Jord saknas i färdigbyggd central från Rimeda

20 jun 2013 09:51 - 24 jun 2013 07:50 #1 av Urban Holmlund
Hej igen alla. Sitter här och funderar på hur man skall göra i detta fall, kände att jag måste skriva och varna andra för detta, alt. att fler upptäckt samma sak? Vi var ute och monterade upp varsin elcentral av fabrikat Hager, med Hagerkomponenter och utplintade grupper..Fint som f.n.. Dessa var färdigbyggda av Rimeda.. Så lång allt väl. Dock sitter i dessa en för mig "ny" plint, (weidmuller PDL4 Våningsplint Push-In). Den är jättebra att lägga in på, snabbkoppling och allt, MEN.. Den hämtar jorden från din-skenan, (modell apparatskåp). Tycker egentligen kanske inte att det är fel, men om man som de gjorde i en av centralerna, inte jordar dinskenan, så blir följdaktligen inte de utgående grupperna jordade.:smack: Detta upptäckte vi när vi kontuinitetsprovade anläggningen med Eurotestern.. Men om vi varit mindre noggranna så?? Har ännu inte ringt Rimeda för att höra en bortförklaring.. Numera är dinskenorna försedda med jordplintar med slackor mellan och funkar som de ska.. Bifogar bilder,före och efter. Förklaring.. Den "högra" sidan av centralens dinskensram hade ingen kontinuitet med den vänstra(där ink.jord är) Vad tycker man om detta? Personligen tycker jag att en "riktig" jordskena är att föredra, speciellt när man skall in med biledare &så..?

Ändrade till mer beskrivande rubrik /Moderator

Holmlunds Elektriska
Bilagor:
Följande användare sa tack: Michell Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 20:29 #2 av Rikard Ågren
Jag har satt en del sådana centraler men aldrig råkat ut för att de glömt jorda skenorna. Låter ju horribelt :woohoo: Står det inte i något provprotokoll att detta är kontrollerat?

Fjäderplintar är för övrigt smidiga. Jag har kört med det de senaste två åren, både Weidmuller och Phoenix

Projektledare el, styr och automation

22 jun 2013 19:22 #3 av Niklas Karlsson
Låter verkligen märkligt!

Är det någon som trott att lackad metall leder? Om jag inte ser helt fel är det en glipa mellan metallen som dinskenorna är skruvad i?

När jag satte en infälld central i vägg intill badrum fick inte jag kontinuitet mellan jord och infällnadsburken och ringde emedius och frågade vem som skulle stå till svars om kunden råkade dra skruv igenom centralen osv.

Slutsatsen var som jag redan vet att man själv som installatör skall kontrollera all önskad jordning, även att dom bara kan ge en egenkontroll från fabrik men inte efter transport, eftersom att det förekommer vibrationer och jord/fasskruvar kan lossna.

22 jun 2013 19:25 #4 av Niklas Karlsson
Personligen tycker jag att en "riktig" jordskena är att föredra, speciellt när man skall in med biledare &så..?

Det går faktist att köpa jordskena och skruva ovanför första dinskena :P

Jag tror man tappar CE märkning då?

22 jun 2013 22:54 #5 av Rikard Ågren

Niklas Karlsson skrev: Låter verkligen märkligt!

Är det någon som trott att lackad metall leder? Om jag inte ser helt fel är det en glipa mellan metallen som dinskenorna är skruvad i?

Förstår inte vad lackerad metall var med saken att göra? Själva metallen leder nog lika bra med som utan lack

Angående avståndet mellan skenorna så tror jag att det ska sitta en skruv där som förbinder de

23 jun 2013 04:33 #6 av Niklas Karlsson
Klart att metallen fortfarande leder, var nog mer inne på att Chassit är lackat och någon trott (ej kontrollerat/tagit förgivet) att jord fanns på andra dinskenan?

23 jun 2013 08:07 #7 av Martin
Lägger man en mätprob på en lackad yta så har man inte alltid kontakt. Det är precis som isoleringen på en kabel..

Det som jag tror TS syftar på är att DIN skenan är olackad och därmed leder men att sedan skåpet är lackat och har en väldigt dålig ledare där imellan. Slipar man ner kontakt ytan så är det säkert inga problem.

42
Följande användare sa tack: Niklas Karlsson

23 jun 2013 12:41 #8 av Rikard Ågren
Jag ser ingenstans att Urban skriver något om dålig jordning pga problem med lackerade metalldelar? Här har helt enkelt jordningen av DIN-skenorna glömts bort.

Givetvis får man skrapa fram metallen om man ska jorda en lackerad metalldel.

24 jun 2013 07:48 #9 av Ronnie Lidström
Är det verkligen godkänt att använda klämklon runt DIN-skenan som enda jordförbindelse för utgående grupper?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 jun 2013 07:53 #10 av Rickard Amrén
Din-skenorna skulle naturligtvis varit sammankopplade med ett kopplingsbleck (Är det första man gör vid skåpsbyggnation). Allt pekar på mänskliga faktorn - förmodligen har något tillkommit/ändrats vid testningen och man har glömt att skruva tillbaka jordblecket (Allvarligt)

24 jun 2013 07:55 #11 av Rickard Amrén
Glömde skriva att jag är part i målet
MVH/Rickard RIMEDA AB

24 jun 2013 20:11 #12 av Niklas Karlsson
Richard, hur åtgärdas detta?

Åker ni ut och bygger om centralen?

25 jun 2013 16:59 - 25 jun 2013 17:01 #13 av Urban Holmlund
Hej alla.. Kanske måste förklara att det vänstra "dinskenpaketet" inte var förbundet med det högra.. Om ni tittar på nedersta bilden så ser ni jordslackan som vi monterat. Förövrigt så har jag provningsprotokoll på centralen som säger att den är o.k:angry: Vet inte hur ni förklarar detta men på Rimeda men jag kan bifoga provningsprotokollet så kan ni få fundera på detta!!
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Ni kanske bara ändrar namn och nummer i dokumentet?:sick:

Holmlunds Elektriska

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

25 jun 2013 17:22 #14 av Urban Holmlund
När vi dessutom har Rimeda på forat så kan jag dessutom nämna att jag personligen inte tycker att man kan lita på kontinuiteten genom chassit på centralen såsom det var gjort i den andra centralen från er.. d.v.s att en jordslacka från den översta din skenan till den som är nedanför kan ju vara att rekommendera..Skulle man dessutom vilja lätta på alt.ta lös den undre skenan för att dra kabel/jobba med o.s.v så tappar men jorden på de utgående grupperna!! Numer är även den centralen ombyggd av oss. (med risk för att sabba CE-märkningen??:silly: )

Holmlunds Elektriska
Bilagor:

25 jun 2013 21:02 #15 av Michell Andersson
Framförallt så vill man helt enkelt att en skyddsjord är synlig, oavsett. I alla fall i en central...

27 jun 2013 09:03 #16 av Rickard Amrén
Detta med jordningen kan vara något vi få ta till oss - kabelförbindning vid dubbla plintrader (för säkerhets skull)
CE-intyg skrivs naturligtvis för varje central separat - beklagar återigen att din-skenorna inte var sammankopplade (har läst intyget ihop med berörd testperson och visat bilden)

Sidan laddades på: 0.352 sekunder

Senaste foruminlägg