underlag på tex uppställning- och u-taksritngar (takrosetter osv som skall matchas med lamputtag).
Är ju omständigare och tar längre tid att pdfa en ritning och maila än att bara skicka dwg direkt.
Va vill dom att jag ska göra med pdf, handrita in uttagen?

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2013 16:01 - 04 nov 2013 16:21 #19 av Markus Ågren
Något som jag tror många kan ha fått det ifrån att man inte får räkna med belysning i underskåpsbelysning är
SS 437 01 46, Elinstallationer i byggnader - uttag och andra anslutningspunkter - omfattning och placering.

För där står det under punkt 4 eluttag:
Utdrag:
"Uttag som ingår i t ex bänkbelysning är inte medräknande."

Sedan under punkt 11 KÖK:
11.3 Eluttag för flyttbara elapparater i bostadskök, pentry och liknande:
Utdrag
Detta avsnitt kompletterar uppgifter i avsnitt 4. Uppgifterna om placering ersätts av nedanstående uppgifter.

Då är min och även kanske fler tolkning. Att detta med att räkna med uttag i bänkbelysning inte ingår i uttag efter köksbänkar. Många byggen jobbar efter Svensk Standard, så antar att det kan komma därifrån.


Jag kollade nu igenom Remiss - förslag till Svensk standard SS 437 01 02. Där man har uppdaterat SS 437 01 46 + lagt ihop fler andra. Hittar man även en text om detta, under rubriken "7.2.1.9.1 Eluttag för flyttbara elapparater i bostadskök, pentry och liknande":
"Vid arbetsbänkar som är längre än 400mm placeras uttag med ett inbördes avstånd av högst 1 m. Uttag som är intregrerade i ljusaramaturer ska inte inkluderas vid denna dimensionering."
Där kan jag tycka det står i klar text att man inte skall räkna med dessa vid placering av uttag vid kökbänkar.

Ja, det blev visst prat om lite andra saker.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2013 16:03 #20 av Markus Ågren
När jag får ritningar så brukar jag för det mesta få DWG ritningar, uppställningsritningar på kök blir ibland PDF. Men undertak får jag oftast DWG. Men visst händer det att man får PDFer. Men då frågar jag alltid efter DWG ritning för det funkar ju inte att anpassa downlights eller andra installationer till en PDF.

Simon Slotte skrev: Blir LED spots som bänkbel. Så tyvärr ingen möjlighet att få med uttag i bänkarmatur.
Dock intressant diskution om uttagen i bänkarmaturerna.

Får se hur det slutar har kollat alla tipsen om ljung, malmbergs osv och googlat vidare och inte hittat något.

En anna sak när vi ändå kastar skit på arkitekterna.
Varför ständigt dessa pdf underlag på tex uppställning- och u-taksritngar (takrosetter osv som skall matchas med lamputtag).
Är ju omständigare och tar längre tid att pdfa en ritning och maila än att bara skicka dwg direkt.
Va vill dom att jag ska göra med pdf, handrita in uttagen?


Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.165 sekunder

Senaste foruminlägg